Säg ett projekt på 50-60 m2 trädäck. Prisklass på dragare är oviktigt, för den kommer användas till annat i flera år.

1. Slag eller inte?
Är det nån ide att ha en slagskruvdragare eller är det bara störigt ljud och man bör välja en utan slag? Fördelar/nackdelar?

2. Storlek/kraft - själv tänker jag att liten/lätt = bra för trallskruvandet. Tex. Bosch GSR 10.8-2Li (eller motsvarande storlek) borde vara bra? Men kanske för klen till att skruva reglar med? Här kanske slaget kan vara användbart?

3. Förborrandet - tänker att i stort sett vad om helst duger, utan bitschuck. Eller?

4. Nåt annat jag glömt?

Vore kul om vi kunde utse några favoriter för just detta ändamål.

Använde en Panasonic utan slag till min altan - funka bra
Men köpte en Makita mutterknackare (den lilla varianten) efter och den avlastar handlederna mycket bättre dock så låter den mer ...

Lycka till

• Gilla
AAQM
  • Laddar…
Välj en dragare vars ergonomi passar dig, prova några olika, dels full size och även kompaktmaskiner. Skall du bara ha en dragare i din maskinpark?

Sent from my HTC One V using Byggahus

En slagskruvdagare på 14,4v och uppåt skruvar snabbt, men låter ganska mycket.
Brukar du eller kan du tänka dig att använda hörselskydd medan du snickrar så spelar det ju dock ingen roll.

Jag anser att 14,4v är en lagom storlek på både vanlig borrskruvdragare och slagskruvdragare, 10,8v blir lite trötta när man kör större skruv.

En Hilti SFC14-A är en mycket trevlig borrskruvdragare som brukar finnas på eBay för runt 3200kr

Vill du ha ett kit med både slagskruvdragare och borrskruvdragare så är detta väldigt prisvärt:
http://viewitem.eim.ebay.se/Panason...-and-Impact-Driver-Twinpack/160842727113/item

Jag älskar ju min GSR 10.8, köpte den samtidigt som vårt nuvarande hus dvs ca 2.5 år sedan och använder den till 90% av mina arbeten. I "ettan" drar den bra, men visst det går inte så snabbt. Men för mig är smidigheten överlägsen och i de 10% av fallen den blir för klen då tar jag min gamla 12v bosch

Jag har precis byggt ett trädäck på 97kvm med den här som en trogen vän: http://m.bosch-professional.com/se/...ddlös-borrskruvdragare/gsr-144-v-li/index.htm

Tycker att den är precis lagom i storlek med compactbatterierna och den ligger väldigt bra i min hand. Ska jag säga något negativt så är det väl att den drar ganska mycket batteri om man borrar med den. Har förborrat en del hål för franska träskruv och då suger den ur batterierna ganska fort. Inget problem egentligen för när det ena har tagit slut så är det andra redan laddat igen :)

Skulle gärna ha en 10,8 också men inte som min enda skruvdragare men den skulle kunna vara bra när det är lite trångt och för mindre arbeten såklart.

Har byggt ett mindre däck (ca 15m²) med min GSR 10.8 Li-2 och beställde kort därpå en 18V-maskin. 10.8:an klarade inte 55mm trall-skruven på tvåan, så det blev till att mala på ettan, vilket tog en ruskig tid. Förvisso använde jag tiden till att bestämma mig för att köpa en större maskin....

10,8:an är grym till mindre jobb, speciellt inomhus med kompakt storlek, mycket kraft på ettan och mjuk väska som inte slår sönder inredningen när man bär runt den. Dock har den för lågt varv för seriöst borrande.

jag köpte en DeWalt 14,4 Volt när min blåa bosch fick dåliga batterier.
Det som avgjorde till DeWaltens fördel kontra likvärdig (ca 2000kr) Blå bosch var att DeWalten hade 13 mm chuck.

mycket nöjd med DeWalten -liten och rapp och tillräckligt stark hittills

iSnobben skrev:
Jag har precis byggt ett trädäck på 97kvm med den här som en trogen vän: [länk]

Tycker att den är precis lagom i storlek med compactbatterierna och den ligger väldigt bra i min hand. Ska jag säga något negativt så är det väl att den drar ganska mycket batteri om man borrar med den. Har förborrat en del hål för franska träskruv och då suger den ur batterierna ganska fort. Inget problem egentligen för när det ena har tagit slut så är det andra redan laddat igen :)

Skulle gärna ha en 10,8 också men inte som min enda skruvdragare men den skulle kunna vara bra när det är lite trångt och för mindre arbeten såklart.

Får inte länken att funka?

MMR skrev:
Välj en dragare vars ergonomi passar dig, prova några olika, dels full size och även kompaktmaskiner. Skall du bara ha en dragare i din maskinpark?

Har en några år gammal blå Bosch 12V som börjar bli lite trött i batterierna, men funkar. Har varit helnöjd att skriva med den men saknar kraft när man använder större borr, nåt som jag mycket sällan gör.

Redigerat:
skalman1 skrev:
En slagskruvdagare på 14,4v och uppåt skruvar snabbt, men låter ganska mycket.
Brukar du eller kan du tänka dig att använda hörselskydd medan du snickrar så spelar det ju dock ingen roll.

Jag anser att 14,4v är en lagom storlek på både vanlig borrskruvdragare och slagskruvdragare, 10,8v blir lite trötta när man kör större skruv.

En Hilti SFC14-A är en mycket trevlig borrskruvdragare som brukar finnas på eBay för runt 3200kr

Vill du ha ett kit med både slagskruvdragare och borrskruvdragare så är detta väldigt prisvärt:
[länk]
Inte optimalt med hörselskydd, men måste man så måste man. Dock ska ju fördelarna med slag uppväga "obehaget" med hörselskydd, och det är jag osäker på om det gör.

Redigerat:
Nån som vet var i (runt Lund helst) det finns ett bra urval på dragare att känna och klämma på? Var på Bauhaus i Lödde men dom hade "bara" Makita, gröna Bosch och nån AEG. Panasonic, Hilti, Hitachi och blåa Bosch vore kul att känna på.

Blå Bosch finns på k-rauta i Malmö.

Hiliti finns hos Hilti butiker. Finns ej i vanliga butiker.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.