423 321 läst ·
1 160 svar
423k läst
1,2k svar
Byggnadsvårdar gammalt öde sekelskifteshus i lilla byn Tärnsjö i Uppsala Län
Wow, är inte det lite overkill?Meurman skrev:
på 4 meter spann har vi gamla 165-170mm bjälkar, som jag förstärkte med 45x170 och slängde även in ett par 75x180 kerto i mitten av golvet (möjligtvis var det klyvt till 170, orkar inte kolla efter nu) ... det blev så vansinnigt stabilt att det bara är löjligt.
Nu är det iofs krysskolvat, men det var inte jättestor skillnad före och efter kryssning heller.
90x270 låter ju ganska så rejält, inte minst när vi talar om limträ.
Hade ni kört kerto kanske det hade räckt med 45x200 alt. 45x220? ...allt för o spara takhöjd
Redigerat:
Ja alltså problemet i vårt fall var bärighet, ytterväggen hela vägen upp till nock (ink snölaster etc) inkräktar 2 m in på golvet på övervåningen, alltså bär inte "bara" den "stora" balken, utan även bjälklaget 2 m inåt i rummet, så därför vi tog i lite, men som sagt, har ju funkat innan (tills nu, men orättvist med halvruttna bjälkar) så hade nog räckt med lite klenare, men vi tänkte inte chansa och när man ändå håller på!Martin_B skrev:Wow, är inte det lite overkill?
på 4 meter spann har vi gamla 165-170mm bjälkar, som jag förstärkte med 45x170 och slängde även in ett par 75x180 kerto i mitten av golvet (möjligtvis var det klyvt till 170, orkar inte kolla efter nu) ... det blev så vansinnigt stabilt att det bara är löjligt.
Nu är det iofs krysskolvat, men det var inte jättestor skillnad före och efter kryssning heller.
90x270 låter ju ganska så rejält, inte minst när vi talar om limträ.
Hade ni kört kerto kanske det hade räckt med 45x200 alt. 45x220? ...allt för o spara takhöjd...hööööögt skall det vara i tak! hehe
Ang takhöjd så är det samma som tidigare.
Vi hade liknande (70x170), fast över nästan 6 meter, och där var det duktigt med svaj. Hade redan låg takhöjd på övervåningen så vi ville inte sänka den ytterligare. Vi förstärkte med en 45x170 på båda sidor av befintliga bjälkar och det blev en markant förbättring. Krysskolvning stagade upp det ytterligare.Martin_B skrev:Wow, är inte det lite overkill?
Nu är det iofs krysskolvat, men det var inte jättestor skillnad före och efter kryssning heller
Är inte ytterväggen på ÖV samma på bägge bilderna? Dvs. väggen som är precis ovanför burspråket?Meurman skrev:
Precis under den finns ju den rejäla balken.
Till den ansluter 90x270 limträbalkar som skall utgöra själva bjälklaget. Menar du att det två meter in från ytterväggen skulle komma ytterligare laster från ytterväggar och tak, snölaster etc. som bjälklaget måste bära upp? Hamnar det inte nästan mitt i rummet då? :what:
För det är väl balken under ytterväggen för övervåningen, dvs. den som bär upp ytterväggen strax ovanför burspråket, som bär upp ytterväggen, takstolar och även snölaster? Hur kan bjälklaget 2 meter in från ytterväggen göra detta?
Visa bilaga 206531
Visa bilaga 206898
Precis! Så fungerar tydligen byggfysiken! Vikten går ner på "den stora balken" och 2 meter inåt i huset. Jag kan som sagt lägga ut beräkningarna om du vill kika ytterligare!Martin_B skrev:Är inte ytterväggen på ÖV samma på bägge bilderna? Dvs. väggen som är precis ovanför burspråket?
Precis under den finns ju den rejäla balken.
Till den ansluter 90x270 limträbalkar som skall utgöra själva bjälklaget. Menar du att det två meter in från ytterväggen skulle komma ytterligare laster från ytterväggar och tak, snölaster etc. som bjälklaget måste bära upp? Hamnar det inte nästan mitt i rummet då? :what:
För det är väl balken under ytterväggen för övervåningen, dvs. den som bär upp ytterväggen strax ovanför burspråket, som bär upp ytterväggen, takstolar och även snölaster? Hur kan bjälklaget 2 meter in från ytterväggen göra detta?![]()
Gjorde ni rätt i!scim skrev:Vi hade liknande (70x170), fast över nästan 6 meter, och där var det duktigt med svaj. Hade redan låg takhöjd på övervåningen så vi ville inte sänka den ytterligare. Vi förstärkte med en 45x170 på båda sidor av befintliga bjälkar och det blev en markant förbättring. Krysskolvning stagade upp det ytterligare.
70x170, förmodar att du menar gamla träbjälkar? På ett spann av 6 meter förstår jag att det svajade. Måste varit som att stå i en eka under storm?
Stor skillnad på 6 och 4 meter. Och ojjjj, vilken skillnad på 70x170 bjälkar vs. kertobalkar av samma dimension.