35 975 läst ·
63 svar
36k läst
63 svar
Byggarbetare trampade ner delar av nysatt häck ...
Medlem
· West Yorkshire,
· 1 inlägg
I allmänhet är det bättre att plantera på hösten, men sällan någon har lust att göra det då. Tag kontakt med plantskola så kan du beställa större plantor än ”normalstorlek” så slipper du att de ligger efter i tillväxt.G gabsmvv skrev:Tack för visat engagemang alla!
Vi mailade de som arbetade här igår och fick snabbt svar att de ersätter oss. Individerna som var här blev samtalade med av den vi haft kontakt med på firman och hälsade och bad om ursäkt. Fint hanterat, även om vi inte vill att någon ska gå och må dåligt över något i onödan.
Summa summarum: Vi har bestämt med firman att vi återtar kontakt i vår när vi köper nya plantor och då ersätter de oss för kostnaden.
I praktiken kan det säkert vara en framkomlig väg att rikta kravet på beställaren. Men legalt är det små förutsättningar till framgång. Det ska i princip vara beställaren som i val av entreprenör varit vårdslös, skadevållaren ska vara på obestånd eller entreprenören som orsakat skadan är okänd. Det är reglerat i praxis och kodifierat i både AB och ABT där det tydligt framgår att entreprenören ansvarar för sin vårdslöshet gentemot tredje manX Xanthopteryx skrev:När det gäller entreprenader så är kan det mycket väl vara beställaren som har fullt ansvar. Entreprenader, inte sällan offentligt beställda, kan vara riktigt snåriga med många inblandade kockar i olika konstellationer. Därav kan det i sådana fall vara enklast att vända sig till beställaren, exempelvis kommunen.
Bra info! Har tyvärr lite oklar koll på plantorna. Många enkla google-sökningar tenderar att generellt (för många plantor alltså) säga att vår är bäst! Men vi uppskattar såklart att omvärdera och tänka om. Tror du att det är vettigt att plantera nya spirea-plantor redan nu eller är det redan för kallt? Dagssnittet ligger runt 12 på dagen och 4 på natten.T Tcp skrev:
Nej, det är väl inom vår tomtgräns. Jag kanske inte helt förstår terminologin, men som vi förstått har planterat häcken "rätt". Vi har haft kontakt med kommunen i flera omgångar gällande vår tomt.S *Sanna* skrev:
Det är alltså lugnt att man behöver kliva på tomten oavsett beställare, om arbetet kräver det
Wow. Jag vet inte vem du är arg på. Mig, eller arbetarna? Dina anmärkningar på min text indikerar att du har problem med mig. Men de övriga hjälpsamma svaren här verkar inte ha problem varken med semantik eller tema i min trådstart. Sååå... inte mig då, kanske.P pebe292 skrev:Jag håller med.
Tyvärr så är TS inte så konkret, i varje fall inte i sin post.
Lite haha där och lite ... ger inte ett allvarligt tryck.
"Något projekt med rör och sånt" Om du inte vet vad de gör behöver du inte ens nämna det.
"Gått runt kravallstaket" För bövelen, skaffa lite ryggrad och ryt till att det är inte ok att gå in på er tomt.
"Javisst, självklart" Och står i er häck!?
"Problemet är alltså inte att de gått på vår tomt utan att de inte ens verkar försökt undvika häckplantorna" Problemet är väl att de gått på er tomt! Och stått i era plantor! Eller är det inget problem att de gått på er tomt så länge de inte trampar på era plantor?
"Vill inte bråka" Nehe, tacka dem för deras besök och gå vidare i livet.
"vi inte vill att någon ska gå och må dåligt över något i onödan." Nehe, men ni då? Eller vi här som känner för er och vill er väl?
Brukar sällan bli upprörd, men det här är sådan nonchalans och brist på respekt från deras sida, och du bara tycker att haha... Vad kan jag jag göra utan att de ska bli upprörda?
Större plantor är ev krukodlade och då går det att plantera när som helst. Fördelen med höst är att det är enklare med bevattning eftersom det inte behövs så mycket. Om det är bar rot så är det bra med höst eftersom plantorna inte har några löv att försörja. Men det är bäst att prata med experter på plantskolorna.G gabsmvv skrev:Bra info! Har tyvärr lite oklar koll på plantorna. Många enkla google-sökningar tenderar att generellt (för många plantor alltså) säga att vår är bäst! Men vi uppskattar såklart att omvärdera och tänka om. Tror du att det är vettigt att plantera nya spirea-plantor redan nu eller är det redan för kallt? Dagssnittet ligger runt 12 på dagen och 4 på natten.
Jättefin info! Tack. Då sätter jag mig in i detta lite mer noggrant under morgondagen. Det skulle ju vara fint att ha etablerade plantor redan till våren i stället för att avvakta! Stort tack!T Tcp skrev:Större plantor är ev krukodlade och då går det att plantera när som helst. Fördelen med höst är att det är enklare med bevattning eftersom det inte behövs så mycket. Om det är bar rot så är det bra med höst eftersom plantorna inte har några löv att försörja. Men det är bäst att prata med experter på plantskolorna.
Spelar ingen roll vart tomtgränsen går. Vägområdet är det område närmast vägen som i vårt fall Trafikverket har rätt att nyttja vid tex vägarbete. Helt sjuka regler, kommunen bör kunna svara på vart vägområdet slutar.G gabsmvv skrev:
Nu låter det som att detta rör sig om en gata och då är det andra regler som gäller.S *Sanna* skrev:
Vad ingår i erat vägområde? Alltså, varför är det ett vägområde?
Vägtrunmor? Dike? Med mera?
Det kan finnas möjligheter att plantera buskar inom detta område.
Herregud... Alltså, berätta för ansvariga på företaget vad som hänt, bifoga materialet som styrker det du skriver och kräv att de ersätter dig.
Hur den ersättningen ska se ut måste du rimligen klara att bestämma själv. Kan du skriva ett inlägg i en väldigt stor onlinegrupp så kan du säkert skriva samma sak i ett enda mejl.
Hur den ersättningen ska se ut måste du rimligen klara att bestämma själv. Kan du skriva ett inlägg i en väldigt stor onlinegrupp så kan du säkert skriva samma sak i ett enda mejl.
G gabsmvv skrev:Tack, vi har både filmat (där en av de tydligt ses gående i plantorna) och fotat. Ska börja fila på ett mail, men känns klurigt att veta vad avsikten med mailet är. Har man någon rimlig möjlighet till ersättning? Efter noggrannare inspektion är en hel planta avbruten i stammen nere i markhöjd och flertalet större kvistar av också. Antagligen kommer vi behöva sätta ett par nya.
Har du förresten tips och tanke om huruvida man kan sätta ner nytt redan nu om plantor finns att få tag på eller är det vettigare att snällt vänta till våren med det?
Hej! Om du kan skriva ett svar i en tråd som du verkar tycka är så sjukt onödig så kan du också läsa dig till att detta är löst. Många har klarat av att vara både vänliga och hjälpsamma, så frågan är vad du tycker att du precis tillfört?OlssonX skrev:
Vad märkligt att man inte kan få vända sig till ett forum för tankar och råd i en situation som uppenbart är alldeles ny för oss. Jag verkar ha missat att man måste vara expert på ärenden man skriver om och dessutom måste VÄLJA mellan att samtala med andra människor och kontakta företaget.
Herregud på dig själv.
Jag lovar att ingen hos dem går och mår dåligt över kvistarna... Du behöver inte känna ansvar för dem, de har redan gått vidare till nästa häck.G gabsmvv skrev: