Håller på och bygger en friggebod med färdiga moduler. Nu när jag snart lagt hela golvet så ser jag att det kommer att diffa 14mm mellan golvbjälke och det spåntade golvet. Och väggarna som ska monteras har panel som ska gå ner över golvbjälkarna i ytterkant. Där har jag bara 5mm tillgodo alltså kommer det skilja 9mm.
Jag är tacksam för tips hur jag ska tänka.
Om jag ska kapa panelen i nederkant eller om jag ska använda diffen på 5mm på andra sidan så det bara diffar 4mm eller om ska lägga något emellan på gavlarna som kompenserar dessa mm.
Jag är tacksam för tips hur jag ska tänka.
Om jag ska kapa panelen i nederkant eller om jag ska använda diffen på 5mm på andra sidan så det bara diffar 4mm eller om ska lägga något emellan på gavlarna som kompenserar dessa mm.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Pressa in regeln något så den går jämns med golvet? Stämmer allt på andra sidan och måtten rakt över?
Tänkte så du är säker på att det är just regeln som är skev och inte att golvet dragit snett vid läggning.
Tänkte så du är säker på att det är just regeln som är skev och inte att golvet dragit snett vid läggning.
Det är golvbjälken, för det är bra på andra sidan. Jag försökte pressa in den men nu är det försent eftersom nästan hela golvet är spikat. Trodde inte att panelen skulle gå ner missade det först. Annars hade jag vridit golvbjälken.
Det där löser du när du får på väggsektionerna. Det kanske kommer glipa lite i ena hörnet, men du kommer dra in några millimeter när du skruvar ihop sektionerna i hörnet, sen ska du på med knutbrädor så det kommer aldrig synas. 5mm på typ en 6000mm lång vägg är inte mycket. Du kommer även kunna spänna mot en del med hammarbandet om du skruvar med långa skruv och vinkel.
En variant är att kapa av alla spiken om du sticker in ett metallblad med multi-sågen mellan bjälken som buktar ut och golvet. Sedan bänder du rätt bjälken och slår i spik uppifrån, syllen kommer ju ändå täcka över.
En variant är att kapa av alla spiken om du sticker in ett metallblad med multi-sågen mellan bjälken som buktar ut och golvet. Sedan bänder du rätt bjälken och slår i spik uppifrån, syllen kommer ju ändå täcka över.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad bygga först? Tak eller golv. Bygger till vår friggebod och stommen/regelverk är klart nu. Så: Ska jag lägga takspånt eller underlagsgolv först?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Anders bygger Friggebod
Bygger isolerad friggebod (gjort rookie misstag)
Bygger egenritad friggebod
Om jag bygger ett tak över ett cykelställ, räknas det som friggebod då?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus