Jag blir lite trött, så här i renoveringstagen. Vi har gjort mycket själv, men lejer bort fönsterbyte och flytt av kamin och skorsten.

För det första blir det lite tröttsamt att hantera kontakterna med hantverkare som skall komma och lämna offert. Jag är medveten om att man inte exakt kan planera sin tid på minuten alltid, men det verkar inte vara särskilt ovanligt för en hantverkare att säga att han kommer klockan 14, och dyka upp flera timmar senare eller inte alls.

Sedan kommer snacket om vad som behöver göras. Jag är inte byggkunnig, har inte gått någon utbildning eller liknande utan är en glad amatör som köpt ett hus och försöker hanka mig fram med den lilla kunskap jag har. Men när man pratar med vissa hantverkare känns det som att de pratar med en kollega som jobbat i branschen i 10+ år. Det är en hel del facktermer som slängs runt, ofta kan jag tyvärr uppfatta som att de pratar över huvudet på mig. Det blir väldigt många frågor för att säkerställa att jag förstår ungefär vad de menar.
"Jo men du vet, du kan ju inte dreva foderstagen utan att säkra IP-klassningen och dessutom måste man räkna på OHM-talet först. Har du en LK35 eller är det PA19?". Så låter det ibland i mina öron, förlåt - prata svenska med mig.

Jag skulle önska att de såg amatörer som just amatörer och behandlade oss därefter. Ett par vi träffat har varit pedagogiska och förstått att vi inte kan särskilt mycket, men en hel del går helt över huvudet på en.

Resultatet blir att man känner sig lite dum och ibland även lurad. När man inte riktigt förstått vad allting handlar om, och det är väldigt svårt att veta om fakturan man får i näven i slutändan är korrekt eller om man blir blåst.
Jag fick en offert på ett jobb idag. Hade haft en kille ute som tittat, pratat, räknat och skickat en offert. Exakt på kronan, så här mycket vill vi ha för att göra jobbet hos er.
Fast sen tillkommer ett antal andra saker, med en ospecificerad kostnad. Då upplever jag som håller hårt i de surt förvärvade slantar som finns på kontot att jag tappar tilliten en smula.

Vad säger ni andra? Ni är kanske fullt bevandrade i byggandets värld och förstår snacket, men om ni tänker tillbaka till när ni knappt visste någonting om det? Hade det underlättat med lite enklare lekmannatermer och mer pedagogisk approach?

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.