Byggahus.se
Hej! Jag är en man som är 27 år gammal och jobbar som inredningssnickare. För några år sedan har jag omskolat mig och har för ett år sedan fått jobb på ett fint spec snickeri.
Just nu går jag i tankar om att bygga ett hus då jag bor i en lägenhet. Jag har ingen familj eller flickvän och känner mig manad att sätta igång med något stort.
Min fundering är, kan jag bygga ett hus innan jag har köpt en tomt? Det är ju så att den firman jag jobbar på har maskiner som jag kan använda för att ta fram mer eller mindre allt för ett hus i trä. Det finns också en metalverkstad och den kan också tillföra en hel del.
Företaget har inget emot att jag sätter igång med något sådant då de anser att det är kompetensutveckling så länge jag står för alla kostnader.
Min idé bygger på ett husstomme av formpressad limträ som man kan tillverka inom företaget på fritid. Jag har skisser och håller på att ta fram ett detaljritning för ett hus för 5 personer. Jag skall säga att jag kan väldigt lite om husbygge men lär mig under tiden och tackar Gud att jag är omgiven av kunniga personer som kan bygga hus.
Jag undrar, kan jag till exempel göra ett hus som skulle kunna lätt få bygglov utanför detaljplanen? Alltså kan jag med hjälp av en arkitekt ta fram ett hus som jag kan tillverka nu under min fritid och sedan förvara den någonstans tills jag hittar en lämplig tomt att uppföra den på?
Jag kan egentligen bygga det mesta men hur går jag tillväga så att jag kan vara säker på att den hustypen jag tänker mig kommer alltid bli godkänd efter en bygglovsansökan?

Den bifogade bilden visar ungefärligt hur min tänkta husstomme ser ut. Inspiration är taget från en victoriansk växthus.
 
  • Svartvit illustration av en tom burkonstruktion eller växthus, placerad på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder