Hej!

Är det någon som har erfarenhet av Krause Climtecs byggställning som säljes på Jula?
Jag behöver måla om mitt hus i sommar och behöver komma upp till ca. 6 m där det är som högst.
Jag tänkte köpa alla 3 moduler med 2 extra stödben, men vill gärna få lite feedback av er om denna ställning innan köpet.
Är det något att ha?

http://www.jula.se/catalog/bygg-och...tformar/byggstallningar/byggstallning-353169/

Tack på förhand!
 
  • Gilla
videochild
  • Laddar…
Hej Andy!

Äger en sådan. Funkar bra för hemmabruk. Gillar att den är så pass lätt att flytta och att den är utrustad med både stödben baktill och väggfästen. Tror dock man måste betala extra för stödbenen men det är det värt.

/Erik
 
  • Gilla
videochild
  • Laddar…
Hej Erik!

Tack för din info om byggställningen.
Jag köpte faktiskt en sådan begagnad tidigare i vår men har ännu inte fått upp den.

Mvh
 
E
Så här 4 år senare, kan du rekommendera denna ställning?
Behöver måla lite på högre höjder så tänkte den var ett prisvärt alternativ.
 
E erkka skrev:
Så här 4 år senare, kan du rekommendera denna ställning?
Behöver måla lite på högre höjder så tänkte den var ett prisvärt alternativ.
Hej!

Jag sålde ställningen efter att jag målat klart huset.
Ställningen är lite vinglig, du behöver verkligen stödbenen och även väggfästena.
Det gick bra att måla, hade önskat mig en lite bredare och längre plattform att stå på men det gick som sagt bra.
Jag har väldigt ont om plats, hade jag haft lite mer plats för att förvara ställningen hade jag behållit den.

Mvh
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Jag har en sådan som jag köpte från Tyskland för sju år sedan.

Fördelar är att den är lätt att bygga, riva, flytta och förvara. Jag har hjul till min (det kanske alla har?), så det går ganska smidigt att rulla den längs med huset, t.ex.

Nackdelar är att den är ganska liten, så man får flytta den ofta t.ex. vid målningsarbete och det brukar alltid vara något stag som hamnar i vägen.

Jag skulle rekommendera ställningen till någon som vill ha en lätthanterlig ställning för att göra något jobb då och då. Skulle inte rekommendera den till någon som vill ta hjälp av fyra kompisar och måla huset över en helg.

Mvh, Magnus
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
E
A andy999 skrev:
Hej!

Jag sålde ställningen efter att jag målat klart huset.
Ställningen är lite vinglig, du behöver verkligen stödbenen och även väggfästena.
Det gick bra att måla, hade önskat mig en lite bredare och längre plattform att stå på men det gick som sagt bra.
Jag har väldigt ont om plats, hade jag haft lite mer plats för att förvara ställningen hade jag behållit den.

Mvh
Ok, Tack för svar!
Jo stödbenen hade jag tänkt ta samt hjulen så den blir lättare att rulla runt med. Men väggfästen tänkte jag klara mig utan, får se om det går eller om det känns rangligt.

Gissar på att värdetappet på en sån där motsvarar typ en veckohyra av professionell ställning från hyrfirma, så det är ganska lätt hemräknat + man slipper tokstressa
 
Väggfästet ger bra med stabilitet, men åtminstone för mig har det varit svårt att hitta en inställning där det faktiskt ligger an mot väggen. Det är för stora steg, borde varit steglöst.

Mvh, Magnus
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
E
A axn skrev:
Väggfästet ger bra med stabilitet, men åtminstone för mig har det varit svårt att hitta en inställning där det faktiskt ligger an mot väggen. Det är för stora steg, borde varit steglöst.

Mvh, Magnus
Får komplettera med väggfästet sen om det känns rangligt... ska upp på 7m på gaveln och det är ju rätt högt :)

Blev det så mycket billigare att beställa från Tyskland?
 
E erkka skrev:
Blev det så mycket billigare att beställa från Tyskland?
Då blev det det, men jag har för mig att jag kollade några år senare och då var inte skillnaden alls lika stor.
 
E
A axn skrev:
Då blev det det, men jag har för mig att jag kollade några år senare och då var inte skillnaden alls lika stor.
Misstänkte det, verkar som att Jula och Bauhaus krigar lite på denna modell och det skiljer typ bara hundralappen så det kan nog inte vara stora påslag mot tyska priserna nu.

Det blir nog en beställning snart :-)
 
Funderar på hur lätt det är att ta sig upp i ställningen när man skall jobba på hög höjd? Har ni en stege bredvid mot väggen?
 
E
I ingmarieg skrev:
Funderar på hur lätt det är att ta sig upp i ställningen när man skall jobba på hög höjd? Har ni en stege bredvid mot väggen?
Har använt ställningen för att måla 8m upp,man använder ställningen som ”stege” och klättrar på gavlarna.

Skulle nog inte rekommendera stege det är nog ett riskmoment att kliva från stegen till plattformen
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.