Hej.

Jag bygger en lite större byggnad på 400kvm i lösvirke. Stommen har varit blottad för vädrets makter i ca en månad och nu ser jag att det börjar bli mögeltillväxt på liggande reglar där vatten samlas vid regn.

Jag vill ju helst inte bygga in mögel men kan ju samtidigt inte riva allt.

Ägnat gårdagen till att försöka läsa på med blandat resultat. Vissa säger att allt mögelskadat skall kasseras medans andra nämner boracol med följande risk att boracolat istället göder möglet på ytan efter att träet sugit i sig merparten av det.

Är lite orolig. Samtidigt försöker jag bli en person som oroar mig mindre då jag ofta oroar mig väldigt mycket. Men nu kanske oron är befogad till den grad att någon åtgärd borde göras.

Någon som kan mer om det här?

Åsa Lund
Skulle tro att det du ser på virket är så kallad blånad, inte mögel. Googla lite
Se till att få huset tätt utanpå och starta avfuktning från insidan tills du kommer ner i godkänd fukthalt

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Men om det ÄR mögel ska du ta bort det innan inbyggnad.

Knappast mögel om vi pratar stomvirke som får smaka på vädrets makter i ett lösvirkeshus. Lägg en byggregel utomhus i ett par veckor på hösten så får du samma blånad. Det viktiga är dock att snabba på med taktäckning och sedan låta virket få torka ut INNAN vidare byggnation pågår och absolut INTE börja isolera och plasta in det våta virket - då för du mögel!

• Gilla
Daleby
  • Laddar…
På med taket så fort som möjligt men som andra säger bygg inte in fukten. Vi bygger 390 kvadrat inklusive källare. Vi reste stommen år 2011 och fick på taket då men det regna så mycket så vi kunde inte bygga in något förrens vi fuktat av långt in på 2012. Satte på utegips och försökte med byggfläktar att få upp värmen. Vårat bygge har som sagt tagit tid, sjukdom i familjen dyngsura somrar och en syll som var allt för blöt att bygga in. Under 15% ska det vara i fuktighet innan man kan bygga in det.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Foto från 2011

Jag kan nästan garantera att det inte är fråga om mögel, utan helt vanlig "blånad". Det är ungefär samma sak som att träet blir grått efter en tid, men att det nu är fuktigt. Inget farligt.
Dock ska du vänta lite innan du börjar bygga in reglar i väggar och tak, efter att taket är på. Allt virke måste få torka ordentligt först.
Även om det mot all förmodan skulle vara vita fläckar, vitmögel, så är det sådant som torkar och dör.
Men mögel trivs inte i öppna ytor. Därför är jag nästan säker på att det inte är mögel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.