Ska bygga om garaget. Befintlig garage är från 1970, har platt tak. Hela garage håller på att rasa samman. Har ansökt ombyggnation av garage från kommunen. Har fått mejl från bygglovhandläggare att ja måste ansöka rivningslov och lov av nybyggnation av garage. Men då kan man inte få rot-avdrag om det är nybyggnation av garaget?

Det finns befintlig betongplatta som jag kommer att använda .Garaget hamnar precis på samma ställe som gamla garage. Kommer dock att lägga till pulpetttak som ansluer till husväggen.

Vad tycker ni? Har bygglovshandläggare rätt i sitt påstående?

• Gammalt garage med platt tak och brun port, omgiven av grönska och anslutet till ett tegelhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det enda som blir kvar av ditt gamla garage är bottenplattan så låter det som handläggaren har rätt.
Men om du tänker bygga ihop nya garaget med huset så kan du få rot-avdrag ändå om det räknas som en tillbyggnad av huset istället för en fristående nybyggnation.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Ja, precis. Om du verkligen har tänkt att ta bort allt ned till plattan så är det rivningslov och bygglov som gäller.

Om du bara tar del för del (typ en vägg i taget) och behåller utseendet behöver du inget tillstånd alls

Om du tar och renoverar väggarna del för del *först* och sedan byter taket till ett pulpet-tak så kommer du behöva bygglov, men inget rivningslov. Dvs, om du gör ansökan i formulerad så att väggarna redan är renoverade och inte kommer att ändras.

Lite osäker på hur liten hopbyggnad som krävs för att det ska räknas som tillbyggnad, men det känns väl som en rätt rimlig åtgärd att bygga ett tak mellan byggnaderna över trappen när man bygger om?

V Västgötabo skrev:
Ska bygga om garaget. Befintlig garage är från 1970, har platt tak. Hela garage håller på att rasa samman. Har ansökt ombyggnation av garage från kommunen. Har fått mejl från bygglovhandläggare att ja måste ansöka rivningslov och lov av nybyggnation av garage. Men då kan man inte få rot-avdrag om det är nybyggnation av garaget?

Det finns befintlig betongplatta som jag kommer att använda .Garaget hamnar precis på samma ställe som gamla garage. Kommer dock att lägga till pulpetttak som ansluer till husväggen.

Vad tycker ni? Har bygglovshandläggare rätt i sitt påstående?
Tack för era synpunkter. Sickade in komplettering till kommunen över en månad sen. Fick svar att det fattas fortvarande handlingar (som jag har skickat in) och en ny punkt på listan: lägeskontroll krävs. Vilket betyder att kommunen kommer och sätter ut hörnen på garaget. Trots att befintlig bottenplatta finns. Det blir ganska kostsam åtgård. .Och dröjer minst 1-2 månader till innan man få ett nytt besked.

Lägeskontrollen kan nog ändå vara rimlig. Det är inte osannolitk att det bef. garaget inte är byggt på exakt rätt plats i förhållande till bygglovet. Och man vill ha korrekta uppgifter i "arkivet". I värsta fall kan ju garaget vara så felplacerat att det kommer för nära en tomtgräns, eller tom ligger in på granntomten.

När vi byggde ut fritidshuset skulle jag rita in utbyggnaden på en situationskarta, så jag tog en kopia på den ursprungliga från 1974 och ritade bara dit utbyggnaden. Men enl instruktionerna skulle man dessutom ha med 3 mått mot tomtgräns på kartan. När jag då själv kontrollmätte så visar det sig att huset ligger ca 4m fel på tomten och är dessutom vridet 15 - 20 grader i förhållande till gamla bygglovet. Skicksde in utan mått, underkändes.

Jag provade att rita om hela situationsplanen baserad på den elektroniska kartan med flygbilder från Lantmäteriet, Kunde konstatera att den stämmer med fysisk tomtgräns på västra sidan av tomten, men kartan är flera meter fel mot en väg utefter östra gränsen. Så jag ritade utifrån flygfotot, och mätte på kartan. Skickade in det materialet och beskrev hur jag hade gjort. Det godkändes, behövde ingen lägeskontroll.

Men nu är det frågan om att bygga garaget på befintlig bottenplatta. Det blir ingen gjutning eller annat. Garaget hamnar precis på samma ställe som förrut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.