Nu ska det byggas en trappa i slänten och jag behöver lite tips och råd på mina funderingar.

Höjdskillnaden är 1700mm
Steghöjden kommer att bli 165mm (120mm sättsteg + 45mm plansteg).
Detta ger 10,3 steg, avrundat till 11 steg.

170cm/11steg= 155cm
155+155+340 (stegdjup) = 650. Lägg därtill ett överhäng på plansteget på 25mm så landar det på ca 625mm

Låter detta rimligt?

Jag har tänkt att använda mig av 45x170 (två stycken) till plansteg, som gör ett djup på 34cm, med avdrag för 25mm överhäng.

Låter detta som rätt uträknat?

Sen min stora fundering: Vad ska jag ha för dimension på vanglarna på sidan?
Jag vill inte ha synligt ändträ på planstegen, så detta ska döljas av vanglarna.
Vilken dimension måste jag ha för att dölja planstegens ändträ som har ett djup på 34cm ?

Lutningen har jag ej på slänten men vanglarna kommer bli ca 4,50m långa med höjdskillnad på 1,70m

Gjorde lite våld på dina dimensioner eftersom du inte hade någon tjocklek på sättstegen så
ritade jag alltihop med 45x170 både som plansteg och sättsteg så att steghöjden blev 170mm.
Det krävs en 220mm regel för att omsluta stegen. Sedan beror det på bredd på trappen och hur många avlastningspunkter du har i trappen för att räkna fram vilka dimensioner som krävs hållfasthetsmässigt.
Lade med en pdf på den trapp jag har ritat åt min dotter där jag har vangstycken på sidorna för att dölja ändträ och fästa stolpar samt 45x145 C24 som underliggande vangstycken (2.4 m bred trapp).

/Göran Ritad teknisk skiss av en trätrappa med dimensioner och vinklar angett, utan ram eller bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.