2 294 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Byggarea utanför planlagt område
Hej,
Jag har under sommaren och hösten planerat för emitt nybygge och haft några möten med statsarkitektkontorets handläggare för det område som gäller.
Vi har diskuterat storlek och utseende blandannat och jag har då fått beskedet (muntligt) att storleken spelar ingen roll, bygg så stort du har råd med.
Jag har nu lämnat in bygglovshandlingar på ett enplanshus med byggarea på ca 268 kvm + sidobygnad 60 kvm.
Nu har en annan handläggare (som ska handlägga mitt ärende) hört av sig och sagt att bygnadsnämnden har regler på att byggarean inte får vara större än 190 kvm + sidobyggnad 60 kvm.
Mina frågor är:
Kan kommunen bestämma sådanat helt självständigt?
Kan det ha någon betydelse att jag har fått annat besked muntligt av annanhandläggare?
Det känns surt om jag nu har kastat bort x antal tusenlappar i arkitektarvode och måste börja om igen
Jag har under sommaren och hösten planerat för emitt nybygge och haft några möten med statsarkitektkontorets handläggare för det område som gäller.
Vi har diskuterat storlek och utseende blandannat och jag har då fått beskedet (muntligt) att storleken spelar ingen roll, bygg så stort du har råd med.
Jag har nu lämnat in bygglovshandlingar på ett enplanshus med byggarea på ca 268 kvm + sidobygnad 60 kvm.
Nu har en annan handläggare (som ska handlägga mitt ärende) hört av sig och sagt att bygnadsnämnden har regler på att byggarean inte får vara större än 190 kvm + sidobyggnad 60 kvm.
Mina frågor är:
Kan kommunen bestämma sådanat helt självständigt?
Kan det ha någon betydelse att jag har fått annat besked muntligt av annanhandläggare?
Det känns surt om jag nu har kastat bort x antal tusenlappar i arkitektarvode och måste börja om igen
Begär ett möte med stadsarkitekten för att diskutera i lugn och sansad ton. Många kommuner har lite olika regler beroende på tycke och smak hos respektive handläggare. Sorgligt är det, förstås, och helt felakitgt. Men det är därför jag föreslår ett möte med stads(kommun)arkitekten för att redaut det hela. Ta gärna med dig din egen arkitekt som ritat huset. Arkitekten kan då visa på hur han tänkt när han ritade, hur huset kommer att ligga på tomten, hur det smälter in i omgivningen på ett bra sätt mm mm. (kommunens handläggare tycker ofta det är roligt med ett arkitektritat hus istället för alla kataloghus de ger bygglov till hela dagarna)
Klicka här för att svara