1 980 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Byggherreförsäkring ansvar vid sprängarbete
Sida 1 av 2
Vi behöver göra en mindre sprängning för att ta bort en bergsknall jämte vårt hus.
Underentreprenören som utför sprängningen har ansvarsförsäkring. Men om de håller sig inom mätvärden för vibrationer bestämda av besiktningsmannen, och det mot förmodan blir skador på grund av vibrationerna är det så byggherrens ansvar?
Kan man som privatperson någonstans teckna en byggherreansvarsförsäkring som skulle täcka eventuella rättskostnader, skadestånd osv? Långsökt att det skulle behövas, men hellre hängslen och livrem.
Underentreprenören som utför sprängningen har ansvarsförsäkring. Men om de håller sig inom mätvärden för vibrationer bestämda av besiktningsmannen, och det mot förmodan blir skador på grund av vibrationerna är det så byggherrens ansvar?
Kan man som privatperson någonstans teckna en byggherreansvarsförsäkring som skulle täcka eventuella rättskostnader, skadestånd osv? Långsökt att det skulle behövas, men hellre hängslen och livrem.
Det ska räcka med din hemförsäkring och sprängarens ansvarsförsäkring, sedan om grannarna skulle klaga så får du hänvisa dom till besiktningara ni har haft.F fekberg skrev:Vi behöver göra en mindre sprängning för att ta bort en bergsknall jämte vårt hus.
Håller sig sprängningen under värderna så kan jag inte se att dom skulle ha någon framgång i en tvist som löses i en domstol..
Ringde och frågade Trygg Hansa men de sa bara: ”omöjligt att svara på om din försäkring täcker eventuell tvist i denna komplexa situation”Rejäl skrev:
Inte helt med på vad du menar. Jag beställde ett grävjobb, de tar in sprängare för att ta bort berg. Det jag vill skydda mig för är eventuella problem med grannar ifall något skulle hända där sprängarens ansvarsförsäkring inte täcker.Rejäl skrev:
I det hela är väl jag byggherren.
Ja du är byggherre och fastighetsägare..F fekberg skrev:
Bör man alltså skriva ett avtal med sprängaren innan man påbörjat jobbet? Jag vet att de har ansvarsförsäkring och tillstånd.Rejäl skrev:
Herregud! Ja avtal är det första man gör efter att man är överens om arbetet, omfattningen och priset..F fekberg skrev:
Det är avtalet som kommer reglera allt vid en tvist, visst du är skyddad av KtjL men det blir jobbigt om ingett är skrivet..
Hantverkarformuläret-17 är en vettig grund där ni kan lägga in hans offert och omfattning..
Samt att belysa ansvaret genom entreprenörens ansvarsförsäkring..
https://byggforetagen.se/app/uploads/2020/01/hantverkarformularet_17.pdf
Tack!Rejäl skrev:Herregud! Ja avtal är det första man gör efter att man är överens om arbetet, omfattningen och priset..
Det är avtalet som kommer reglera allt vid en tvist, visst du är skyddad av KtjL men det blir jobbigt om ingett är skrivet..
Hantverkarformuläret-17 är en vettig grund där ni kan lägga in hans offert och omfattning..
Samt att belysa ansvaret genom entreprenörens ansvarsförsäkring..
[länk]
Jag tänkte ha med något likt detta, förhoppningsvis går sprängaren med på att skriva under detta:
"Sprängentreprenören ansvarar för att allt sprängningsarbete utförs enligt gällande lagar, föreskrifter och branschpraxis. Det innefattar, men är inte begränsat till:
- Upprättande av sprängplan och nödvändiga riskbedömningar
- Inhämtning av erforderliga tillstånd
- Utförande av sprängning med erforderlig försiktighet för att undvika skador på närliggande byggnader, mark och anläggningar
- Täckning och vibrationsdämpande åtgärder enligt gällande normer
- Uppsättning och avläsning av vibrationsmätare där det är tillämpligt
- Samordning av och ansvar för eventuell för- och efterbesiktning av intilliggande fastigheter
Sprängentreprenören ska inneha giltig ansvarsförsäkring som omfattar sprängningsverksamhet, samt på begäran tillhandahålla försäkringsbevis före arbetets påbörjande."