För två år sedan flyttade vi in i vårt hus. Alla punkter på slutbesiktnngen åtgärdades. Inom sex månader reklamerade vi en del saker, vissa av dessa ännu inte åtgärdade. På tvåårsbesiktningen kom några nya punkter, varav några åtgärdade. Några grejer som inte var så avancerade har vi till slut fixat själva för att vi tröttnat på att vänta. En av de åtgärdade reklamationpunkterna är inte bra gjort, men de gjorde inte om. Nu har byggfirmat konkat. Vad händer med våra återstående fel nu? Är det bara att ta hit någon annan, betala och se glad ut eller vad ska vi göra? Någon vänlig själ som har några konkreta förslag?

Om det rör sig om dyra saker så borde antingen färdigställandeskyddet eller byggfelsförsäkringen täcka. Men där har du en saftig självrisk (typ 20 000 tror jag) som jag tror räknas per fel dessutom. Var också lite observant om det är Garbo som håller med försäkringen. De är kända för att acceptera skadeanmälningar för småsaker, kräva in självrisken och sedan åtgärda för en spottstyver, dvs de går med vinst tom. på skadeärendena.

hempularen skrev:
Om det rör sig om dyra saker så borde antingen färdigställandeskyddet eller byggfelsförsäkringen täcka. Men där har du en saftig självrisk (typ 20 000 tror jag) som jag tror räknas per fel dessutom. Var också lite observant om det är Garbo som håller med försäkringen. De är kända för att acceptera skadeanmälningar för småsaker, kräva in självrisken och sedan åtgärda för en spottstyver, dvs de går med vinst tom. på skadeärendena.
Hempularen, kan de verkligen vara så jävliga?

Jag har visserligen Bostadsgaranti men där finns väl en branschstandard,
så skillnaderna borde inte vara så stora.

Finns det någonstans man kan läsa om hur de hanterar skadeärendena?

Hej och tack för svar hempularen. Det är inte så dyra saker att det går upp till 20 000 kr per fel, så hos Garbo har vi nog inget att hämta...

Det är bara att åtgärda själva eller anlita någon. Tur att de gick i konkurs först nu när huset var klart ändå :)

KnockOnWood skrev:
Hempularen, kan de verkligen vara så jävliga?

Jag har visserligen Bostadsgaranti men där finns väl en branschstandard,
så skillnaderna borde inte vara så stora.

Finns det någonstans man kan läsa om hur de hanterar skadeärendena?

Det har skrivits om det här på byggahus för några år sedan, det är den enda källa jag har.

20,000 per fel. Det är ju skrattretande. Så om det var 100 småfel kvar, som tillsammans uppgår till 500,000 att fixa ( vilket i sig är mycket) så skulle självrisken vara 20,000,000. Jag förstår att ingen någonsin uttnyttjar GARBO

Byggis1976 skrev:
20,000 per fel. Det är ju skrattretande. Så om det var 100 småfel kvar, som tillsammans uppgår till 500,000 att fixa ( vilket i sig är mycket) så skulle självrisken vara 20,000,000. Jag förstår att ingen någonsin uttnyttjar GARBO
100 x 20.000 blir "bara" två miljoner i och för sig.
Men jag instämmer i att det verkar vara ett orimligt sätt att räkna självrisk.

Det beror ju mycket på vad som anses vara "ett fel".
Är varje krokig spik ett fel?

Hehe...ja. Men vilken besiktningsman skulle notera en krokig spik som ett fel? Hur som haver....orimligt.

Hej igen. Vi har insett att vi inte har mycket att hämta på försäkringar och i konkursbo. Så nu har vi anlitat en annan hantverkare som vi är ganska säkra på att han kan hjälpa oss med de återstående felen på ett bra sätt. Det kostar några tusenlappar, men då blir det klart, och det känns som det kan vara värt det istället för att jaga någon som ska göra om det och det ändå inte blir bra.

Så kanske vi också hinner bygga vårt lilla trädäck vid entrén innan vintern och äntligen ta bort lastpallen som vi haft där i två år (i väntan på att första byggfirman skulle åtgärda fel kring entrédörren). Värt att fira bara det ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.