Hej,

Jag är ny på forumet!

Jag och min fru skrev kontrakt för ett husbygge från grunden tidigare i år. Enligt avtalet skulle huset vara klart i början av hösten men det sköts upp till senare i år av olika anledningar.

Jag skrev avtalet med byggfirman som sa att enbart personer därifrån skulle utföra arbetet, dock så hyrde byggfirman in ett annat byggföretag som gör faktiska husbygget. Under bygget så fanns det många fel som jag upptäckte, t.ex. att plankorna blev blöta och inte togs hand om ordentlig, blev mögel på husträet och andra problem som byggfirman jag skrev kontrakt med hela tiden tonade ner med att "det är inga problem".

Kontrollansvarige (KA) jag hade från början gjorde ett uruselt arbete, som verkligen inte hade koll på någonting och ljög om att personen besökt brygghuset under arbetstid (byggarbetarna sa att de enbart sett honom en gång). Utan jag har fått gå dit själv för att undersöka och göra KA:ns arbete. Det var även svårt att nå KA:n, något som även byggfirman även hävdade.

Det slutar med att jag byter KA till en som jag tyckte var mer pålitligt, och som faktiskt gjorde sitt arbete. Den nya KA:n bokar ett möte med byggfirman för att ge rekommendationer om tydliga fel som borde åtgärdas, saker som hörde till trä mögel, potentiella springläckor för vatten, fel typ av rör och en massa annat.

Därefter kontaktar byggfirman mig och säger att de skrev avtal med mig med den tidigare KA:n (den dåliga), och att de inte tänker fortsätta arbeta om jag fortsätter att ha den nya KA:n (den bra). De hävdar att kontraktet bryts om jag inte hittar en annan KA för de tänker inte arbeta med den nya. Byggfirman sa även att de kunde ge mig en lista på andra KA som jag kan anlita. Men vad kan byggfirman vara rädd för, att fler fusk upptäcks?

Så kort menar byggfirman att kontraktet bryts för att jag VALT en egen KA, och att de inte tänker fortsätta med husbygget om jag inte byter till an annan KA.

Vad gör man i ett sådant här läge? Hur tar jag mig vidare?

Jag och min fru är uppgivna och ledsna.

Dom kan inte bryta ett avtal bara p.g.a en ny KA, då blir det avtalsbrott så hota med stämning om dom inte håller sig till avtalet. Det ringer en stor varningsklocka när byggaren beter sig så, ni borde punktmarkerade allt ännu mer noga egentligen. En seriös byggare beter sig inte så.

• Gilla
atomlab och 5 till
  • Laddar…
Sannolikt vill de bryta eftersom nya KA är så förståndig att han förstår att man inte bygger med mögligt trä. Detta innebär merkostnader för byggaren.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland
Detta är inga krav som firman kan ställa. KA är utsedd av kommunens byggnadsnämnd. Det är byggnadsnämndens man s a s.

• Gilla
Martin_ och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta är inga krav som firman kan ställa. KA är utsedd av kommunens byggnadsnämnd. Det är byggnadsnämndens man s a s.
Man kan väl utse en egen KA också? Jag har åtminstone vid tillbyggnadsprojekt valt KA själv och det var inga problem i min kommun. Ibland är man väl tlll och med själv KA för mindre grejer.

Men självklart har du rätt, entreprenören ska inte lägga sig i vem som är KA, det skulle ju bli en maffiabransch i så fall.

Claes Sörmland
S Sir Duke skrev:
Man kan väl utse en egen KA också? Jag har åtminstone vid tillbyggnadsprojekt valt KA själv och det var inga problem i min kommun. Ibland är man väl tlll och med själv KA för mindre grejer.

Men självklart har du rätt, entreprenören ska inte lägga sig i vem som är KA, det skulle ju bli en maffiabransch i så fall.
Ja i praktiken så känns det nog som man utser sin egen KA. Men formellt så föreslår man KA till kommunen som beslutar om det. Det är väl bara att de sällan nekar om man föreslår en person som klickar alla boxar.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja i praktiken så känns det nog som man utser sin egen KA. Men formellt så föreslår man KA till kommunen som beslutar om det. Det är väl bara att de sällan nekar om man föreslår en person som klickar alla boxar.
Yes jag kom på det när jag postat. Man föreslår ju KA i ansökan men det är kommunen som prövar och beslutar.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Den nya KAn, har han anlitats enliugt alla formella krav? Det är ju som sagt inte bara att komma med en ny KA, det måste godkännas av kommunen. Men byggaren däremot har inget med valet att göra.

I en sådan här situation gäller det att ha koll på hur betalningarna ser ut. OM byggaren "säger upp sig", så kommer ni i praktiken aldrig att kunna få era kostnader för byte av byggaren ersatta, även om byggaren är skadeståndsskyldig. Så se till att minimera era betalningar tills situationen har retts ut.

Man får väl hoppas så här tre år senare att det löste sig, vore spännande med ett resultat. Fast med tanke på TS minimala aktivitet på forument att det är en small chans.

A Albin Creutz skrev:
Hej @hempularen @Claes Sörmland @cpalm

Glädjer mig att artikeln var intressant, det här caset är ett skolexempel på hur det fuskas inom nyproduktion. Utan att gå in på exakt hur jag är involverad i ärendet så låt säga att jag har full insikt och svarar gärna på frågor. Journalisten har gjort ett väldigt trött arbete tyvärr.

Börjar med att svara på trådens frågor:

@hempularen Upplåtelseavtalet och marknadsföringsmaterialet (objektbeskrivningen) angav boarea/totalarea - . Först var den på 198 kvm boa. Sen byttes objektbeskrivningen ut i klumpen av filer som signerades till 198 kvm totalarea. Upplåtelseavtalet utfäste iaf då att det handlade om 157 boa med totalarea 198. Mäklaren intygade att skillnaden kunde klassas som boarea men handlade om biarea. (Det var ej mätvärt utrymme visade det sig). Detta var skriftligt och innan signering - domaren har inte ens brytt sig om det.

Upplåtarna, Martin Åslund (Viaplaykommentatorn) och Magnus Obel som satt i system att köpa tomter och skapa bostadsrättsföreningar för använda förhandsköparnas pengar och sedan genom att sitta i styrelsen får både föreningen initialt och byggföretaget, på ett enligt mig bedrägligt sätt, arbetar tätt med AreaKorrekt på sina byggen som ofta innefattar just parhus med stor vind. AreaKorrekts VD, som av någon anledning mäter just deras objekt, ger då mätintyg på att vinden är boarea. Mätbevis behöver inte följa detaljplan/brandskyddsregler är hans sätt att kringå reglerna på. Tingsrätten har därför baserat sin dom på att mätteknikern har fastställt att det är boarea på vinden - även fast det inte får finnas boarea på vinden. Köparna trodde dom bevisat att det inte finns boarea på vinden genom såväl bilder, inskickat brandskydd, detaljplan som ej medger inredd vind, samt avsaknat slutbesked för vinden och våning 2. Det är ett mysterium att TR valt att gå på mätbeviset istället för lagstiftning (PBL BBR) - Man har även konstaterat fel och skrivit att man utläser att det är 161 (BOA) +29 (BIA) vilket inte stått någonstans, att en entreprenadbesiktning täcker upp för avsaknat slutbesked med mera.

Jag bifogar bild från upplåtelseavtalet, nedan. Domaren har gått försvaret helt absurda linje eller helt tappat det. Att det inte finns någon utfästelse baserat på att det finns en friskrivning kan omöjligt göra det okej att ta fullt betalt när man levererar såväl mindre totalarea men även 30 kvm mindre boarea. Sådana friskrivningar är inte i linje med konsumentskyddande lagstiftning som BRL är.

Mätbeviset som mäklaren sa han fått och att storleken var fel, vilket gjorde att köparna kontaktade advokat som sa betala ej fullt pris, lämnade dom aldrig ut. I editionsföreläggandet i TR sa dom att det inte fanns något. Men i huvudförhandlingen så uppenbarade det sig från Föreningen och dess vittne. De har bluffat för TR hela tiden. Alla andra objekten har en totalarea på 173 också, men byggfuskarna slog ut kattvind på vinden och ökade den till 190, detta efter köparna hade hävt avtalet. Och TR köpte det också trots foto och bevisning från grannen som sagt att dom byggt om.

Det går att läsa mer här [länk] , men jag svarar gärna på frågor. Det är en rättskandal och köparna har lidit en oerhörd skada. Och många som köpt och försökt stoppa MoMå AB (Martin Åslunds och Magnus Obels) fuskbyggande har drabbats oerhört hårt. Men domstolarna har gett carte blanche till byggherrar) - trots att dom tar livsbesparingar från folk.
Intressant, kan du svara på vad det här har att göra med potentiellt avtalsbrott pga byta av KA?

G grovspacklarn skrev:
Intressant, kan du svara på vad det här har att göra med potentiellt avtalsbrott pga byta av KA?
Sorry, har skrivit i fel tråd, hade för många flikar :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.