Är sugen på köpa det här huset men måste kolla möjligheten att bygga ut huset då det är aningens för litet, men har ingen koll på hur det funkar med timmerhus, hade då velat förlänga taket några meter där utsticket redan är och bygga vägg under så det blir 2 sovrum, hur funkar det rent praktiskt och utseendemässigt, hört att timret ska sätta sig osv.
Sen måste det ju också se bra ut, vill helst ha så gott som samma utseende, i värsta fall får man väl slå panel hela huset, men känns onödigt då det ändå är så pass snyggt med timmer.
Öppen för alla olika förslag som kan lösa problemet. bifogar bild på delen av huset utbyggnaden ska sitta.
Tack!
Sen måste det ju också se bra ut, vill helst ha så gott som samma utseende, i värsta fall får man väl slå panel hela huset, men känns onödigt då det ändå är så pass snyggt med timmer.
Öppen för alla olika förslag som kan lösa problemet. bifogar bild på delen av huset utbyggnaden ska sitta.
Tack!
Att timra in väggar under överhänget är relativt enkelt om det bara finns en grund att bygga på.
Det gäller bara att hugga timret ett par år på förhand och såga det på två sidor till väggtjockleken och barka rundsidorna och stabba upp det på tork med 2x2 tums strö. Det lönar sig att ta stockarna en halv meter längre än färdigt mått så är det mindre risk att man spräcker utknutarna. Annars är det lätt hänt att spräcka utknutarna då man timrar av torkat timmer.
Av två år torkat timmer får man en timra som sättnar ganska litet.
Vill man bygga till hela huskruppen på längden går det också bra. Det befintliga gavelröstet måste bli kvar men man kan bygga till ett rum till utanför och snedlaska ihop åsarna med de befintliga. Fast då talar vi om ett mycket större och dyrare projekt.
Det gäller bara att hugga timret ett par år på förhand och såga det på två sidor till väggtjockleken och barka rundsidorna och stabba upp det på tork med 2x2 tums strö. Det lönar sig att ta stockarna en halv meter längre än färdigt mått så är det mindre risk att man spräcker utknutarna. Annars är det lätt hänt att spräcka utknutarna då man timrar av torkat timmer.
Av två år torkat timmer får man en timra som sättnar ganska litet.
Vill man bygga till hela huskruppen på längden går det också bra. Det befintliga gavelröstet måste bli kvar men man kan bygga till ett rum till utanför och snedlaska ihop åsarna med de befintliga. Fast då talar vi om ett mycket större och dyrare projekt.
Rectangular log houses are very simple and easy to remodel compared to Canadian technology with natural logs. In your case, building an arcade is no problem for an experienced carpenter. I understand that the external wall will become an internal wall, so you don't want to move it?
As far as I can tell the logs are rounded on top and have a long groove along the bottom. Sawn on the inside and outside.S sturnus skrev:
Rectangular logs aren't very popular here as they rot out prematurely in our climate. That is mainly an American phenomena.
It wouldn't be too hard with round logs either. It is just timber.
Redigerat:
I see a significant difference in extending the marked wall to ensure tightness and a nice appearance. And note that in the Canadian system the logs are raw, not turned. And as for the Swedish market, logs with a double tongue and groove are more often used because they provide better stabilization and sealing.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I do that sort of repair work for a living. All the way from growing tree to wall.
Honestly those factory made double toungue and groove logs are the most difficult to repair and extend.
I have never ever worked with turned round logs and cannot comment on that.
The only difficulty with repairing natural round logs is if the builder used those Canadian/Russian style notches that are shaped to fit the round log. Then you are forced to have the center of the log exactly at the same height as the long groove in the adjoining wall. Which causes endless trouble in repairworj where you cannot let the wall grow as it wants. With traditional nordic corner notches (apart from some rase Norwegian varieties) thisis much less of a problem as you can regulate where you put the thick point of the log by cutting halsningar/kinningar.
Honestly those factory made double toungue and groove logs are the most difficult to repair and extend.
I have never ever worked with turned round logs and cannot comment on that.
The only difficulty with repairing natural round logs is if the builder used those Canadian/Russian style notches that are shaped to fit the round log. Then you are forced to have the center of the log exactly at the same height as the long groove in the adjoining wall. Which causes endless trouble in repairworj where you cannot let the wall grow as it wants. With traditional nordic corner notches (apart from some rase Norwegian varieties) thisis much less of a problem as you can regulate where you put the thick point of the log by cutting halsningar/kinningar.
But you wrote a moment ago that there is no problem with round logs. Now you have confirmed what I wrote that in the case of TS there is no problem with extending this house also to make it look coherent, and with round bales it is much more difficult, And you are not the only one dealing with this type of construction. I also. Also from round logs.H heimlaga skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är "sturnus" en AI bot eller en människa som inte kan timra?S sturnus skrev:
Det är mycket svårt och dyrt att nytillverka en mindre mängd dubbelspontad stock och få den att överensstämma exakt med originalet. Det är lätt hänt att man måste specialslipa bett och ställa in en stor fyrkutterhyvel för arbetet. Gör man det på en stor vertikalfräs vill stockarna bli olika höga. Dessutom är "stockarna" ofta limmade av plankor med fenollim som kräver minst +10 grader i en vecka och relativt torrt virke och mycket högt presstryck.
Dels skall sponten stämma och dels måste höjden stmma exakt. En höjdvariation på 1mm blir 10 mm på en vanlig våningshöjd på 10 stockvarv. Kommer man inte ihop exakt går det inte Man kan inte tälja till dubbelspontade stockar på höjden på arbetsplatsen så de passar.
Dessutom är det svårt att trå in dubbelspontade stockar när det är trångt om.
Nu vet vi i alla fall att "sturnus" inte har någon större praktisk erfarenhet av timring.
De flesta traditionella nordiska knutarna för rundtimmer har någon form av halsningar som gör att man kan bestämma var man vill ha stockens tjockaste punkt i höjdled. Därför blir det mycket enklare att få knuten att stämma när man byter stockar än med de kanadensiska/ryska halvrunda knuthuggen där knuten anpassas efter stockens naturliga rundning och stocken måste vara utvald så att den får tjockpunkten exakt vid draget i anslutande väggar.S sturnus skrev:But you wrote a moment ago that there is no problem with round logs. Now you have confirmed what I wrote that in the case of TS there is no problem with extending this house also to make it look coherent, and with round bales it is much more difficult, And you are not the only one dealing with this type of construction. I also. Also from round logs.
[bild]
Svårigheterna har ingenting överhuvudtaget att göra med om timret är runt eller skrätt. Det är själva knuten som avgör.
Rävskorolaft och vissa typer av finndalslaft dras med samma problem och därför är de ovanliga även i sitt hemland Norge.
Här är en hästhuvudsknut med enkel varmtand huggen i naturligt rundtimmer. Finns på en ria vid Raak i Purmo i Österbotten men snarlika knutar är vanliga på rundtimmer i både Sverige och Norge. Då man halsar timret sexkantigt kan man bestämma var tjockaste punkten kommer så den möter draget i anslutande väggar. Då är det mycket enklare att både timra nytt och i synnerhet enklare att reparera. Tätare och stabilare blir det också. Dessutom är det mindre risk att utknuten spricker och faller av när knuthalsen är ungefär mitt på stocken så man inte hugger över märgen i knuthaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
If you want to produce logs, this shows that you don't have much experience. You can use the typical ones that are available, those with double tongue and groove, or the original ones from which the TS house is built.H heimlaga skrev:
This shows your little experience in carpentry, especially in logs. Logs, like any wooden material, are sensitive to moisture and change dimensions. This is normal and obvious in the case of log construction. And if you want to use precision taken from furniture carpentry to this case and general in construction carpentry, this only highlights your ignorance.H heimlaga skrev:
And if you write once that extending walls in the Canadian system is problem-free and now even this simple wall seems to be a world championship, then you really don't know what you're writing about.
Redigerat:
Would you please tell me how you get factory milled log from a manufacturer who has either changed their profiles decades ago or who is no longer in business or no longer alive?
Or how you fit double tongue logs with a totally different profile?
Sturnus svamlar. Den där kan inte timra.
Or how you fit double tongue logs with a totally different profile?
Sturnus svamlar. Den där kan inte timra.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Hej TS
Man kan bygga ut allt!
Detta hus skulle jag bygga ut efter planlösning och sen fundera över liggande timmer eller stående timmer eller panel dom står, kanske vildmarkspanel.
Mitt timmerhus byggde jag ut 6kantigt, och fick då fälla in det nya i det gamla med ett långt ursågat spår i timmerväggen så det kunde sjunka gentemot den gamla delen.
Generellt skulle jag bygga ut i en avvikande design, men fortfarande i grovt trä för att matcha, och inte ett modernt glasschabrak. Fast bygga ut så det blir som ett växthus skulle jag också överväga. Oavsett så får du ta dit en blandning av folk, timmerhus, snickare och växthustillverkare och bilda dig en praktisk uppfattning själv.
/W
Man kan bygga ut allt!
Detta hus skulle jag bygga ut efter planlösning och sen fundera över liggande timmer eller stående timmer eller panel dom står, kanske vildmarkspanel.
Mitt timmerhus byggde jag ut 6kantigt, och fick då fälla in det nya i det gamla med ett långt ursågat spår i timmerväggen så det kunde sjunka gentemot den gamla delen.
Generellt skulle jag bygga ut i en avvikande design, men fortfarande i grovt trä för att matcha, och inte ett modernt glasschabrak. Fast bygga ut så det blir som ett växthus skulle jag också överväga. Oavsett så får du ta dit en blandning av folk, timmerhus, snickare och växthustillverkare och bilda dig en praktisk uppfattning själv.
/W
As suggested by @Workingclasshero you can use a different technology for your project. You can even use a light wooden frame but the house can look like logs!
Of course, can make similar look to yours
And if I had to make a log that is not available in the trade and was made by machine I certainly would not do it. There is Woody Bygghandel, Karl Hedin, the XL Bygg and many small sawmills that will do it faster and therefore cheaper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Of course, can make similar look to yours
Why? In this case you can use any other that is commercially available of the same or similar height. Here you have to add a part of the building and not replace one or several logs in an existing wall. Do you see the difference?H heimlaga skrev:
And if I had to make a log that is not available in the trade and was made by machine I certainly would not do it. There is Woody Bygghandel, Karl Hedin, the XL Bygg and many small sawmills that will do it faster and therefore cheaper.
No commentsH heimlaga skrev:
Redigerat:
Då man timrar under en befintligt konstruktion och ansluter en nytimrad del till gammalt timmer ovanför så riktar man ju ungefär mot den höjden som man vill ha. Sedan täljer man till de två sista stockarna så de fyller mellanrummet så som det blev. Höjden skall vara mycket exakt om det skall fungera ihop med gamla timran. Beroende på hur torrt det nya timret är och hur täta drag man har så försöker man bedömma ungefär hur mycket mer sättning man skall räkna med i det nya jämfört med det gamla och så gör man en överhöjning på någon centimeter.
Med två år torkat timmer och bra passning i dragen skulle jag gissa att trådstartarens tillbyggnad kräver en överhöjning på någonstans kring 2 cm på väggarna kring den före detta verandan.
I dag höll jag på med just det här i arbetet och såhär såg det ut när översta nya stocken (som råkar vara återanvänd) var passad uppåt och jag mätte hur hög nästöversta stocken blir och hur mycket jag skall ta bort för att få dit den så totala höjden blir exakt rätt.Timret är som sagt sågat på utsidan och insidan och har naturlig form på överkant och underkant. Det är bara vanligt träarbete med yxa och barkkniv och motorsåg och elhyvel.
Den sortens reparationstimring med timmer i naturlig form som Sturnus tror är på gränsen till omöjligt. För att han tydligen aldrig har gjort det själv och inte kan det.
Med två år torkat timmer och bra passning i dragen skulle jag gissa att trådstartarens tillbyggnad kräver en överhöjning på någonstans kring 2 cm på väggarna kring den före detta verandan.
I dag höll jag på med just det här i arbetet och såhär såg det ut när översta nya stocken (som råkar vara återanvänd) var passad uppåt och jag mätte hur hög nästöversta stocken blir och hur mycket jag skall ta bort för att få dit den så totala höjden blir exakt rätt.Timret är som sagt sågat på utsidan och insidan och har naturlig form på överkant och underkant. Det är bara vanligt träarbete med yxa och barkkniv och motorsåg och elhyvel.
Den sortens reparationstimring med timmer i naturlig form som Sturnus tror är på gränsen till omöjligt. För att han tydligen aldrig har gjort det själv och inte kan det.


