2 673 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Bygga veranda, linjelaser
Och pekpinnar ska det ges, hoppa över det är nog inte fel, står klart i tråden om läser den från början och inte hoppar in i slutet.mexitegel skrev:
Då får du nog lära dig att citera.
[bild]
Du svarar på ett inlägg som om det hade en länk och påpekar att det är fel. Det blir helt obegripligt för den som läser om du syftar på en länk i ett annat inlägg? Isåfall behöver du citera även det inlägget.
Dessutom kan man som sagt inte ha någon mottagare till lasern i fråga vilket gör att du vilseleder TS när du säger att den kan vara bra.
Jonaseriks två första inlägg i tråden innehåller allt du behöver veta på ett pedagogiskt sättLars-Göran Lindström skrev:
Hej
Jag ska bygga veranda och tror mig behöva en linjelaser. Rotations laser för dyra för ett engångsjobb.
Blev rekommenderad att köpa Bosch GLL 2-15 då den var bra kompromiss mellan pris prestanda.
Längsta sträckan på verandan är 20 meter. Verandan går runt huset och jag vill komma tillbaka på samma höjd.
Kommer ovan nämnda laser räcka till??
Behövs kraftigare grejor? Lite konstigt att de specar laser verktyg i meter, då effekt borde vara bättre. Ingen säljare jag pratat med har en aning vad en räckvidd på 15 meter innebär. Var det inomhus eller utomhus. Solljus eller mörkt?
Rekommendationer?
I övrigt kan jag bara säga KÖP en sån laser. Eller en liknande till vettigt pris och bra kvalitet. Man har väldigt stor nytta av en sån! Tillsammans med ett stativ eller en magnethållare är de ovärderliga.
Men som jonaserik skrev, sätt upp den, gör markeringar och arbeta sen efter markeringarna. När man stampar runt så gungar laserkorset friskt och kan skapa ganska rejäla fel!
När det gäller meter kontra effekt skulle jag gissa att det dels har med ljusmängden att göra men kanske även noggrannheten. Säg att den felar 1mm på 15m. Sätter du upp den på natten ser du säkert strecken på 100 meter också men då felar det mycket mer och strecket blir ganska brett.
Och fungerar superbra och på många meters håll. En klar slang ca 12 mm och vatten med karmellfärg, den fylls upp så det är ca 20 cm utan i varje ända, och ändarna läggs ihop, kan ta någon minut för nivårna är lika och märkes där dom träffas. Glöm inte att se till så inget rinner ut. Undertaksgubbarna har slangpass i korridorer upp till 50 meter för vågen på taket. Laserlinjen byts hela tiden när dom jobbar och klarar inte att belysa väggarna på så långa avstånd. För att inte tala om att få en laserstråle i ögonen.F fredrik.johansson skrev:
Nu killgissar du att jag inte läser från början. Inget kunde vara mer fel.J jonaserik skrev:
När du kommer med direkta felaktigheter (som i fallet med mottagaren ovan) är det klädsamt att erkänna detta istället för att brusa upp och använda svordomar. Jag förstår att det kan vara svårt att vara ödmjuk när man tror att man vet bäst.
Killgissar inte du kommenterar för fel ställe och att skriva som du är inte bra ocj klart men mäste säga ifrån när det kommer något.mexitegel skrev:
Nu killgissar du att jag inte läser från början. Inget kunde vara mer fel.
När du kommer med direkta felaktigheter (som i fallet med mottagaren ovan) är det klädsamt att erkänna detta istället för att brusa upp och använda svordomar. Jag förstår att det kan vara svårt att vara ödmjuk när man tror att man vet bäst.
Jag skrev "" det som det länkades "" i # 2 ( Den som länkades kan vara bra, och har indikering för upp och ner ) och före det finns ingen länk till något. Och det var anledningen till att jag skrev "" läs från början av tråden """
Klicka här för att svara