Byggahus.se
Halloj! Jag går som sagt i tankarna att göra iordning ett varmbonat snickeri i min kallbonade ladugård. Som det ser idag så står ladan (med långsidan) i en lutning. Och det utrymmet som är tilltänkt att bli snickeri är i den nedre delen. Syllstocken ligger här på bumlingar och det är en luftspalt på ca 30cm mellan ytterpanelen och marken. Utrymmet i sig är på ca 50m2, stampat jordgolv och fritt rakt upp till nock.
Nu till min första fundering (och åtgärd) är hur jag ska göra med golvet? Platta hade troligen varit det bäst! Men känns lite invecklat och även som ett betydligt dyrare alternativ? Fördelar är dock att golvet kommer hålla om jag nångång skulle köpa större/tyngre maskiner. Och tanken om det nångång skulle kunna tänkas bli garage med ev. billyft.
Det andra alternativet är ju såklart isolerat bjälklag. Med fler bärlinor än nödvändig och ev. annan överdimensionering så kommer väl även det stå pall för en hel del vikt?

Så... har nån nu orkat läsa hela min roman så får ni gärna dela med er av era åsikter/ kunskaper vad jag ska välja för underlag till mitt snickeri. Jag har mängder med frågar/ funderingar längre fram i projektet så får jag bra gensvar och input här så kommer det mer funderingar

Mvh//Henrik
 
Överdimensionerat isolerat bjälklag blir väl billigast (om du redan nu vet hur framtida maskiner, mm ska stå längst väggarna så kan du ju gjuta en mini platta/sula just där)

Jag röstar för isolerat bjälklag nu när fattiga januari närmar sig ;)
 
Softish 4
Tack för svaret Mm, men även om jag förstärker just där maskinen är tänkt att stå, så måste jag ju ändå transportera den över "det vanliga bjälklaget" påväg dit Men om jag skulle tänkas regla på 30cc då? 45x195 alt. 45x220 då måste det väl ändå stå pall för åtskilliga kilon? Och vad kan en bandsåg, hyvel modell större tänkas väga?
Mvh// Henrik
 
Tror inte transporten skulle knäcka 195 cc30 sen så tror jag att 45/195 cc30 räcker gott det är väl bara att knappa in i ett program så ser du vad det pallar för tryck..... Gissar på att spångolvet (om du ska ha det) går sönder före bärlinorna om nu något skulle gå sönder..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.