Vi har för avsikt att sätta upp en lite större komplementbyggnad i anslutning till vårt fritidshus. Vi får se hur mycket tid jag får för att uppdatera den här tråden. Men jag hoppas kunna dela med mig av mina erfarenheter.

Tomten är ganska stor ca3300m2 varav knapp 2000m2 gräsmatta, i ett skyddat läge. Vi vill att de ska harmonisera med den torpstuga från ca 1860, som flyttades 1952 till sin nuvarande plats, vilket nu utgör huvudbyggnad. på ca55m2 med förhöjt väggliv.

I utformningsprocessen har de varit många idéer, hur vi ska bygga? vad vi ska bygga?
Behovsanalsynen är ju ganska omfattande vad man vill ha.
* Behov av både varm och kallförråd (ska så småningom sälja villan och skaffa lägenhet)
* Tvättstuga, Wc, dusch och ev. bastu
* Förvaring av diverse större trägårdsmaskiner.
* Mindre snickeri för husbehov.
* Förvaring av verktyg och maskiner
* Plats för extra frysbox
* Nytt pumprum för vatten.
* Låg energiförbrukning
* Förvaring av trädgårdsmöbler vintertid
* Garage för bil och släpvagn
* Vinterförvaring av båt 16fot
De finns och fanns fler önskemål.

Jag tror inte våra önskemål är unikt på nått sätt. Men krasst, allt går inte få in under samma tak om de inte ska bli väldigt stort = dyrt.

De vi snabbt valde bort är garage för bil och släp samt vinterförvaring av båten. Vad vi sedan får plats med återstår att se mer än att vi får ett stort kallförråd.

Så tanken är att vi gör en byggnad i lösvirke, som är 6,1x9,7m med förhöjt väggliv, och med en taklutning på 38gr. Dessutom drar vi ut övervåningen så vi får en carport på 4,8m. Övervåningen kommer att vara kallställt förråd med en riktig trapp som finns i carporten. Den kommer att hissas upp, för att inte vara i vägen då den inte används. Nedervåningen kommer att vara välisolerad för att hålla nere energikostnaden.

Bifogar den fasadskiss som jag gjorde i ett 3D mekcadprogram (ProE) Fanns med då vi sökte strandskyddsdispens i början av året (som vi har fått beviljad) Så nu väntar vi på bygglovet. Hoppas komma igång efter midsommar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.