Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Mina kompisar bygger hus med en hustillverkare och de bad mig titta på några saker de hittat när de besökte bygget. Jag tycker att det ser slarvigt ut, men kan inte riktigt bedöma om det behöver göras om eller om det kommer att funka ändå när alla ytskikt och saker är klara.
Tycker ni att det är slarvigt och bör göras om, eller är det helt ok?
På fasaden vid takfoten har de satt två brädor utanpå de andra, som om de vill dölja något. Jag tycker det ser oproffsigt ut. Ska det vara så här?
Den här skruven/bulten sitter helt snett. Kommer det att hålla?
Gipsskivan är skadad. Så ser det ut på flera ställen.
Tycker ni att det är slarvigt och bör göras om, eller är det helt ok?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
På fasaden vid takfoten har de satt två brädor utanpå de andra, som om de vill dölja något. Jag tycker det ser oproffsigt ut. Ska det vara så här?
Logga in
Skapa konto
Den här skruven/bulten sitter helt snett. Kommer det att hålla?
Logga in
Skapa konto
Gipsskivan är skadad. Så ser det ut på flera ställen.
Skråspikningen i första bilden var väldigt slarvigt gjord och bör kanske göras om. Jag tolkar det som en öppning för dörr eller fönster och dessa fästs i sidled. Den kortlingen kommer ändå hållas ihop av skivorna senare.
Brädan på fasaden känns skum om det inte är så att takfoten ska kläs in på något sätt och möta denna bräda. Hör med hantverkarna hur de har tänkt. Är det mycket sådant kanske målaren surar till och skriver någon timme extra på det. Är det en totalentreprenad behöver ju ägaren dock inte bry sig. Det är ingenting som påverkar slutresultat/funktion.
Den sista bilden är ingenting att oroa sig för. Det ska väl antagligen sitta en innerdörr där senare och fodret kommer täcka detta. Oavsett lär målaren få spackla ut det ändå.
Brädan på fasaden känns skum om det inte är så att takfoten ska kläs in på något sätt och möta denna bräda. Hör med hantverkarna hur de har tänkt. Är det mycket sådant kanske målaren surar till och skriver någon timme extra på det. Är det en totalentreprenad behöver ju ägaren dock inte bry sig. Det är ingenting som påverkar slutresultat/funktion.
Den sista bilden är ingenting att oroa sig för. Det ska väl antagligen sitta en innerdörr där senare och fodret kommer täcka detta. Oavsett lär målaren få spackla ut det ändå.
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Det var snabbt svar, tusen tack 
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Skråspikningen ska inte vara någon fara som skrivits tidigare. Den "klädselbrädan" ser det ut som de satt där för att dölja ursågningen under takstolen, eller att de inte fick ihop måtten uppåt mot luftspalten. Det set hursomhelst bedrövligt ut.
Karmskruven sitter snett idragen, har de tur så går det att förborra och dra den in i regeln istället där den hör hemma.
Gipset blir dessvärre målarens bekymmer, men det där går nog att lösa med lite spackel. Men det ser ut som en dörröppning och då kommer fodret täcka det.
Överlag så ser det ju ganska slarvigt ut och många sånna här smådetaljer sänker ju förtroendet för snickarna.
Som tur är så är ju det där inga allvarliga fel
Karmskruven sitter snett idragen, har de tur så går det att förborra och dra den in i regeln istället där den hör hemma.
Gipset blir dessvärre målarens bekymmer, men det där går nog att lösa med lite spackel. Men det ser ut som en dörröppning och då kommer fodret täcka det.
Överlag så ser det ju ganska slarvigt ut och många sånna här smådetaljer sänker ju förtroendet för snickarna.
Som tur är så är ju det där inga allvarliga fel
Produkter som diskuteras: "Karmskruven"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Tackar, mycket värdefullt! Då vet jag vad vi kan klaga på.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Daniel ritar och Fredrik bygger det ultimata huset åt mamma - Grand Designs
Artikelkommentarer -
Bygger hus på styltor och sparar berget i Trångsund - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Bygger nytt hus av timmerstommen på släktgård - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Så bygger Andreas Forsberg sitt drömhus på Fårö - Husdrömmar
Artikelkommentarer -