2 367 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Byggnadsvård & färgval, olika färg på foder o spröjs på 1800-talshus!
Lite frågor kring färgval på fönster. Det ena fönstret har målats om i ockragult foder o behåller herrgårdsgult på spröjs. Någon som har några ideer här i liknande färger. Har mest sett med Engelskt rött på foder o ockragult på spröjsen, och tvärtom, men det blir lite hårt här tycker jag. Vill helst använda de färgburkar jag redan har.
Är det finast med 2-färgade fönster som det nedersta eller allt i en herrgårdsgul färg, som den översta bilden (fast det är slitet och inte ommålat än)?
Herrgårdsgult var eg ett felval för 10 år sedan, det är ju ingen herrgård, så passar kanske inte på mitt torpliknande hus.
Ytterdörren är i den mörkare ockragula, vilket jag är nöjd med, därav att fodret nu blev den färgen också men insåg innan jag målat allt att det var kanske fint med bågen o spröj i den ljusa herrgårdsgula?
Några kommentarer?
Är det finast med 2-färgade fönster som det nedersta eller allt i en herrgårdsgul färg, som den översta bilden (fast det är slitet och inte ommålat än)?
Herrgårdsgult var eg ett felval för 10 år sedan, det är ju ingen herrgård, så passar kanske inte på mitt torpliknande hus.
Ytterdörren är i den mörkare ockragula, vilket jag är nöjd med, därav att fodret nu blev den färgen också men insåg innan jag målat allt att det var kanske fint med bågen o spröj i den ljusa herrgårdsgula?
Några kommentarer?
Produkter som diskuteras: "Byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
499 kr inkl moms
Läs mer
Har själv "våndats" lite med den frågan under en längre tid.Byggnadsvårdare76 skrev:
Man läser ibland att detta med olika färg på karm och båge var mode på 1800-talet.
Som vanligt bör man dock kanske ta den typen av uppgifter med en nypa salt då det sällan framgår hur man kommit fram till detta. Sånt där blir lätt vandringssägner.
När jag själv kikat på äldre hus har det varit lite 50/50, men då är de naturligtvis ommålade många gånger.
Alltid svårt att se på en bild för färger kan sticka iväg, men den ockragula och gråa går bra ihop, den inre gula ser lite för ljus ut.
Tror man dessutom brukade sätta den mörkaste färgen i mitten av fönstret/på spröjsen. Då syns färgen minde mot bakgrunden (mörkt inomhus).
Finns en bra jättebra guide här där du kan kika och få inspiration:
https://www.slojdochbyggnadsvard.se...er-och-hantverk/Sahar-fargsatter-du-ditt-hus/
Mvh disco
Edit: ser på ditt nick att du är byggnadsvårdare så detta vet du nog mer om än en simpel arkitekt ☺️
Tror man dessutom brukade sätta den mörkaste färgen i mitten av fönstret/på spröjsen. Då syns färgen minde mot bakgrunden (mörkt inomhus).
https://www.slojdochbyggnadsvard.se...er-och-hantverk/Sahar-fargsatter-du-ditt-hus/
Mvh disco
Edit: ser på ditt nick att du är byggnadsvårdare så detta vet du nog mer om än en simpel arkitekt ☺️
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Jag antar att du även fortsättningsvis ska ha grå fasad? Jag kan tycka att det är lite väl stor kontrast mellan fönster och fasad med båda nyanserna. Kanske kan du prova att måla fordren grå och bara spröjs gula, i en lite mer smutsig ton?
Ungefär som här fast där de har målat i rött.
Ungefär som här fast där de har målat i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "herrgårdsgul"
Linoljefärg Herrgårdsgul Ottosson
För inomhus- och utomhusbruk
92 kr inkl moms
Läs mer
Hej, håller med den ljusa är inte helt 100 här. Har funderat på Engelskt röda spröjs. Kanske provmåla… eller allt som fodret. Tack för länken, undrar om det inte är från en bok jag har nånstans, om jag ska följa tänket där ska fodret va som dörren o så långt är det rätt. Det trista med o måla spröjsen mörka så de försvinner är lite synd tycker jag då de gör stor karaktär till huset. Men kanske en annan mer åt ockragula men inte så mörk som fodret utan 2 nyanser ljusare men inte åt herrgårdsgul. Sen är andra fönster munblåsta gamla rutor o där är de inte mörka oftast utan ljuset speglar sig mer där.Discoman skrev:
Alltid svårt att se på en bild för färger kan sticka iväg, men den ockragula och gråa går bra ihop, den inre gula ser lite för ljus ut.
[länk]
Mvh disco
Haha jag är självutnämnd byggnadsvårdare för just mitt hus som jag vårdat i 20 år efter många konstens regler men har mkt kvar att lära, tänkte inte att det var en yrkestitel när jag tog alias, så mer på hobbynivå isf 😅 /Elin
Jag gillade den ljusare gula på spröjsen och när färgen mattars av lite så blir skillnaden antagligen inte så stor. Det värsta som kan hända är dessutom att det blir en annan kulör vid nästa ommålning.
Exemplet med grått och rött ser lite anemiskt ut? Jag skulle gissa att en hel del av snickeriet varit målade i något annat än grått för att lyfta fram dem mer.
Exemplet med grått och rött ser lite anemiskt ut? Jag skulle gissa att en hel del av snickeriet varit målade i något annat än grått för att lyfta fram dem mer.
Rent generellt var man mycket mer frikostig med kulörer för 100 år sedan än nu när allt ska vara vitt (eller ljusgrått om man tar ut svängarna ordentligt).
Man märker det tydligt om man har renoverat några gamla hus och kommit ner till ursprungliga paneler och listverk.
Turkost och rosa verkar ha varit på modet runt 1900. Vi hade turkosa innertak och rosa taklister från början.
Man märker det tydligt om man har renoverat några gamla hus och kommit ner till ursprungliga paneler och listverk.
Turkost och rosa verkar ha varit på modet runt 1900. Vi hade turkosa innertak och rosa taklister från början.
Tack för att ni tagit er tid o svara, uppskattas 😅 Kul o bolla färger hit o dit!Discoman skrev:
[länk]
Mvh disco
Nu blev det såhär!
Jag tänker såhär, det är egentligen både få o små fönster på huset så om jag målar de i en färg som smälter in i fasaden så ser de mindre ut, istället valde jag ljusare o piggare foderfärgen så de vidgar fönstret lite, o bågen ngt mörkare som jag hade det för 15 år sedan. Så åter till mitt tänk jag hade då.
Om 15 år kanske det blir nåt annat ☺️
Ljust grön umbra på fodret kanske…
Hittade bra info om traditionella färger här, går o klicka på varje färg o läsa om dom o få färgkoder o nyanser.
https://www.raa.se/kulturarv/byggnader/byggnadsvard/kulturkulor-ett-fargsystem-for-linoljefarg/
Ha en fin helg!
Jag ska måla fönster 🧡💛
La till en bild på ett fönster som säkert inte är målat på 100 år, då glasverandan kom till, så nu är dessa inomhus o välbevarade, så fina!
Redigerat:
På bilden på ytterfönstret, vilka kulörer brev det? Om Ottossons, guldgul och guldockra?
Klicka här för att svara