1 449 läst ·
21 svar
1k läst
21 svar
Byggarna har satt avloppsröret för WCn för nära väggen
Vi är i slutfasen av vårt nya badrum som har kostat en arm och ett ben. Upptäckte idag att det blir svårt att montera toaletten då avloppsröret sitter väldigt nära väggen (har köpt en Burlington sekelskifte med röret rakt ut bakåt). Läser runt och inser att branschreglerna kräver 6,0cm från tätskikt vilket betyder 5cm från kakel. Vi har 2,5cm.
Är detta allvarligt? Vad ska man göra? Är orolig för att det skulle påverka värderingen av huset vid eventuellt försäljning.
Är detta allvarligt? Vad ska man göra? Är orolig för att det skulle påverka värderingen av huset vid eventuellt försäljning.
Vi har redan en toalettstol. Det går nog hitta lösningar på hur man ansluter den men min fråga var mer om hur detta påverkar värdet på badrummet? Om vi får för oss att sälja huset och en besiktningsman anmärker på det, hur mycket prutar köparen då? Det följer som sagt inte branschstandarden som säger 60mm från rör till tätskikt i vägg.Frerider skrev:
Så länge inte tätskiktet läcker så känns det osannolikt att någon ens tänker på det på visning, det är och var vanligt att det blev så vid renovering.PatrikBoström1974 skrev:
Vi har redan en toalettstol. Det går nog hitta lösningar på hur man ansluter den men min fråga var mer om hur detta påverkar värdet på badrummet? Om vi får för oss att sälja huset och en besiktningsman anmärker på det, hur mycket prutar köparen då? Det följer som sagt inte branschstandarden som säger 60mm från rör till tätskikt i vägg.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 610 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 610 inlägg
Det är dåligt därför att de 6 cm behövs för att hantverkaren ska vara säker på att få till tätskiktet emellan väggen och röret. Tidigare räckte det med 4 cm men då var det tydligen en hel del badrum som läckte där.PatrikBoström1974 skrev:
Jag tror att det kommer att få en del spekulanter att inte vilja lägga ett lika högt pris. Det är vad ett kvalitetsdokument med avvikelse och en besiktningsanmärkning innebär. Om badrummet närmar sig sin tekniska livslängd (25 år?) betyder det ju mindre (om det inte redan har läckt).
Manschetten som ska gå runt röret är felaktigt monterad eller inte monterad alls.PatrikBoström1974 skrev:
Man får ju hoppas på att dom vikt upp den mot väggen (vilket inte är godkänt) eller kladdat på massa tätskikt rumt omkring så det är tätt.
I praktiken är det ju inget problem om muggen är en bra bit från duschen och inte utsätts för vatten men det är ju fel i tätskiktets konstruktion i teorin vilket kommer ifrågasättas om en eventuell försäljning sker inom några år.
Varför ska jag drabbas ekonomiskt av erat misstag hade jag sagt och bett om avdrag på minst 10k eller be dom åtgärda felet.
De har precis fogat färdigt så vi ska torka en gång till. Badrummet är jättefint, vi är väldigt nöjda i övrigt.D D_Anders skrev:
Det är sant, risken för att det någonsin kommer bli en vattenskada där är väldigt låg då det är långt till duschen. Så det är ju mer om det påverkar vid en värdering. Jag har ställt frågan till en mäklare vi känner också så får vi se. Vi planerar dock att bo här länge men man vet ju aldrig….G Greger_08 skrev:Manschetten som ska gå runt röret är felaktigt monterad eller inte monterad alls.
Man får ju hoppas på att dom vikt upp den mot väggen (vilket inte är godkänt) eller kladdat på massa tätskikt rumt omkring så det är tätt.
I praktiken är det ju inget problem om muggen är en bra bit från duschen och inte utsätts för vatten men det är ju fel i tätskiktets konstruktion i teorin vilket kommer ifrågasättas om en eventuell försäljning sker inom några år.
Varför ska jag drabbas ekonomiskt av erat misstag hade jag sagt och bett om avdrag på minst 10k eller be dom åtgärda felet.
Försök att få prisavdrag och sedan gå vidare om du är nöjd för övrigt.PatrikBoström1974 skrev:
Reglerna som är nu är med hängslen och livrem men som du säger att det är långt ifrån duschen så kommer ingett att hända.