Hej

Ytterligare en juridisk fråga.

Vi har fått bygglov men även en byggnadsavgift (4xbygglovsavgift) och en tilläggsavgift enligt ÄPBL för en lovoligt uppförd källare (vi förutsatte kunna hantera detta i slutbeviset). Domen från tingsrätten kom 28/6 som sa att vi skall betala tilläggsavgiften.
Igår blev jag dock varse om att nya PBL har fått nya byggsanktionsavgifter from 1/7 och när jag räknar snabbt på det så reduceras min byggnadsavgift och tilläggsavgift till nästan hälften om vi bedöms enligt nya PBL. I PBL står det att den uträkning som är lindrigast för klaganden skall användas. Men när tingsrätten snabbt som ögat behandlar vårt ärende och skickar dom två dagar innan nya regler införs så blir jag lite kluven, har vi möjlighet att överklaga domen och få en ny beräkning som är baserad på nya PBL???

/Andreas

Kinkig fråga, inga (nästan i alla fall) lagar har ju retroaktiv verkan.

Men det kostar väl egentligen bara ett frimärke att överklaga?
Så sätt igång. Du har inget att förlora, bara att vinna :)

Nu är jag inte helt hundra på hur det är skrivet. Men det är förmodligen så att den lagstiftning som gällde när dem olovliga åtgärden utfördes ska gälla.

Om då den nya träder i kraft efter att beslut är taget så ser jag inte varför du ska få betala enligt den nya.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.