Har just köpt och demonterat en Tulikivi troligen en TU2200. Dokumenterade hela jobbet men då jag räknar med att sätta upp den själv, skulle det sitta fint med någon form av byggbeskrivning.
Är det någon på forumet som har gjort det och har en beskrivning kvar?
Det är framför allt eldstaden och kanalerna kring den som är intressant. Manteln verkar inte så komplicerad.
Idéer och synpunkter, någon.....smile.gif

Om du inte får några andra tips så kanske du kan vända dig direkt till Tulikivi. De borde ju kunna fixa fram en beskrivning. De har t ex en Tulikivi-studio i Kokkola där de pratar svenska.

Tack för tipset! Jag började med att besöka Eldabutiken här i Uppsala, som är återförsäljare för Tulikivi. Men där blev jag behandlad som nå't katten släpat in. Säljaren visste ingenting, kunde ingenting, kunde inte tipsa om någon som visste någonting. Budskapet var klart, är du så dum att du köpt något annat än en ny hos oss, får du skylla dej själv.
Kan vara bra att veta för andra som funderar på att göra affärer med dom.

Skickade ett meddelande åt dig...

Jag såg det, tackar! Har ringt Göran men inte fått svar än. Provar senare. Kan MMS:a över bild till honom så han kan se vilken modell det handlar om.

Har fått kontakt med Göran och mailat över bilder till honom. Nu har jag ett drygt jobb med att rensa sten från gammalt lim och snygga till utsidan.

Hej, jag har nu byggt upp min Tulikivi och i samband med det behövde jag ersätta en detalj och uppsökte därför Eldabutiken i Uppsala igen. Denna gång blev jag väl mottagen så mitt första besök var kanske ett olycksfall i arbetet.
Annars har jag fått mycket hjälp av Marieberg-butiken i Uppsala, som förmedlat kontakter och varit allmänt hjälpsamma.

Hur var det att plocka ner en monterad ugn?
Stenarna är väl fogade med något slags bruk/lim. Lossnar det lätt eller hur plockar man ner den?

Stenarna är limmade med en blandning av täljstenspulver och natronvattenglas i tunnfog. Dessutom sitter stenarna förankrade i varandra med metallkrampor. Det är dock inget problem att demontera en kamin med hjälp av en tung gummiklubba (eller liknande, men inte hammare), skruvmejslar och bräckjärn och med lagom mycket våld. Demonteringen tog 3-4 timmar. Sen är det ett tidskrävande jobb att få bort allt lim med hjälp av hårdmetallskrapa och mässingsborste...

Okej, så det går att knacka isär dom.
Gick det sönder mycket för dig?

Det går utmärkt men ta det försiktigt och dokumentera flitigt! För mej gick ingen sten sönder.

Bra att veta då man ser att det säljs begagnade tulikivis ibland.

Just nu är det inte aktuellt för min del då jag snart ska montera upp en ny Harmaja-ugn hemma.
Men man kanske skulle haft en ugn i fjälllstugan också ;-)

Har en Tulikivi TKLU 2050.

Fixade kraftig grund, med tilluftskanal genom grunden utifrån stenfoten. In under och på sidan av asklådan. Spjäll på framsidan alltid stängt.
Enda värmekällan i bodelen i snart 20 år.

Skorsten och ugn väger över två ton!
Skorstenen Isokern monterade jag själv.

Var med när ugnen blev monterad.

Första rådet var att sprida ut alla delar efter ytterkanterna på vardagsrum och kök. Montören hade varit med om att golv gett med sig

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.