Hej.
Jag har tänkt att bygga ett utegym i trädgården till våren. Jag har nästan ingen erfarenhet av att bygga saker själv. Jag äger inte särskilt många verktyg. Jag kan inte heller namnge särskilt många verktyg, eller tala om när man ska använda vilket verktyg.
Jag vet inte heller exakt vilket material jag ska använda när jag bygger för bästa resultat.
Jag har en ritning på hur jag har tänkt att utegymmet ska se ut, men jag vet inte om det blir en stabil struktur - därför tar jag gärna emot tips och råd på förbättringar av ritningen.
Så här har jag tänkt att processen kommer gå till ungefär, jag:
Eftersom det är ett utegym jag bygger så antar jag att jag kommer behöva köpa tryckimpregnerat virke?
Jag tänkte att stolparna skulle ha måtten 95x95 mm - låter det rimligt? Rekommenderar ni något annat mått?
Hur långa stolpar kan man köpa? Utegymmets högsta punkt kommer enligt ritningen vara 320cm från marken - kan man köpa så långa stolpar?
Vad ska jag ha för skruv? Jag hörde någonstans att man ska använda fransk träskruv, stämmer det? Varför ska man ha just fransk träskruv? Vad använder man för verktyg för att dra i fransk träskruv?
När jag gräver ner betongplintarna - behöver jag fylla hålet runt plinten med t.ex grus? I så fall vilken sorts grus? Hur djupt behöver man gräva?
Jag har tänkt att bygga ett utegym i trädgården till våren. Jag har nästan ingen erfarenhet av att bygga saker själv. Jag äger inte särskilt många verktyg. Jag kan inte heller namnge särskilt många verktyg, eller tala om när man ska använda vilket verktyg.
Jag vet inte heller exakt vilket material jag ska använda när jag bygger för bästa resultat.
Jag har en ritning på hur jag har tänkt att utegymmet ska se ut, men jag vet inte om det blir en stabil struktur - därför tar jag gärna emot tips och råd på förbättringar av ritningen.
- köper allt material jag kommer behöva
- mäter ut var betongplintarna ska stå
- gräver ner plintarna för hand
- fäster stolparna i plintarna
- fäster övriga detaljer i stolparna (monkey bars, pull-up bar, etc)
Eftersom det är ett utegym jag bygger så antar jag att jag kommer behöva köpa tryckimpregnerat virke?
Jag tänkte att stolparna skulle ha måtten 95x95 mm - låter det rimligt? Rekommenderar ni något annat mått?
Hur långa stolpar kan man köpa? Utegymmets högsta punkt kommer enligt ritningen vara 320cm från marken - kan man köpa så långa stolpar?
Vad ska jag ha för skruv? Jag hörde någonstans att man ska använda fransk träskruv, stämmer det? Varför ska man ha just fransk träskruv? Vad använder man för verktyg för att dra i fransk träskruv?
När jag gräver ner betongplintarna - behöver jag fylla hålet runt plinten med t.ex grus? I så fall vilken sorts grus? Hur djupt behöver man gräva?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Jag har aldrig byggt ett utegym men diverse annat. Jag ser två uppenbara utmaningar med ditt projekt.
För det första att få hela konstruktion stadig. Ofta när man bygger saker så gör man en konstruktion som stabiliserar höga stolpar. Dina stolpar kommet inte att stabiliseras nämnvärt av hur de är sammanbundna med varandra och måste därför stå väldigt stadigt. Jag skulle satsa på att gjuta ordentliga plintar på plats.
För det andra så är risken stor att stolparna vrider sig eller blir bananböjda. Jag skulle nog överväga limträ i stället för vanliga impregnerade 90x90 stolpar. Finns tryckimpregnerat limträ men det är inte gratis.
För det första att få hela konstruktion stadig. Ofta när man bygger saker så gör man en konstruktion som stabiliserar höga stolpar. Dina stolpar kommet inte att stabiliseras nämnvärt av hur de är sammanbundna med varandra och måste därför stå väldigt stadigt. Jag skulle satsa på att gjuta ordentliga plintar på plats.
För det andra så är risken stor att stolparna vrider sig eller blir bananböjda. Jag skulle nog överväga limträ i stället för vanliga impregnerade 90x90 stolpar. Finns tryckimpregnerat limträ men det är inte gratis.
Fransk skruv är astråkig men det funkar nog. Men fundera på tex Norsk träskruv, den är betydligt bättre
kolla här så får du säkert lite konstruktionshjälp. https://www.byggbeskrivningar.se/bygg-med-limtra/bygg-ett-utegym/
kolla här så får du säkert lite konstruktionshjälp. https://www.byggbeskrivningar.se/bygg-med-limtra/bygg-ett-utegym/
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Kollar du bland mina bilder hittar du några på vårt utegym. Jag hade nog valt att bygga hela konstruktionen av 45mm tjockt virke. Det gjorde vi. Men det är 45x195 och 4.5m hög. Stolparna skruvas enklast ihop av två st 45x95 reglar. Vilket gör att du smidigt kan skapa urtag för anslutande överliggare genom att kapa reglarna olika långa. Skall det fortsätta högre upp är det bara att fortsätta med en till bit 45x95. Överliggarna kan du köra i ett lite kraftigare mått för att minska nedböjningen när du hänger i den. Typ 45x120 eller 45x145 beroende på längd. Vill man ha det lite stadigare är Biltemas stenlim att rekommendera. Vi har skruvat ihop våra stolpar till uterum o skärmtak med vanliga trallskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
har du kollat vad en färdig en kostar? det springer i väg i ganska fort med matrial och verktyg om du ska bygga självP peter.persson skrev:Hej.
Låter det som en någorlunda rimlig plan?
- köper allt material jag kommer behöva
- mäter ut var betongplintarna ska stå
- gräver ner plintarna för hand
- fäster stolparna i plintarna
- fäster övriga detaljer i stolparna (monkey bars, pull-up bar, etc)
Jag har byggt ett enklare utegym på landet och använde mig av 95x95 impregnerade reglar.
Har en chinsstång och ställning för dips.
Jag grävde tre gropar på 40x40 cm och 50cm djupa. Slog in ett tiotal gammal 4” spik runt om 40 cm från botten på regeln och ljöt ner hela regeln i marken. reglarna står som ett L och stången till chins och dips är 50mm rundstav. Den konstruktionen har stått i 7 år och är riktigt stadig.
Kommer det hålla för evigt, nej. Tillslut kommer virket i marken att ruttna.
Nackdelen med att gräva ner plintar är att du luckrar upp marken och skapar utrymme för den att röra sig när su utsätter regeln för gungningar.
Att använda 95x95 tror jag absolut är tillräckligt. De utegymmen jag varit på har haft det. Limträ blir onödigt dyrt om det bara ska stå på tomten.
Ett vattenpass 60-100cm är ett måste för att få till konstruktionen.
Har en chinsstång och ställning för dips.
Jag grävde tre gropar på 40x40 cm och 50cm djupa. Slog in ett tiotal gammal 4” spik runt om 40 cm från botten på regeln och ljöt ner hela regeln i marken. reglarna står som ett L och stången till chins och dips är 50mm rundstav. Den konstruktionen har stått i 7 år och är riktigt stadig.
Kommer det hålla för evigt, nej. Tillslut kommer virket i marken att ruttna.
Nackdelen med att gräva ner plintar är att du luckrar upp marken och skapar utrymme för den att röra sig när su utsätter regeln för gungningar.
Att använda 95x95 tror jag absolut är tillräckligt. De utegymmen jag varit på har haft det. Limträ blir onödigt dyrt om det bara ska stå på tomten.
Ett vattenpass 60-100cm är ett måste för att få till konstruktionen.
Trevligt projekt för att lära sig! Jag hade nog velat ha en regel mellan chinstången och den yttre stolpen vid ringarna. Då får du en ram runt hela och belastningen på markfästet blir inte lika stor.
Där det går underlättar det att lägga regeln ovanpå stolpen och bara skruva uppifrån för att hålla den på plats
Där det går underlättar det att lägga regeln ovanpå stolpen och bara skruva uppifrån för att hålla den på plats
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Sätt snedstag vid alla hörnen så blir det stabilare. Plintar är inte ett måste, det går bra att bara gräva en liten grop och trycka ner stolparna och packa i runt om
Inte lika avancerad som den du skissar på med Daniel på Styrkelabbet har en bra beskrivning här:
https://www.styrkelabbet.se/bygga-chinsstallning/
https://www.styrkelabbet.se/bygga-chinsstallning/
Måste man fästa i marken överhuvudtaget? Om man sätter reglar ner till också så att det blir som en kub, borde inte alltihop då bara kunna stå på marken?
Eller är det risk att hela ställningen skulle välta när man slänger sig i den om det inte sitter fast i backen. Jag tänker att den kanske blir så tung så att den står stadigt av sig själv.
Eller är det risk att hela ställningen skulle välta när man slänger sig i den om det inte sitter fast i backen. Jag tänker att den kanske blir så tung så att den står stadigt av sig själv.
Hej, här har du min variant av någon annans "fyrkant"-lösning för lite inspiration. Rätt så stabil. (Tanken är att även montera monkeybars en vacker dag)... Mvh
går ju att köpa jordspett på en meter funkar braM M_H skrev:Måste man fästa i marken överhuvudtaget? Om man sätter reglar ner till också så att det blir som en kub, borde inte alltihop då bara kunna stå på marken?
Gräv ut 10 cm extra för plintarna, lägg ner en bit duk och häll ner makadam som du packar hårt. Jämna av med 2-3cm flis (2-5) Återfyll runtom med flis lite i taget och packa när du är helt säker på att plintarna står rätt. Blir stadigt och det är så man brukar göra runt stolparna till vägräcken bland annat.