Tack för en mycket trevlig recension. Jag gillar speciellt mätandet! Till Iphone finns det en app som heter iSeismometer. Det är möjligt att den kan användas till att mäta upp vibrationerna hos en maskin. Appen använder telefonens inbyggda accelerometrar. Jag vet inte om appen finns för Android.

Riktigt bra recensioner!

Var det inte någon i en tidigare tråd som öppnat Meec och insett att det utseendemässigt var en kopia av Fein?

Nu ska jag gå o riva omöjliga tapeter med min orginal batteridrivna GOP, jätteskönt att slippa sladden för sådana jobb jämfört med PMF.

Tack b8q för den utförliga recensionen:thumbup:

Tack för berömmen, alla!

Alltså, Meec är ingenstans (utom mindre storlek och vikt) BÄTTRE än en Bosch, och jag är säker på att jag kommer att kunna använda Boschen många år längre än kinamaskinen. För en som använder multicutter varje dag eller varje vecka är säkert Boschen ett bättre köp, men för en sällan-användare så duger nog en lågbudgetmaskin långt, speciellt om man köper till lite bättre blad. Det har man ju råd med, om själva maskinen bara kostar 250 kr.

Jag glömde förresten nämna en sak angående L-Boxxen; den är utformad så att man kan behålla valt verktyg monterad på maskinen, oavsett om det är ett insticksblad, halvcirkelblad eller slipkloss.

Efter omprioritering av renovering, arbete och familjetid kommer här till slut min rapport.
Tanken var att jämföra PMF 180, GOP 10,8 och GOP 300 SCE. Dessvärre visade det sig att den gröna PMF 180 blivit kvar på sommarstället och där lär den bli kvar tills isen ger med sig och båten åker i. För att ytterligare späda på det så har jag förlagt laddaren till kameran vilket innebär en testrapport utan bilder. Senaste dagarna har jag vänt upp och ner på hela huset i jakt på laddaren.

Det första som slår mig är hur tung GOP 300 SCE är. Vågen stannar på 1940 gram vilket är hanterbart. Jag må ha små händer men maskinen kräver tvåhandsfattning för att hanteras på ett bra och säkert sätt. Man har gott om plats att hålla i maskinen och de gummerade ytorna gör det bekvämt.

Hastighetsreglaget sitter i bakkant på maskinen vilket inte ställer till det för vänsterhänta om man vill ändra hastigheten under gång. Dock krävs det i de flesta fall att man ändrar greppet och det känns inte helt smidigt att reglera hastigheten utan att lyfta bort maskinen från det man bearbetar.

Den batteridrivna GOP 10,8 är betydligt lättare, den väger in på 940 gram med batteri. Det är ett helt kg lättare än nätmaskinen. GOP 10,8 är lika lång men smäckrare vilket gör att även jag med mina inte allt för stora händer med lätthet kan hantera maskinen med en hand. Vill man köra med tvåhandsfattning för ökad stabilitet så finns det gott om plats för båda händerna.

Hastighetsreglaget på batterimaskinen sitter på vänstersidan vilket gör att man enkelt kommer åt reglaget med exempelvis lång- eller ringfinger och kan justera hastigheten under gång. Vänsterhänta irriterar sig förmodligen på att reglaget hamnar under handen men eftersom det inte finns plats att placera reglaget i bakkant på samma sätt som på nätmaskinen så hade Bosch troligen inte så mycket val.

Vid uppstart av maskinerna utan något verktyg monterat är de båda vibrationsfria förutom vid mellanhastighet där de visar tendenser till vibrationer. Vid bearbetning med verktyg gör avsaknaden av ett kg material att batterimaskinen upplevs ha mer vibrationer än nätmaskinen.

Vid bearbetning märks det direkt att nätmaskinen har mer kraft. Urtag i plywood eller urjackning av regelvirke går exempelvis under halva tiden jämför med batterimaskinen. Här märker man som sagt även av mer vibrationer i batterimaskinen men ingen av dem slår mina tidigare erfarenheter av den gröna PMF 180. Minnet kan spela mig ett spratt men PMF 180 gav vibrationer som var rent plågsamma vid kapning av golvplank mot en vägg.

Ljudnivåerna ligger för båda maskinerna på sådana nivåer att hörselskydd är nödvändigt. Batterimaskinen har även utan verktyg en högre ljudnivå än GOP 300 SCE. Ljuden upplevs även som mer skallrigt och vasst. För skojs skull gjorde jag lite mätningar med Arbetsmiljöverkets bullerapp för iPhone 3 och den visar att med samma verktyg (skavkniv) monterat så låter GOP 10,8 mer än GOP 300 SCE 88 dB mot 86 dB. Mätningen utfördes på ca 50 cm avstånd men är ingalunda vetenskaplig utan mer som kuriosa då mätningen trots allt gjordes med en iPhone 3.

Den stora nyheten på nätmaskinen är snabbfästet. Det kan tänkas som en liten detalj men det är något som man snabbt lär sig älska. För att byta verktyg på batterimaskinen och PMF måste man skruva loss en skruv med insexnyckel, placera verktyget och sedan skruva tillbaka skruven och dra åt. Lägger du ifrån dig nyckeln utan att komma ihåg var så blir det genast jobbigt.

På nätmaskinen för man en spak åt sidan viket får det delade verktygsfästet att gå ihop. Lägg verktyget på plats och för tillbaka spaken, verktygsfästet spänner ut och låser verktyget. För att se hur mycket det skiljer i tid tog jag båda maskinerna och ett antal verktyg och ett tidtagarur och skred till verket.
Att montera ett verktyg på batterimaskinen tog i början 33 sekunder men genom ett oräkneligt antal repetitioner kom jag till slut ner i 25 sekunder. Det som tar tid är helt enkelt att skruva loss och tillbaka verktygsfästet. Ska man börja leta efter insexnyckeln kan man lägga på valfritt antal minuter till mina 25 sekunder.

Montering av verktyg på GOP 300 SCE tog första gången åtta sekunder. Efter att ha fått in snitsen och insett att man inte verkar kunna klämma sig när spaken går i retur skalade jag lätt av tre sekunder och låg stadigt på 4,5 5 sekunder. Denna tid blir aldrig längre eftersom jag inte behöver svära över att jag inte hittar insexnyckeln.

I de fall jag har tillgång till eluttag är GOP 300 SCE ett självklart val på grund av sin högre avverkningsförmåga, lägre vibrationer och snabba verktygsbyte. Batterimaskinen kommer att få fortsätta hänga med när det inte finns ström i närheten. Slipning av trädetaljer på båten är bara ett exempel där GOP 10,8 är självskriven.

Joflop, du verkar använda dina maskiner till slipning. Har du jämfört hur GOP300 står sig vid slipning jämfört med de andra två med avseende på avverkning och vibrationer?

En av de andra testarna kom fram till att det inte var någon skillnad i såghastighet jämfört med Meec, har du någon subjektiv uppfattning jämfört med PMF180?

Mvh
Jacob

Än har jag bara hunnit såga med maskinen då jag inte har något lämpligt slipprojekt. Ska se vad jag kan hinna med i helgen. Tanken var som sagt att testa dessa båda maskiner mot PMF men den ligger i en vinterstängd stuga på en ö 30 mil bort.

Jag kan dock säga så mycket som så att jag har lite dragit mig för att såga med PMF eftersom den vibrerar något fasansfullt, i alla fall mitt exemplar. Både GOP300 och 10,8 är betydligt beskedligare i sitt vibrerande.

Ska även se om jag kan få tag på en dammsugaradapter för att testa hur lite det dammar vid slipning.

Nimajneb skrev:
Nu ska jag gå o riva omöjliga tapeter med min orginal batteridrivna GOP, jätteskönt att slippa sladden för sådana jobb jämfört med PMF.
Är batteri-GOPen bra? Jag har tänkt skaffa mig ett multiverktyg och pendlar mellan Cotechs multiverktyg som fick betyget "bra köp" i gör det själv, och en GOP 10.8 volt. Det som talar för Cotech är det lägre priset, det som talar för GOP är att jag fick tag i två reserv-batterier för 249:-/st på jula (istället för 899:- som är ord. pris) plus att det är en bättre maskin överlag. Blir det Cotechen så kan jag säkert sälja vidare batterierna utan förlust.

Jag är helt grön på multiverktyg men insåg bara några dagar in i livets första husrenovering att jag behövde ett. Jag vill ha ett batteridrivet eftersom jag tycker att det öken att hålla på med elsladdar till verktyg man springer runt med.

Ingen av dem skulle jag säga... Bara för att jag värderar snabbfästet så pass högt att jag betalar gärna vad det vill kosta.

End skrev:
Ingen av dem skulle jag säga... Bara för att jag värderar snabbfästet så pass högt att jag betalar gärna vad det vill kosta.
Är snabbfäste viktigare än batteridrift för dig? Ska man ha bägge blir det väl en batteridriven Fein och de verkar kosta rejält med pengar.

Jag förmodar att du ska ha En maskin, och då hade jag gått på en nätdriven istället för batteridriven av den enkla anledningen att de flesta batteridrivna maskiner ska ses som ett komplement.

T
Sen omsiders så kommer då min lilla minirecension då jag har legat i influensa i två veckor och är fortfarande inte riktigt frisk men nåväl.

Då dom andra recensenterna har gått igenom det mesta redan och föredömligt gjort så kompletterar jag bara lite med mina åsikter:

Bosch GOP 300 SCE Professional

+ Lång sladd med inbyggd sladdkulhylsa
+ SDS-systemet som ger vertygslösa, snabba bladbyten. Bättre än Feins motsvarande funktion.
+ Tyst, bra mycket tystare än Bosch PMF 180 som för ett väldans liv. Feinen är också väldigt höggljudd.
+ Lite vibrationer jämför med PMF 180 och Fein.
+ Påkostad förvaringslåda

- Dyr
- Tung, väldigt tung jämfört med en PMF 180 som känns som en leksak

Om man jämför förvaringslådorna har Bosch GOP 300 helt klart bäst variant, påkostad och stor med utmärkta förvaringmöjligheter utav tillbehör, plus för att man kan ha diverse blad monterat på maskinen i lådan. Det kan men ej med PMF 180:s låda som är liten och tämligen värdelös och skranglig (mjuk plast).

Feins låda ligger bra till också men slår inte GOP:ens L-BOXX på fingarna.

Avverkningen skulle jag säga är likvärdig maskinerna emellan.

Vinnaren utav dom tre är helt klart GOP:en med Feinen hack i häl efter och PMF:en klart sist.

För en amatör eller någon som bara ska använda verktyget några gånger så rekommendar jag PMF:en helt klart då den gör jobbet lika bra som sina dyrare kusiner. Sen om man ska använda multicuttern varje dag och flera timmar om dan så bör man man köpa en dyrare maskin då det förmodligen är bättre delar i dessa maskiner som tål högre belastning. Det är ju därför dom dyrare märkena riktar sig till proffs/yrkesmän.

Kan väl jämföras med bilar där premiumbilar såsom VW-koncernen där Audi är premiummärket = GOP 300 och Skoda är budgetmärket = PMF 180.

Kan meddela att den L-BOXX som kommer med GOP300 rymmer förutom alla tillbehör även en GOP 10,8, ett par batterier och en snabbladdare. Nu kan man ha båda maskinerna med sig i en låda och välja den som är bäst för uppgiften. :)

Fler och fler elever använder maskinen och det har hittills främst blivit till sågning. Att såga ut en plywoodbit på 300x300 ur en fullstor skiva är nu lättare och resultatet blir bättre än med fogsvans som varit alternativet innan. Bilden visar baksidan på en plywood efter sågning. Till höger i bild sågsnittet efter fogsvans och det slår ut rejält. Till vänster i bild efter sågning med GOP:en och det halvcirkelformade sågbladet. Det tar ungefär lika lång tid för eleverna att såga med forsvans eller GOP:en. Jag är dock mycket snabbare med fogsvans än jag är med GOP:en.

• 20120316_0002_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.