Byggahus.se

Bygget av oregelbunden uteplats m.m

64k läst  63 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Snyggt jobbat! Är själv i startgroparna för ett projekt med ett trädäck som ska möta en böjd lecamur, dock i något blygsammare skala... Ditt projekt ger verkligen inspiration och bra tips!

2. Z
    Medlem Nivå 6
    34x145 har golvet

3. Z
    Medlem Nivå 6
    DSC_4967.jpg
    Här ser ni nu frisen ovanför trappan jag nämnde tidigare, och även de golvbrädor som ligger mot frisen är snedkapade. Speciellt den med smal smal spets kräver att man har tänkt till ordentligt innan med reglarna etc.
    Förutom att brädorna skulle ha rätt form i vardera änden så skulle de även ha rätt avstånd i mellanrummet, minst sagt lite småknixigt och få till, tror dock att jag inte behövde saka en enda bräda, däremot putsa lite extra på dem :)
    Golvet nedanför trappen är det samma sak med, även där se till o ha ordentligt med reglar under så man inte knäcker golvbrädorna.
    Dimensionen är som sagt 34*145, lagt med cc60, så att det blir ordentligt stabilt. Jag rekommenderar verkligen att ta den dimensionen, golvet får en helt annan karaktär och blir betydligt stabilare än de klenare dimensionerna. Prismässigt skiljer det inte så mycket på det stora hela.
    DSC_5136.jpg
    Här har nu muren fått sin takbeklädnad, skifferplattor som alla är individuellt kapade för just sin plats. I och med att muren svänger både horisontellt och vertikalt så är det extra meckigt och kapa dem.

4. S
    Medlem Nivå 1
    Imponerande :O

5. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Verkligen snyggt! Om nåt år kommer den där muren att se ut som om den alltid har stått där.
    Bra mycket finare än "nässelbacken" ni hade förut. Med tanke på att lusthuset var ett dass förut förstår man ju var nässlorna fick sin näring (de växer bra av urin, enda stället gräset är fint vid sommarstugan är platsen där "herrarna lättar på trycket" på morgonen), istället har ni gjort detta vackra.

6. D
    Medlem Nivå 13
    Vilket otroligt fint bygge. Ni bor väldigt fint där också med den vackra omgivningen. Det jag tycker var roligast med ditt bygge var att ni behöll trädet. Det blir verkligen skitsnyggt att bygga in den!

7. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Ja, det var en häftig altan. Men jag undrar vad ni gjort för att skydda rönnen? Inga träd tål att man åker med tung maskin på den yta där rötterna finns. När jorden komprimeras blir det inget syre till rötterna och trädet riskera att dö, inte nu, det går sakta, men om några år. Och hur har ni tillgodosett behovet av vattentillförsel i och med att ni täckt över hela området.Kanske kan ni vattna lite extra med en vattenslang ner bredvik trädet. När vi byggde fanns det två stora träd i närheten av huset. De träden fick vi omgärda med staket på en yta runt trädet som motsvarade trädets kronomfång. Och nu sex år senare kan vi konstatera att träden fortfarande är friska.

8. Z
    Medlem Nivå 6
    Vi har inte kört med maskiner över rötterna, maskinen har stått utanför dem och bara rakat av mullen så mycket som varit möjligt mtp rötterna. Det är heller inte grävt ngr plintar under trädet. Vi har även tagit bort massor med växtlighet som kan konkurera om regnvattnet.
    Uteplatsen täcker bara en del av rötterna, och vi har lagt golvet så att regnvattnet inte rinner bort från trädet.

Vi har gjort vad vi anser vi kunnat göra för att skydda trädet och ändå bygga så nära trädet, sedan får tiden utvisa om det var tillräckligt. Trädet har åtminstone överlevt ett år nu :)

9. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Dessutom är det ju en lönn och inte en rönn. :wow:

• Laddar…
  10. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Jättebra. Ni har gjort allt ni kan för att bevara lönnen, vilket gläder en gammal trädkramare.

11. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 14
    Körde också på 34x145 grymt nöjda att vi gjorde det, känns mer gediget

12. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 11
    Jag gör vågen! Snyggt som ett hellvette, imponerad av orken och iderikedomen.

13. iSnobben
    Husägare Nivå 17
    Riktigt snyggt bygge. Inte utan att man blir lite sugen på att göra om lite på uteplatsen hemma som helt plötsligt känns väldigt vinkelrät...

• Laddar…
  14. kulle
    Medlem · Nivå 10
    Näää..... nu börjar jag få abstinens :wow:

Väntar på uppdatering med många bilder :D

15. ullberg
    Medlem · Nivå 14
    Som en liten teaser kan jag säga att jag råkat ramla på (vad jag antar är) husägarens / TS blogg, där finns det några bilder till (men bara två tror jag), vi verkar vara ganska när där det slutade förra året i alla fall...

Till TS: Grymt snyggt bygge, en kombination av olika material och anpassningen till naturen gör att denna altan väldigt länge kommer ligga högt upp, om inte högst på altantoppen!

/U