Byggahus.se
Hej! Jag är en man som är 27 år gammal och jobbar som inredningssnickare. För några år sedan har jag omskolat mig och har för ett år sedan fått jobb på ett fint spec snickeri.
Just nu går jag i tankar om att bygga ett hus då jag bor i en lägenhet. Jag har ingen familj eller flickvän och känner mig manad att sätta igång med något stort.
Min fundering är, kan jag bygga ett hus innan jag har köpt en tomt? Det är ju så att den firman jag jobbar på har maskiner som jag kan använda för att ta fram mer eller mindre allt för ett hus i trä. Det finns också en metalverkstad och den kan också tillföra en hel del.
Företaget har inget emot att jag sätter igång med något sådant då de anser att det är kompetensutveckling så länge jag står för alla kostnader.
Min idé bygger på ett husstomme av formpressad limträ som man kan tillverka inom företaget på fritid. Jag har skisser och håller på att ta fram ett detaljritning för ett hus för 5 personer. Jag skall säga att jag kan väldigt lite om husbygge men lär mig under tiden och tackar Gud att jag är omgiven av kunniga personer som kan bygga hus.
Jag undrar, kan jag till exempel göra ett hus som skulle kunna lätt få bygglov utanför detaljplanen? Alltså kan jag med hjälp av en arkitekt ta fram ett hus som jag kan tillverka nu under min fritid och sedan förvara den någonstans tills jag hittar en lämplig tomt att uppföra den på?
Jag kan egentligen bygga det mesta men hur går jag tillväga så att jag kan vara säker på att den hustypen jag tänker mig kommer alltid bli godkänd efter en bygglovsansökan?

Den bifogade bilden visar ungefärligt hur min tänkta husstomme ser ut. Inspiration är taget från en victoriansk växthus.
 
  • Svartvit illustration av en tom burkonstruktion eller växthus, placerad på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej tänker jag. Men det finns inget som förbjuder dig att prefabricera en stomme som sedan monteras på lämplig tomt. Dock behöver sannolikt följande hanteras innan

-hållfasthetsberäkningar dvs att huset håller ihop/säkert att vistas i
-det behöver designas för att passa med den tänkta detaljplanerna eller riktlinjerna (om det är icke detaljplanerat)
 
Älvsbyhus pysslar ju med att bygga hus på annan plats än där folk sen ska bo, samtliga deras husmodeller uppfyller de generella bygglovsregleglerna.

Du behöver förstå de generella kraven som Boverket ställer och designa huset så att byggnadsnämnden kommer att godkänna det, vilket kan vara svårt om du tror att ditt "växthus" skulle passa in om detaljplanen mot tex putsade tvåvåningshus med flacka takfall med lertegel eller om omgivningen består uteslutande av gula tegelhus hus med 34° taklutning, falsade plåttak och kopplade garage, du måste sannolikt veta redan från början vilken design byggnadsnämnden förordar där du tänker placera huset.
 
Du behöver ha en konstruktör som hjälper dig att se till att huset uppfyller alla regler om energi, brandsäkerhet, hållfasthet, ventilation och massa annat och även har koll på hur mycket reglerna kommer förändras framöver då du siktar mot ett rörligt mål, men det går säkert att göra en byggsats som du bygger ihop nånstans med generös detaljplan, men inte säkert att det är just där du kommer vilja bo när du ska bygga ihop ditt hus.

Kan vara rätt svårt att veta vad man vill bygga i slutändan, mina första ritningar såg väldigt annorlunda ut än vad som jag till sist byggde 10 år senare efter jag var gift då min fru hade en del önskemål så klart från hennes perspektiv som jag aldrig tänkt på själv och även jag fått andra perspektiv jämfört med när jag började rita då vi hade två barn och tredje på gång när väl bygget blev av.

Tomten man till sist får tag i är kanske inte riktigt så som man tänkt från början, det brukar sägas att det blir bättre att rita ett hus som passar till den tomt man har än att försöka hitta en tomt som passar till ett speciellt hus.

Kataloghustillverkarna gör visserligen det men för det fall man köper sig ett kataloghus så väljer man kanske mellan ett antal tillverkare och varje tillverkare har ett antal hus att välja på även om de flesta utgår från att marken är helt plan, så det är inte riktigt samma även om det finns likheter.

Det du kan göra i förväg är stommen, vilket är en ganska liten andel av husets byggtid,. Efter stommen är rest återstår ganska mycket. Vårt hus byggdes efter vår ritning i storblock i en fabrik på 1-2veckor nånting varefter det tog ett par dar att montera blocken, sen jobbades det mest invändigt i huset i typ 8 månader. Och före stommen restes hade det varit ett par månader arbete med grund.

När man bygger saker själv tar det alltid längre tid än man tänker sig, så det kan vara smart att sikta på att göra en mindre del själv, kanske går att göra din idé som utbyggnad till ett fabriksbyggt hus och därmed få fler kvadratmeter för pengarna än att köpa allt färdigt men utan att det blir ohanterbart stort projekt som det blir om man gör hela själv och då även lättare att anpassa efter tomt och familj.
 
  • Gilla
Vladislav och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Älvsbyhus pysslar ju med att bygga hus på annan plats än där folk sen ska bo, samtliga deras husmodeller uppfyller de generella bygglovsregleglerna.

Du behöver förstå de generella kraven som Boverket ställer och designa huset så att byggnadsnämnden kommer att godkänna det, vilket kan vara svårt om du tror att ditt "växthus" skulle passa in om detaljplanen mot tex putsade tvåvåningshus med flacka takfall med lertegel eller om omgivningen består uteslutande av gula tegelhus hus med 34° taklutning, falsade plåttak och kopplade garage, du måste sannolikt veta redan från början vilken design byggnadsnämnden förordar där du tänker placera huset.
Hej! Tack för ditt svar. Jag håller på och undersöker allt sådant just nu om hållfasthet och generella kraven och tänker inte köpa tomt inom ett detaljplanområde. Utan någonstans på landsbygden. Det som jag tänker göra snart är att bygga en sektion av "växthuset" för att testa hur väl den klarar av vissa påfrestningar.
Vet du vart man kan hitta byggnadsritningar på andras hus som är godkända? Jag tänkte lära mig av hur andra har löst vissa grejer.
 
Sammy_j Sammy_j skrev:
Nej tänker jag. Men det finns inget som förbjuder dig att prefabricera en stomme som sedan monteras på lämplig tomt. Dock behöver sannolikt följande hanteras innan

-hållfasthetsberäkningar dvs att huset håller ihop/säkert att vistas i
-det behöver designas för att passa med den tänkta detaljplanerna eller riktlinjerna (om det är icke detaljplanerat)
Hej! Tack för ditt svar. Kan jag utföra hållfasthetsberäkningar själv eller behöver det vara en oberoende andra part som gör det?
 
Vladislav Vladislav skrev:
Hej! Tack för ditt svar. Kan jag utföra hållfasthetsberäkningar själv eller behöver det vara en oberoende andra part som gör det?
Om du inte har kompetensen själv måste du ta kontakt med en konstruktör som vet hur man räknar. Jag är civilingenjör med inriktning husbyggnad men hade ändå inte kunnat räkna på hållfastheten t.ex. 😅
 
rickardg rickardg skrev:
Du behöver ha en konstruktör som hjälper dig att se till att huset uppfyller alla regler om energi, brandsäkerhet, hållfasthet, ventilation och massa annat och även har koll på hur mycket reglerna kommer förändras framöver då du siktar mot ett rörligt mål, men det går säkert att göra en byggsats som du bygger ihop nånstans med generös detaljplan, men inte säkert att det är just där du kommer vilja bo när du ska bygga ihop ditt hus.

Kan vara rätt svårt att veta vad man vill bygga i slutändan, mina första ritningar såg väldigt annorlunda ut än vad som jag till sist byggde 10 år senare efter jag var gift då min fru hade en del önskemål så klart från hennes perspektiv som jag aldrig tänkt på själv och även jag fått andra perspektiv jämfört med när jag började rita då vi hade två barn och tredje på gång när väl bygget blev av.

Tomten man till sist får tag i är kanske inte riktigt så som man tänkt från början, det brukar sägas att det blir bättre att rita ett hus som passar till den tomt man har än att försöka hitta en tomt som passar till ett speciellt hus.

Kataloghustillverkarna gör visserligen det men för det fall man köper sig ett kataloghus så väljer man kanske mellan ett antal tillverkare och varje tillverkare har ett antal hus att välja på även om de flesta utgår från att marken är helt plan, så det är inte riktigt samma även om det finns likheter.

Det du kan göra i förväg är stommen, vilket är en ganska liten andel av husets byggtid,. Efter stommen är rest återstår ganska mycket. Vårt hus byggdes efter vår ritning i storblock i en fabrik på 1-2veckor nånting varefter det tog ett par dar att montera blocken, sen jobbades det mest invändigt i huset i typ 8 månader. Och före stommen restes hade det varit ett par månader arbete med grund.

När man bygger saker själv tar det alltid längre tid än man tänker sig, så det kan vara smart att sikta på att göra en mindre del själv, kanske går att göra din idé som utbyggnad till ett fabriksbyggt hus och därmed få fler kvadratmeter för pengarna än att köpa allt färdigt men utan att det blir ohanterbart stort projekt som det blir om man gör hela själv och då även lättare att anpassa efter tomt och familj.
Hej! Tack ska du ha för ditt svar. Det va nästa så att det tvärvände i mitt huvud när jag läste färdigt.
Jag jobbar ju utifrån begränsade ytor och bygger saker utifrån bestämda förutsättningar. Så hela min idé med huset bryter emot hur jag har lärt mig att skapa.
Men efter att ha gått igenom ritningarna så har jag klurat på hur huset kan anpassas efter tomt och familj. Den är modulär och kan byggas ut med sektioner på pålad husgrund på ojämn mark.
Jag funderar på att bygga en sådan sektion och testa om den håller men det är då såklart efter att ha rådfrågat med en konstruktör.
 
Inte vet jag hur ditt konstruktionssätt skulle behandlas i en byggnadsnämnd.
Generellt kan använda tabellerna på träguiden för dimensionering, om man vill göra egna takstolar måste man nog använda takstolsboken eller liknande hjälpmedel för att få dem godkända. Om man inte vill köpa färdiga takstolar från fabrik brukar ett enkelt sätt vara att använda nockbalk, det byggsättet lär många kommuner godkänna att man dimensionerar själv med hjälp av tabell.
 
Vladislav Vladislav skrev:
Jag funderar på att bygga en sådan sektion och testa om den håller men det är då såklart efter att ha rådfrågat med en konstruktör.
Det där är ju iofs. lite onödigt. Du måste ha hållfasthetsberäkiningar som visar att det håller enligt normerade belastningar. Du kan inte testa fram hållfasthet. Om sedan egna beräkningar godkänns är nog lite från fall till fall. Men med de rätt ovanliga formerna som du tänker dig, misstänker jag att det kommer att krävas lite mer än en tabellslagning.
 
  • Gilla
Vladislav och 1 till
  • Laddar…
Ingen dum idé!

Jag tycker du ska rita upp huset först, i grova drag. Sen gå till en konstruktör och få konstruktionsritningar. Sen kan du bygga efter dem i moduler och anpassa dem lite som du vill med mått och fönsterplacering mm. Sen när du har ditt hus i bitar så gör du en ny ritning på hur det faktiskt blev.

När du väl hittat en tomt söker du bygglov med den som grund och då har du några veckor på dig att fixa slutgiltig konstruktionsritning som du behöver för startbeskedet.

Eftersom jag antar du har ett område i åtanke så kan du kontakta den kommunen och få info om vad andra fått godkänt utanför planen. Tex en eller två plan eller max 90 kvm med träpanel så har du lite begränsningar att jobba med.

Om man som du är snickare har du ju en bra möjlighet att spara både tid och pengar på att förbereda med coola platsbyggda lösningar som man inte hittar i kataloghusen 👌🏻Kan bli ett riktigt snyggt och prisvärt kanonhus! Lycka till 🥰
 
Bygglov kan du inte få. Men om du ser till att uppfylla BBR, helst då kommande versioner, så bör du kunna få bygglov när det kommer till kritan.
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
H
Vladislav Vladislav skrev:
Hej! Tack för ditt svar. Kan jag utföra hållfasthetsberäkningar själv eller behöver det vara en oberoende andra part som gör det?
Har du kompetensen att göra hållfastighetsberäkningar? Som har skrivits tidigare du måste ha en duktig konstruktör, kolla med kända Arkitekter vilka de anlitar. Du kan ju även kolla med KTH och Chalmers om de är intresserade av ett samarbete alt. ge dig tips och hjälp. Du bör besöka dem, ring dem först och be om en samtal med ansvarig för Arkitektlinjen t.ex. men även för Väg och vattenlinjen och deras kursansvarig för hållfastlära. Det är värt ett försök.
 
Varför måste man ha det menar du? Att hållfastberäkna ett hus är inte raketvetenskap direkt.
 
Det är ju inte direkt några raka pinnar eller standard fackverkskonstruktion vi pratar om i detta fallet, så någon som läst konstruktionsteknik och förstår sig på eurocode o.s.v. lär man ju behöva… inte många snickare som brukar kunna sånt skulle jag vilja påstå.
D Daniel 109 skrev:
Varför måste man ha det menar du? Att hållfastberäkna ett hus är inte raketvetenskap direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.