Funderar mest på komplikationerna som uppstår när nån av 4 vuxna bestämmer sig för att inte vilja vara en del av familjen längre... att äga 25% var lär inte vara helt okomplicerat samt att komma överens om hur man ska renovera eller förvalta alla andra byggnader, herregud vilka kompromisser... det är utmanande nog att leva i tvåsamhet med alla kompromisser man måste göra hela tiden.
 
En fin sak var det i bygget, det kilsågade golvet. Och det går snabbt att lägga för dom är så breda. Har lika golv hemma.
 
A AG A skrev:
Förstår inte varför de valde att bygga om stallet. Istället för att renovera det andra gamla boningshuset.
Det blev dessutom oerhört opraktiskt, med en drygt 20m2 oanvändbar hall på övervåningen. Bara ett badrum, beläget på övervåningen, bakom sovrummet. Jobbigt för dem själva, men ännu värre när de har gäster.
Vidare var det lika ungefär lika hemtrevligt som ett institut, eller vårdavdelning.
Det var nog bra att dom inte renoverade sönder det andra huset. Det blir ofta så när folk ska renovera ett äldre hus, modernt ska det vara
 
  • Gilla
Brotorpet och 2 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Det var nog bra att dom inte renoverade sönder det andra huset. Det blir ofta så när folk ska renovera ett äldre hus, modernt ska det vara
Det är förvisso sant. Men dessvärre kommer sannolikt detta hus stå och förfalla istället. Så risken är stor att det hade blivit fel, hur de än gjort.
Detsamma gäller även stallet som de nu byggde om. Sorgligt att förstöra det genom att bygga om det till modärnt boningshus. Men om de inte gjort det, så är risken stor att även det hade förfallit helt och hållet.
 
Bra jobbat att få till det här när en av dem bor i Göteborg och den andre i Uppsala. Dock ställer jag mig tveksam till idén med att skaffa sig ett stort gavelfönster och sedan till 80-90% täcka det med panel. Jag känner även att trappan blev felvänd med tanke på att varje gång de skall upp för den så är känslan att de skall till sovrummet.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Som varande en av de 4 på gården är det lite skojigt att läsa ett antal ur vår synvinkel stolliga invändningar. Men där är jag såklart inte objektiv 😉
Det mesta behöver såklart inte bemötas eftersom det givetvis handlar om tycke och smak. De som kommenterar kanske redan har bestämt sig för vad de tycker och inte är intresserade av "svar". Men ändå kul att skriva något ifall andra som läser är nyfikna.

-ja taket är isolerat
-ja det finns en dörr till badrummet (skjutdörr)
-uppvärmningen (klassisk fråga men är det så intressant egentligen? Gulligt att folk undrar iaf 🙂). Bergvärmepump, golvvärme. Blir så småningom två eldstäder.
-det kilsågade golvet är fortfarande löst eftersom det måste torka/anpassa sig till innemiljön innan det slås ihop och spikas fast

Vill också skriva något angående "byggnadsvård", förstöra hus osv. Vi såg det som en av kanske flera vettiga lösningar. För att byggnaderna ska kunna räddas måste någon bo på gården. Den vackra gammelstugan är i vår mening för fin för att vinterbona och göra i ordning till en bostad. Jag tror en försvinnande liten andel kan tänka sig leva med 1800-talsstandard idag men det kanske går. Vi vill istället rädda, behålla så mycket det går i nuvarande skick och kunna använda den framförallt sommartid. Det fanns ingen naturlig plats för ett nytt hus. Att röja för en ny tomt hade känts som ett större ingrepp i miljön om vi funnit en plats. Målet är att samtliga 14 byggnader ska bevaras och med oss på plats med rätt ambitioner finns goda chanser. Verkar finnas några "realister" här med en "det går aldrig"-mentalitet men vi väljer i alla fall inte att ha den inställningen i livet. 😉

PS såklart jätteglada för alla positiva kommentarer! DS
 
  • Gilla
  • Älska
Anders.o93 och 45 till
  • Laddar…
P Pankow skrev:
Tyckte det svarta inne i huset blev väl dystert och vardagsrummet blev lite av kyrka.
Kyrka. Det är inte så konstigt- en av killarna är ju präst ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det såg ut att användas som en stuga och inte permanent boende. Såg nästan inte nå förvaring. Eller så var det braa dolda någonstans.

Sen skukke det varit finare med lerklinade väggar än gipsskivor, det blev lite stelt intryck mot det gamla taket. Fint bygge ändå.
 
Bjor Bjor skrev:
Det såg ut att användas som en stuga och inte permanent boende. Såg nästan inte nå förvaring. Eller så var det braa dolda någonstans.

Sen skukke det varit finare med lerklinade väggar än gipsskivor, det blev lite stelt intryck mot det gamla taket. Fint bygge ändå.
Personligen håller jag med om väggarna. De andra brukar reta mig: "du vill att allt ska vara byggt av kobajs" när jag kommer med mina byggnadsvårdsmässiga förslag. Men jag jobbar på det och snart är de omvända...hehe

Nä men det där handlar väl om tid, kostnad, intresse osv. Inte lika lätt att hitta någon hantverkare som lerklinar och att göra det själv när man aldrig gjort det kan kännas övermäktigt. Samtidigt som pengarna tickar, man ska göra tusen saker själv och huset måste bli klart helst nyss. 😉 Det kommer fler projekt och därmed fler chanser att lära sig lerklina.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J Jocke_Villaägaren skrev:
Funderar mest på komplikationerna som uppstår när nån av 4 vuxna bestämmer sig för att inte vilja vara en del av familjen längre...
Det är separata fastigheter så borde inte vara värre än vanligt. Funderade samma sak under programmet så snokade på Lantmäteriet.
Bjor Bjor skrev:
Det såg ut att användas som en stuga och inte permanent boende. Såg nästan inte nå förvaring. Eller så var det braa dolda någonstans.
Jag funderade också över det. Ligger tvättstugan i ett annat hus också kanske?

Förråd och sådant har de ju gott om på gården. Man kanske överskattar behovet av förvaring i bostaden om det finns gott om förrådsbyggnader?

Bägge husen är riktigt fina tycker jag allt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Det är separata fastigheter så borde inte vara värre än vanligt. Funderade samma sak under programmet så snokade på Lantmäteriet.

Jag funderade också över det. Ligger tvättstugan i ett annat hus också kanske?

Förråd och sådant har de ju gott om på gården. Man kanske överskattar behovet av förvaring i bostaden om det finns gott om förrådsbyggnader?

Bägge husen är riktigt fina tycker jag allt.
Tack! 🙂 Jo det finns en tvättstuga (där det inte filmades) i huset med bergvärmepumpen, maskineriet till ventilation osv. Och förrådsutrymmen i andra byggnader finns det gott om. Även om iordningställande av det återstår tillsammans med tusen andra projekt.
 
  • Gilla
igelkotten82 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.