Man har en skena att kapa mot. Dels får man raka snitt, dels kan man starta mitt på en skiva, dels kan man såga fint fina och raka snitt enklare. Överlag fungerar cirkelsåg till det mesta, men när man sågat ett par skivor och någon bänk med en skensåg så är man frälst.
http://www.youtube.com/watch?v=Stf8jcuCJM8

eidt:
Om jag behöve välja, och står i ett hus där stomresningen är klar, men inredning ska fixas och vill görsa saker själv. Då är Sänksågen självklar.
Cirkelsågen är en grovsåg och passar till skivor, reglar och grövre virkeshantering.
Jag äger dels en SP6000 vilken jag är toknöjd med, och lovrpisar mig själv för investeringen varje gång den används. Dels har jag en cirkelsåg, som mest blev till för att det var en yberkampanjspris vid nyår på en webshop.

Redigerat:
Jag hade en Bosch cirkelsåg (med gamla sken-modellen)
Jag köpte en Bosch sänksåg (som kom med nya sken-modellen)
Jag sålde min Bosch cirkelsåg (med gamla skenan)...
Jag köpte en ny Bosch cirkelsåg (med nya skenan), behövde en till skena och det gick nästan jämt upp, sälja gamla och köpa såg + skena...

Och dit jag vill komma, är att den nya cirkelsågen lämnat L-Boxxen en gång, snöret runt sladden sitter fortfarande på och är oanvänd... :)
Men förr eller senare kommer den till användning.
Sänksågen används desto mer.

P
ingen som tycker att man ska ha en krysslaser och kanske en roterande laser?

TheStills skrev:
ingen som tycker att man ska ha en krysslaser och kanske en roterande laser?
Har en grön Bosch quigo(?) krysslaser som jag tycker fungerar bra. Både billig och användbar.

Har en PLL 360. hitills är jag nöjd med den. Känns som att en sänksåg kan väldig bra när jag ska lägga 150km bambugolv. När jag tidigare lagt golv har det struligaste alltid varit när man behöver kapa bitar på längden.
Känns som att UK är väldigt billigt just nu pga det dåliga pundet.

Känns som att den här lista är rätt, men jag har några frågor:

Nimajneb skrev:
Då du redan nu verkar ha intresse för att fixa lite så köp bra verktyg på en gång
Lite över din budget men du får en ruggigt bra grundverktygspark:

Inköpslista:

Kap/Ger Bosch GCM8, max 3300 Tips på var jag kan hitta detta priset?
Ställning max 700
[länk]

Sänksåg m skena max 4500 Är detta ett prisvärt paket?
[länk]

Skruvdragare max 1800 Är detta ett bra paket? [länk]
Sticksåg Bosch GST140 max 2000 Finns två varianter BCE ocg CE: Vilken funkar bäst?
Multi Bosch GOP max 1500 Är det värt att lägga lite till och få en Fein?
Tutti: max 13800

Plus lite handverktyg 2-3000

Tänk på att tex GOP o en GSR ofta säljs i billiga paket.
Kolla priserna i Tyskland, UK och Sverige.

http://www.ebay.de/itm/Bosch-Tauchk...werkzeuge_&hash=item4607baacdb#ht_8163wt_1397
Där har du sänksågen till nästan samma pris, men med 'rätt' kontakt och till förmodligen lite lägre pris.
Sjukt snabba.
http://www.ebay.de/itm/Bosch-Paneel...ndwerkzeug&hash=item416b9820bc#ht_2627wt_1397
GCM8SJ för 3600:-

http://www.ebay.de/itm/Bosch-Stichs...mwerker_Elektrowerkzeuge_&hash=item460172796b
Sticksågen för 2300:-
BCE är 'handväske' modellen, CE är 'limpmodellen' (alltså utan bygel), smaksak, själv föredrar jag CE.

mstrand skrev:
Känns som att den här lista är rätt, men jag har några frågor:
Några tips har du redan fått, min erfarenhet när det gäller att köpa elverktyg är att bestämma sig vad man vill betala och sedan kolla igenom dom vanligaste källorna på nätet kanske ett par gånger i veckan. Över en tvåmånadersperiod så dyker det alltid upp kampanjer på dessa verktyg och då är det bara att slå till.

Generellt kan man säga att sticksågar är billigast i UK, sänksågar Tyskland och UK, gersågar kan man nu hitta billigt i Sverige, skruvdragare i Tyskland osv. Men som sagt, erbjudanden kan dyka upp överallt. Var du ska leta hittar du i UK resp Tysklandstrådarna.

Vart kan man hitta billiga gersågar i Sverige? Hos de vanliga kedjorna?

Olika kedjor brukar ha drive på gersågar, blå Bosch och dewalt är vanliga att hitta, köpte min själv på k rauta på rea,

Bosch GCM8SJ är en populär och prisvärd såg, som dock är väg ut, många webbutikers saldon är 0.
Den ersätts av GCM8SJL som verkar kosta ~4500:- när den släpps.

mstrand skrev:
Vart kan man hitta billiga gersågar i Sverige? Hos de vanliga kedjorna?
Toolab o duab tar ju 3290 för 8S

Många bra tips här. Det jag skulle vilja tillägga är att det är en smaksak hur man jobbar, och vilka verktyg man använder mest. Personligen skulle jag inte vilja vara utan en batteridriven cirkelsåg och slagskruvdragare. Medan jag tycker att en kap- och gersåg som inte har större djup än 60 mm verkar totalt onödig, och tar mycket plats (förutom möjligtvis när man ska sätta lister).

På byggen dras först nästan alltid sladd fram, medan jag har arbete med projekt där det har varit krångligt att dra fram sladd. Därav har jag nästan uteslutande batterimaskiner, den enda maskin som inte klarar samma användning som en sladdmaskin är elhyveln, enligt min mening.

Så min röst går till ett paket med batterimaskiner 18 volt, med åtminstone cirkelsåg och skruvdragare, gärna slagskruvdragare och sticksåg också. Sänksåg är bra om du ska hålla på mycket med skivor och snitt som är synliga.

Henrik Enkel skrev:
Många bra tips här. Det jag skulle vilja tillägga är att det är en smaksak hur man jobbar, och vilka verktyg man använder mest. Personligen skulle jag inte vilja vara utan en batteridriven cirkelsåg och slagskruvdragare. Medan jag tycker att en kap- och gersåg som inte har större djup än 60 mm verkar totalt onödig, och tar mycket plats (förutom möjligtvis när man ska sätta lister).
Om det är GCM8 du tänker på så tar den 45x70 på högkant, även om specen säger annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.