tjenare!
Här har jag tänkt föra lite av en dagbok för mitt hittills största åtagande i livet. jag har nämligen bestämt mig att bygga ett hus från stomrest. planen ser ut som nu att vi beställer ett Kastelli-hus som stomreses med vindskivor och yttertak, och sedan tar jag vid (tänker även göra grunden exklusive gjutning). har idag skrivit köpekontrakt på en 1204 kvm tomt, nu åker jag på jobb 4 veckor, men sedan tar det vid!
Här har jag tänkt föra lite av en dagbok för mitt hittills största åtagande i livet. jag har nämligen bestämt mig att bygga ett hus från stomrest. planen ser ut som nu att vi beställer ett Kastelli-hus som stomreses med vindskivor och yttertak, och sedan tar jag vid (tänker även göra grunden exklusive gjutning). har idag skrivit köpekontrakt på en 1204 kvm tomt, nu åker jag på jobb 4 veckor, men sedan tar det vid!
uppdateringarna stannade av innan de ens börjat... det har hur som helst varit ordentlig ruljans sedan jag startade denna tråd, i oktober hade vi alla bygglovshandlingar inlämnade för behandling, beslutet tog 3 veckor, därefter påbörjades arbetet med grunden, gjuten platta med vattenburen golvvärme på berggrund+ grus, denna valde jag att leja bort då grunden och stommen känns som det viktigaste att blir rätt.
grunden göts i vilket fall i november, och sista veckan i december kom så äntligen huspaketet, ett lösvirkes, pre-cut pakethus från finska Kastelli (bor på Åland), modellen heter Nostalgia 155.
även stomresningen gjordes av fackmän, dels för att priset jag fick via tillverkaren var väldigt fördelaktigt, dels för att jag jobbar på sjön och var osäker på ifall jag skulle hinna få huset tätt på de 4 veckorna jag är hemma.
stommen inklusive fönser, dörrar och tegeltaket stod färdigt i mitten av januari, och nu har jag hunnit bygga själv i 4 veckor, och OJ vad roligt det varit hittills! det är både intressant och spännande, och jag älskar aspekten med problemlösning med otydliga (dåliga) ritningar!
såhär långt är panelen (liggande) monterad, de längsgående balkarna över takstolarnas undre bärare är monterade och jag har närmast börjat förbereda inför ventilationsarbetet, gällande den har jag haft en vvs-planerare att räkna och rita, sedan har jag en vvs:are som "mentor", bra att ha vid oklarheter! jag har inga bilder för tillfället, men det skall uppdateras med sådana också
Ha det!
grunden göts i vilket fall i november, och sista veckan i december kom så äntligen huspaketet, ett lösvirkes, pre-cut pakethus från finska Kastelli (bor på Åland), modellen heter Nostalgia 155.
även stomresningen gjordes av fackmän, dels för att priset jag fick via tillverkaren var väldigt fördelaktigt, dels för att jag jobbar på sjön och var osäker på ifall jag skulle hinna få huset tätt på de 4 veckorna jag är hemma.
stommen inklusive fönser, dörrar och tegeltaket stod färdigt i mitten av januari, och nu har jag hunnit bygga själv i 4 veckor, och OJ vad roligt det varit hittills! det är både intressant och spännande, och jag älskar aspekten med problemlösning med otydliga (dåliga) ritningar!
såhär långt är panelen (liggande) monterad, de längsgående balkarna över takstolarnas undre bärare är monterade och jag har närmast börjat förbereda inför ventilationsarbetet, gällande den har jag haft en vvs-planerare att räkna och rita, sedan har jag en vvs:are som "mentor", bra att ha vid oklarheter! jag har inga bilder för tillfället, men det skall uppdateras med sådana också
Ha det!
sågen i arbete! vi har ved för några år 
markarbete för grunden, bergrund var 40cm under markytan, så vi har en stabil bas!
skelettet uppe!
skivat och fönster monterade
läkt för panelen
första gaveln på gång!
inte mycket att kommentera ännu, men hoppas på hjälp härifrån när det strular till sig!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
markarbete för grunden, bergrund var 40cm under markytan, så vi har en stabil bas!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skelettet uppe!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skivat och fönster monterade
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
läkt för panelen
första gaveln på gång!
inte mycket att kommentera ännu, men hoppas på hjälp härifrån när det strular till sig!
måste bara ge en eloge till hustillverkaren, maken till tillmötesgående har jag aldrig kunnat tänka mig. när vi skulle ha inledande möte (alltså ingen garanti för beställning) körde representanten från vasa till åbo (340km) för ett entimmes-möte med mig (bor på åland så jag tog flyget över dagen).
För ändringar (till exempel större fönster mot bakgården) tog de enbart betalt för extra materialkostnad, inget tillägg för ritningsändringar alltså! och man kunde välja precis vilken fönsterstorlek man ville.
rakt igenom har de varit samarbetsvilliga (något som verkar vara fattigt när man läser trådar här på BH)
leveranstiden på virkespaketet inklusive fönster, dörrar osv. var på ca. 8 veckor, och vid leverans påbörjades stomresningen av deras timmermän ungefär 5 minuter efter leverans, de arbetade sedan varje dag (även nyårsdagen!) tills dess de var färdiga. därefter har byggaren varit förbi ett flertal tillfällen och hjälpt mig med funderingar jag har haft (montering av trappuppgång, ångspärr, plåt för grovkökstaket m.m.)
ett kanonföretag som även levererar till sverige, så där har ni ett tips
För ändringar (till exempel större fönster mot bakgården) tog de enbart betalt för extra materialkostnad, inget tillägg för ritningsändringar alltså! och man kunde välja precis vilken fönsterstorlek man ville.
rakt igenom har de varit samarbetsvilliga (något som verkar vara fattigt när man läser trådar här på BH)
leveranstiden på virkespaketet inklusive fönster, dörrar osv. var på ca. 8 veckor, och vid leverans påbörjades stomresningen av deras timmermän ungefär 5 minuter efter leverans, de arbetade sedan varje dag (även nyårsdagen!) tills dess de var färdiga. därefter har byggaren varit förbi ett flertal tillfällen och hjälpt mig med funderingar jag har haft (montering av trappuppgång, ångspärr, plåt för grovkökstaket m.m.)
ett kanonföretag som även levererar till sverige, så där har ni ett tips
halloj!
sedan jag kom hem från jobbet (ca en vecka sedan) har jag skivat vindskyddsskivor på ovanvåningen (övre skydd för blåsullen på snedtaket, yttre stöd för stående isolering på ovanvåningens väggar). det var ett jobb som krävde lite hjälp från grillsugna vänner!
efter det var han som stomreste huset hit och visade mig det bästa sättet att plasta mellanbjälklaget, då jag har 1 ½ vånings hus, så blir det lite speciellt för att få tätt.
nu har jag kommit ungefär halvvägs med ventilationsrörläggningen, klart roligaste delen såhär långt! roligt att bygga ihop med bitarna som finns tillhands och försöka få det så snyggt som möjligt.
jag valde i samråd med vvs:aren 900+600mm ljuddämpare på till- och frånluften, hoppas detta räcker för att få det tyst och behagligt inomhus. 125mm spiro till alla rum och 160mm stammar.
hur vanligt är det förresten med ljudvandring mellan rum i ftx-anläggningar? min byggledare sade att jag borde lägga ljuddämpare mellan rummen också, medan vvs:aren säger att detta inte alls behövs, det ska inte höras genom ventilationen?
har också ett kontinuerligt bekymmer med all isolering, måste lyfta den inomhus för att den inte ska bli blöt, men det är ju såna fruktansvärda mängder kvar!
nåja, allt för denna gång
sedan jag kom hem från jobbet (ca en vecka sedan) har jag skivat vindskyddsskivor på ovanvåningen (övre skydd för blåsullen på snedtaket, yttre stöd för stående isolering på ovanvåningens väggar). det var ett jobb som krävde lite hjälp från grillsugna vänner!
efter det var han som stomreste huset hit och visade mig det bästa sättet att plasta mellanbjälklaget, då jag har 1 ½ vånings hus, så blir det lite speciellt för att få tätt.
nu har jag kommit ungefär halvvägs med ventilationsrörläggningen, klart roligaste delen såhär långt! roligt att bygga ihop med bitarna som finns tillhands och försöka få det så snyggt som möjligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag valde i samråd med vvs:aren 900+600mm ljuddämpare på till- och frånluften, hoppas detta räcker för att få det tyst och behagligt inomhus. 125mm spiro till alla rum och 160mm stammar.
hur vanligt är det förresten med ljudvandring mellan rum i ftx-anläggningar? min byggledare sade att jag borde lägga ljuddämpare mellan rummen också, medan vvs:aren säger att detta inte alls behövs, det ska inte höras genom ventilationen?
har också ett kontinuerligt bekymmer med all isolering, måste lyfta den inomhus för att den inte ska bli blöt, men det är ju såna fruktansvärda mängder kvar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nåja, allt för denna gång
Bra jobbat! Montera ljuddämpare mellan rummen, absolut! Tror jag läst att man tjänar på att montera flex-slang med isolering, mellan spiro och don, typ som vid din näst sista bild. Ska bidra till ett tystare system.
Tack för er input, det uppskattas!
Ska höra med grossisten vad han har inne, lättast skulle ju vara att byta ut spiron till 90-böjen till flexdämpare då, det behövs ju bara göras i vårt sovrum och sovrummet intill egentligen, eftersom det är så långt till övriga rum, och det är på tilluften, så ljudet ska inte vilja vandra allt för långt heller
Ska höra med grossisten vad han har inne, lättast skulle ju vara att byta ut spiron till 90-böjen till flexdämpare då, det behövs ju bara göras i vårt sovrum och sovrummet intill egentligen, eftersom det är så långt till övriga rum, och det är på tilluften, så ljudet ska inte vilja vandra allt för långt heller
Jag har varit med om överhörning mellan två rum i separata delar av en lägenhet på 4 rok. Ca 10 meter rör mellan rummen och ändå lät det som om man stod i samma rum och pratade, detta var också tilluft.
Hmm... Diskuterade med vvs:aren igår och han sade att han aldrig varit med om detta under de åren han hållit på, och leverantören har bara fasta 600 och 900 dämpare inne, och dessa passar inte i min installation.
Däremot sade han att ifall det skulle bli bekymmer finns det insatsdämpare, som grått skumgummi med några hål i som förs in bakom donet. Tror nästan det får bli den lösningen, och blir det inte bra får jag gräva i lösull
Siktar på att dra imkanal imorgon och sista frånluften, sedan är det förhoppningsvis klart såhär långt
Däremot sade han att ifall det skulle bli bekymmer finns det insatsdämpare, som grått skumgummi med några hål i som förs in bakom donet. Tror nästan det får bli den lösningen, och blir det inte bra får jag gräva i lösull
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Siktar på att dra imkanal imorgon och sista frånluften, sedan är det förhoppningsvis klart såhär långt
en kort uppdatering, bilder kommer senare:
har farit på jobb igen, men hann få ventilation och avloppet till övre våningens toa färdigt innan jag låste fast för denna gång. och en sak kan jag säga angående denna del av projektet: stackars människor som jobbar med att isolera imkanaler och övriga spirorör! jag lade 2x60mm nätmatta på till- och frånluften där den var naken på kallvinden, och enkel 60mm matta på imkanalen. höll på i två och en halv dag för 8 meter rör... då kändes armaflex kondensisoleringen som en barnlek efteråt!
har farit på jobb igen, men hann få ventilation och avloppet till övre våningens toa färdigt innan jag låste fast för denna gång. och en sak kan jag säga angående denna del av projektet: stackars människor som jobbar med att isolera imkanaler och övriga spirorör! jag lade 2x60mm nätmatta på till- och frånluften där den var naken på kallvinden, och enkel 60mm matta på imkanalen. höll på i två och en halv dag för 8 meter rör... då kändes armaflex kondensisoleringen som en barnlek efteråt!
trevligt med sådant, bra att ha folk att bolla ideér med
satt precis just och läste en diskussion mellan dig och iSnobben och bestämde mig där och då att också leka IT-nörd! sitter och kollar på vilken kontrollenhet man ska skaffa, såhär spontant lutar det åt en vera plus, men det hinner säkert ändra! 