Byggahus.se
Laggeman skrev:
Hur ofta ställer du firmabilen på en åker intill en motorväg, kilometervis ifrån närmaste parkeringsplats?
Det är just det som är poängen, man måste ha tydliga regler. Om jag har en gård bredvid motorvägen och väljer att parkera firmabilen eller min släpvagn så att den är vänd mot vägen, riskerar jag att fällas då?

Man kan inte ha godtyckliga regler...
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
haavard skrev:
Det finns ingen sådan regel. Det spelar ingen roll om du flyttar den en gång om dagen eller aldrig.
Så länge den står på samma fastighet räknas den som att stå på samma ställe.

Däremot är det nog möjligt att ha den hos bonden A fram tills det närmar sig datum för avgifter/föreläggande och så flytta den till bonden B. Då börjar ärendet om på ny.
Det här gäller alltså om man står på en tomt. Bygger man däremot en särskild anordnad parkeringsplats så får man så hur länge som helst på den. Och det krävs inga bygg eller marklov för att bygga parkeringsplats på tomten till småhus. När det gäller jordbruksfastigheter så krävs heller inga bygglov om det krävs för jordbrukets drift. Man kan alltså anordna en parkeringsplats intill en motorväg för uppställning av jordbruksmaskiner etc och påpassligt parkera några långtradare där.
 
  • Gilla
pmm och 1 till
  • Laddar…
Ja den stora nöten är väl formuleringar typ "för jordbrukets drift". Om reklamintäkter normalt ingår i jordbrukets drift, så är det ju ett kryphål, för samma argumentation kan ju då även användas för att legitimera att körningen till uppställningsplatsen bryter mot det generella ( undantag= jord-och skogs-bruk) terrängkörningsförbudet, som finns i Sverige.
 
"Och det krävs inga bygg eller marklov för att bygga parkeringsplats på tomten till småhus." Det håller PBL terroristerna tyst om...
 
harry73
pmm skrev:
Det håller PBL terroristerna tyst om...
det är oförtjänt hårda ord. Behandlar du alla dina medmänniskor så?
 
Det är populärt att kalla sin motståndare för terrorist(er) nuförtiden.
 
pmm skrev:
"Och det krävs inga bygg eller marklov för att bygga parkeringsplats på tomten till småhus." Det håller PBL terroristerna tyst om...
Jaha? Gör de?

PBF 6 kap. 2 § pk.3.
Det krävs inte bygglov för att anordna, inrätta, uppföra, flytta eller väsentligt ändra en parkeringsplats som avses i 1 § 8, om det på fastigheten finns endast ett eller två enbostadshus eller ett tvåbostadshus och parkeringsplatsen är avsedd uteslutande för fastighetens behov eller om parkeringsplatsen anläggs med stöd av väglagen (1971:948) eller på mark som i detaljplan har avsatts till gata eller väg
 
Fast OM nu det här är ett problem så borde det inte vara svårt att avgöra om det är ett parkerat fordon eller reklamplats. Ett 12 meter långt skåpsläp som står avställd mitt på en åker med en skylt om att H&M ligger bara 2 km bort kanske inte har något med åkern eller jordbruket att göra.
Skulle det dock stå parkerat på en parkering som av en händelse ligger intill E4:an så är det väl bara att gilla läget.
Har man då för avsikt att göra reklam men inte vill betala för "bygglov" så får man väl anlägga en väg och parkering för fordonet om nu det är billigare.
 
Jag tycker det är snyggt men avställda lastbilar och kärror lite här och var på våra åkrar. Smarta bönder som gör sig en hacka. Synd att någon vill sätta käppar i hjulen för dem.

Jag tycker även att det är praktiskt, att i förtid bli informerad, om när nästa möjlighet att ta en burgare dyker upp.
 
  • Gilla
pmm
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tycker även att det är praktiskt, att i förtid bli informerad, om när nästa möjlighet att ta en burgare dyker upp.
Då kan det väl vara som i USA. Inför varje avfart står det en stor samlingsskylt som informerar om vad som finns just där.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det här måste faktiskt klassas som ett i-landsproblem.

Jag är nog inte känd för att ha överseende med vare sig reklam, estetisk förfulning eller rostiga släp i naturen. Men jag tycker inte detta någonsin har varit ett problem. Argumentet att de förfular naturen är ju rätt märkligt. Är det något som är fult så är det väl asfalterade vägar? Men vi vill ändå ha dem för de är användbara.

Att de skulle vara en trafikfara, hur kör ni egentligen? Om du inte kan hålla ögonen på vägen istället för på hamburgerreklamen så ska du omedelbart lämna tillbaks körkortet! Några bländande ljusskyltar har jag själv inte upplevt, och då är jag ändå lite ljuskänslig på äldre dar.

Och slutligen är det ju faktiskt konsumentupplysning, som det så fint heter ("reklam"). Det är ju faktiskt bra att veta att man inte har mer än fem minuter till bukfylla om passagerarna knorrar. Du kan ju leja dem att speja åt höger istället för att själv hålla blicken fäst i skogen istället för på vägen!

Nej, tillämpa miljöskyddslagarna hårt istället. Om släpen ifråga orsakar utsläpp där de står, då ska ägaren pungslås hårt och brutalt! Även ekonomiskt...
 
Redigerat:
Allt man inte bryr sig om är I-landsproblem, helt enkelt! :)
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Enolf skrev:
[...]Att de skulle vara en trafikfara, hur kör ni egentligen?[...]
Trafikfara är nog att ta i, men jag kan känna ett visst störningsmoment när jag åker hem en mörk kväll förbi ett av släpen som står utanför Umeå och lite snabbt blir bländad av strålkastaren som står på baksidan och belyser släpet. Reklamen gjordes om på nämnda släp för ett tag sedan och då flyttades antagligen belysningen också. Det ger ungefär samma effekt som när du möter någon i ett backkrön som känner ett behov av att behålla helljuset på precis tills ni möts.
Det är dock inget större problem än så. Det finns värre saker såsom bilister som kör sämre än en fulltankad A-lagare på grund av att man var tvungen att ta fram telefonen mitt under körningen, eller folk som helt tappar förståelsen för att vägar har två körfält när snön döljer mittlinjen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.