Hej! Har lite frågor och funderingar angående bygglov.
Har planerat att bygga en altan till sommaren. Över en del kommer de att vara skärmtak 25kvm, samt en vägg, cirka 3,3m

Med nuvarande regler behöver jag bygglov.
Men med regeringens föreslagna regelförändringar fattar jag det som att jag inte kommer behöva bygglov.?

Ponera att jag skulle bygga inom några månader utan bygglov, vad skulle kunna hända?

Man kan ju söka bygglov i efterhand också.

Kan man förhala allting så att regeringens nya föreslagna regler hinner börja gälla.
Och vad kan de bli för påföljder om jag väljer att göra på detta sätt?

Påföljder är böter.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Påföljder är böter.
Även om regeringens nya regler hinner börja gälla och det slutar vara bygglovspliktigt?

N Nils Svensson4 skrev:
Hej! Har lite frågor och funderingar angående bygglov.
Har planerat att bygga en altan till sommaren. Över en del kommer de att vara skärmtak 25kvm, samt en vägg, cirka 3,3m

Med nuvarande regler behöver jag bygglov.
Men med regeringens föreslagna regelförändringar fattar jag det som att jag inte kommer behöva bygglov.?

Ponera att jag skulle bygga inom några månader utan bygglov, vad skulle kunna hända?

Man kan ju söka bygglov i efterhand också.

Kan man förhala allting så att regeringens nya föreslagna regler hinner börja gälla.
Och vad kan de bli för påföljder om jag väljer att göra på detta sätt?
Hej,

Tolkar övergångesbestämmelserna i förslaget till de nya reglerna att de äldre bestämmelserna ska fortfarande gälla för ärenden som påbörjats före ikraftträdandet (den 1 oktober), dvs. utför du åtgärder nu ska de prövas enl. nuvarande lagstiftning/ordning.

Föreslår att du avvaktar med att utföra åtgärderna till dess de kan vara att bedöma som bygglovsbefriade enl. nya föreslagna regler (kanske trist att inte få njuta av skärmtaket till sommaren) eller att du kontrollerar med kommunen och ordnar eventuellt bygglov. (Utför du åtgärderna utan nödvändiga tillstånd riskerar du påföljd i form av byggsanktionsavgift eller ev. föreläggande förenat med vite (svårt att se skulle aktualiseras).)

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
En kompromiss är ju att bygga den del av din altan som inte kräver bygglov före 1 oktober. Och sen 1 oktober sätta upp de delar som då blir bygglovsfria, t ex skärmtaket och väggen. Allt kan ju förberedas och du avslutar arbetet med de nu tillåtna delarna före 1 oktober. Väggen och taket är vid den tiden bara stolpar och kanske en spaljé. Ditt nya projekt att uppföra de nyss bygglovsfria delarna påbörjas tidigast 1 oktober.

• Gilla
Eva777 och 2 till
  • Laddar…
Lånar tråden lite, innebär de nya reglerna några utökade möjligheter att bygga (om) uteplats bygglovsfritt? T.ex. vad gäller tak eller höjd/yta/max avstånd från hus? ChatGPT menade att det är oförändrat men hen har ju haft fel förr.

P Peter321 skrev:
Lånar tråden lite, innebär de nya reglerna några utökade möjligheter att bygga (om) uteplats bygglovsfritt? T.ex. vad gäller tak eller höjd/yta/max avstånd från hus? ChatGPT menade att det är oförändrat men hen har ju haft fel förr.
Det som möjligen kan påverka dig, är att man nu skall få göra 30 kvm utbyggnader bygglovsfritt. Du bör alltså kunna bygga ett 30 kvm stort uterum bygglovsfritt.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det som möjligen kan påverka dig, är att man nu skall få göra 30 kvm utbyggnader bygglovsfritt. Du bör alltså kunna bygga ett 30 kvm stort uterum bygglovsfritt.
Så man skulle kunna använda dessa 30 kvadratmeter för att t.ex. bygga en sån här altan med tak? Och då kan den även få vara djupare än 3.6m utan att det blir något problem?
Altan med tak i trä ansluten till hus, dekorerad med räcken och pelare. Möbelgrupp i grönt och vitt syns på altanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så tolkar jag det, men man bör kanske vänta och se hur det slutliga resultatet blir när lagen införs. Skulle ju kunna bli någon idiotdetalj som att ´"utbyggnaden" måste ha minst 20cm väremisolering i väggarna...

Redigerat:
  • Haha
Peter321 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.