Knaster, jag är nog inte speciellt konsekvent med att antingen ange svenska eller utländska priser heller
Att jämföra att köpa verktyg i sverige eller utomlands handlar ju inte bara att jämföra priser i min mening. Det är förståss mycket enklare att åka hos en lokal kompetent handlare och klämma på varan innan man handlar den, då åker man ju hem med det man vill ha förhoppningsvis samt med en bra möjlighet till hjälp om det skulle bli problem senare. Detta är ju proffsens val, allt annat tar för mycket tid. Men om man som privatperson vill handla billigt är jag inte så säker att det är så mycket bättre att handla hos våra kära billiga byggvaruhus än att handla på postorder. I min erfarenhet ska man veta rätt väl vad som ska ha innan man åker dit, kompetensen brukar inte ligga på topp...
Slutligen är det naturligtvis lite spännande att handla utomlands, strular det är det ju kostsamt att skicka tillbaka saker och så. Tror man ska välja säljare med omsorg, att välja den absolut billigaste är nog att be om bekymmer. Det är ju i alla fall så pass mycket billigare att handla från england tex att man i min mening gott kan lägga en liten slant på en handlare som valt att satsa på service (vilket dom måste ta igen på priserna...). Finns en hel del nyttigt i denna tråd.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/93593-import-fran-uk.html
Jag har valt att handla via handlare som marknadsför på Ebay, då har du ett visst skydd via Ebay och Paypal mot bedrägeri. Om en säljare har tex 6000 lyckade försäljnngar bakom sig på Ebay är dom nog rätt anglägna om att upprätthålla denna statistik och inte få negativ kritik på Ebay.
Återkommer med en liten recension när leksakerna dykt upp!
Att jämföra att köpa verktyg i sverige eller utomlands handlar ju inte bara att jämföra priser i min mening. Det är förståss mycket enklare att åka hos en lokal kompetent handlare och klämma på varan innan man handlar den, då åker man ju hem med det man vill ha förhoppningsvis samt med en bra möjlighet till hjälp om det skulle bli problem senare. Detta är ju proffsens val, allt annat tar för mycket tid. Men om man som privatperson vill handla billigt är jag inte så säker att det är så mycket bättre att handla hos våra kära billiga byggvaruhus än att handla på postorder. I min erfarenhet ska man veta rätt väl vad som ska ha innan man åker dit, kompetensen brukar inte ligga på topp...
Slutligen är det naturligtvis lite spännande att handla utomlands, strular det är det ju kostsamt att skicka tillbaka saker och så. Tror man ska välja säljare med omsorg, att välja den absolut billigaste är nog att be om bekymmer. Det är ju i alla fall så pass mycket billigare att handla från england tex att man i min mening gott kan lägga en liten slant på en handlare som valt att satsa på service (vilket dom måste ta igen på priserna...). Finns en hel del nyttigt i denna tråd.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/93593-import-fran-uk.html
Jag har valt att handla via handlare som marknadsför på Ebay, då har du ett visst skydd via Ebay och Paypal mot bedrägeri. Om en säljare har tex 6000 lyckade försäljnngar bakom sig på Ebay är dom nog rätt anglägna om att upprätthålla denna statistik och inte få negativ kritik på Ebay.
Återkommer med en liten recension när leksakerna dykt upp!
MathiasS skrev:Hade jag pengarna skulle jag köpa en GTS10 alla dagar i veckan. Jag kan dock konstatera att även billiga klyvar funkar förvånansvärt bra till renoveringsjobb/husbygge. Det är det riktiga finsnickeriet som inte funkar bra men det är ju inte så mycket sånt. Fönsterbrädor etc går utmärkt även med en billigare såg - själv har jag den större sågen från Bauhaus.
......men helt plötsligt står det en GTS10 i garaget.... häpp. Sög upp den från blocket 10 minuter efter att annonsen kom ut, avhämtad och klar en halvtimme senare.... Nu måste jag bara hitta något att såga i tu.
Nån som vill köpa en Bauhaus Hercules såg?
Jo de är helt rätt. Jag satt å tänkte på fel maskin. Tack!Gilbert skrev:
Men de är Niko Powertools jag är ute efter erfarenheter på.
Har hittat en återförsäljare här i byn men de har ju givetvis inga maskiner hemma så man kan klämma å känna.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Niko verkar göra en kopia eller licenstillverkad variant av Elektra Beckums gamla KGS300 (som nu heter Metabo KGS301), ser likadan ut som Biltemas gerkap. Hur det hänger ihop vet jag inte.
Och vad det säger om Nikos maskiner har jag ingen aning om, förutom att just den gerkapen är väldigt väldigt omodern och farlig.
Och vad det säger om Nikos maskiner har jag ingen aning om, förutom att just den gerkapen är väldigt väldigt omodern och farlig.
Tänkte kasta in en ny spelare i leken, jag köpte en Makita MLT100 från UK.
Jag är en glad amatör och har ingen större erfarenehet av denna typ av sågar, men tänkte ändå sammanfatta mina initiala intryck.
* Den har ett stort sågbord (96x69 cm) med bakre och höger stödbord i sitt innersta läge.
* Anhållet verkar hyggligt stabilt, kan flexa lite om man pressar längst ut från infästningen.
* 92mm sågdjup vid 90grader, 63mm vid 45grader.
* 1500 W motor med överbelastningsskydd.
* Motorbroms.
* Ganska tung (38Kg)
* Lite knöligt att montera/demontera klyvkniven man är tvungen att lossa på "inserten" (Vad kallas det på svenska), sex skruvar för att komma åt fästanordningen.
/Håkan
Jag är en glad amatör och har ingen större erfarenehet av denna typ av sågar, men tänkte ändå sammanfatta mina initiala intryck.
* Den har ett stort sågbord (96x69 cm) med bakre och höger stödbord i sitt innersta läge.
* Anhållet verkar hyggligt stabilt, kan flexa lite om man pressar längst ut från infästningen.
* 92mm sågdjup vid 90grader, 63mm vid 45grader.
* 1500 W motor med överbelastningsskydd.
* Motorbroms.
* Ganska tung (38Kg)
* Lite knöligt att montera/demontera klyvkniven man är tvungen att lossa på "inserten" (Vad kallas det på svenska), sex skruvar för att komma åt fästanordningen.
/Håkan
Undrar oxo lite över denna klyvsåg.Knaster skrev:
den ser helt identiskt ut med swedols bordsåg powermake
15,6kg har jag fått fram att dom väger, smidig vikt men kanske tecken på att dom är klena
Alu topp
Anhållet klämmer i både fram och bakkant.
Stativ medföljer och kostar strax under 4 lakan inkl moms, samma prisklass som den gröna boschen.
Ingen som har erfarenhet av någon av dom?
Redigerat:
Var och klämde på metabos motsvarighet till festool cs70, UK290 och blev riktigt imponerad, kände otroligt välbyggd och till halva priset mot 70:an med alla bordsbreddare och justerbord.
Om man gillar festools system med dragsågarna skulle kraftigt råda folk att kolla på metabos såg.
Om man gillar festools system med dragsågarna skulle kraftigt råda folk att kolla på metabos såg.