Jag har raderat diverse trams och off topic. TS har bett att få bli raderad, så jag misstänker att TS nu är nöjd med svaren man fått. Har ni något att tillägga som svar på TS fråga som inte redan har sagts så är det förstås OK. Någon annan skulle kunna ha samma fråga i samtiden.

/Moderator

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Om du med lantmäteriet menar den statliga myndigheten Så är det helt felaktigt. Dom kan befästa en fastighetsgräns. Efterkontroll att allt står på rätt plats efter ett bygglov görs av bygglovsutfärdaren, alltså kommunen.
Lägeskontroll är inte en myndighetsuppgift. Alla med mätningsteknisk färdighet enligt Lantmäteriets definition kan och får göra det.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Lägeskontroll är inte en myndighetsuppgift. Alla med mätningsteknisk färdighet enligt Lantmäteriets definition kan och får göra det.
Fastighetsgränsen har starkare juridiskt skydd än själva fastigheten.
Lantmäteriets utsättning med tomtkatalogen/indelning osv, gäller.
På LM finns uppgifterna, kolla där.

F FruNilsson skrev:
Fastighetsgränsen har starkare juridiskt skydd än själva fastigheten
Vad menar du? Fastighethetsgränsen definierar fastigheten.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
F
Ja, har jag skrivit nåt annat? Det är kommunen som kräver lägeskontroll. Jag har gjort det själv varje gång och kommunen har varje gång begärt in bevis på att man är kompetent att utföra det själv. Nu senast (för ca 5 år sen eller nåt) så ringde en besviken kvinna upp mig från kommunens mätenhet och frågade vilken aktör jag anlitat och hur denna kunde konkurrera med kommunens prissättning på utsättning och kontroll. Hon blev lugnare när jag sa att det var gratis då jag gjorde det själv.

Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? Fastighethetsgränsen definierar fastigheten.
Gränspinnarna

F
F FruNilsson skrev:
Gränspinnarna
Det är fortfarande väldigt oklart vad du menar med att fastighetsgränsen har starkare juridiskt skydd än själva fastigheten då gränsen just definierar själva fastigheten.

• Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ja, har jag skrivit nåt annat? Det är kommunen som kräver lägeskontroll. Jag har gjort det själv varje gång och kommunen har varje gång begärt in bevis på att man är kompetent att utföra det själv. Nu senast (för ca 5 år sen eller nåt) så ringde en besviken kvinna upp mig från kommunens mätenhet och frågade vilken aktör jag anlitat och hur denna kunde konkurrera med kommunens prissättning på utsättning och kontroll. Hon blev lugnare när jag sa att det var gratis då jag gjorde det själv.
”Efterkontroll att allt står på rätt plats efter ett bygglov görs av bygglovsutfärdaren, alltså kommunen.” Där skrev du annat.

Att konkurrera med kommunens priser kring mätning är som regel inget problem.

F FruNilsson skrev:
Goddag yxskaft. Lantmäteriet har inget med lägeskontroller att göra.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Goddag yxskaft. Lantmäteriet har inget med lägeskontroller att göra.
Nä, har inte påstått det heller.

F fsn skrev:
Det är fortfarande väldigt oklart vad du menar med att fastighetsgränsen har starkare juridiskt skydd än själva fastigheten då gränsen just definierar själva fastigheten.
Just det.

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
F
”Efterkontroll att allt står på rätt plats efter ett bygglov görs av bygglovsutfärdaren, alltså kommunen.” Där skrev du annat.

Att konkurrera med kommunens priser kring mätning är som regel inget problem.
Görs av/ krävs av. Sluta tramsa bara för att du kan köra totalstation. Jag gjorde det med, tror det var -92 parallellt med gymnasiet.

F
F FruNilsson skrev:
Just det.
Är du ett troll eller vad är fel?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Är du ett troll eller vad är fel?
Skyll inte dina fel på andra. Jag har varit tydlig. Nu räcker det med trams.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Tomtkatalogen? Menar du Fastighetsregistret? En tomtkatalog brukar annars avse en lista med fastigheter till salu.

• Haha
fsn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.