Hej!

Jag håller på med ett husbygge där jag ska ha fem släta innerdörrar. Ytan ska vara lackad furuplywood, utan synlig ram eller speglar. Jag har haft svårt att hitta en produkt som matchar mitt önskemål, och funderar därför på att bygga dörrbladen själv.

Tanken är att köpa dörrkarmar i obehandlad furu och såvitt jag förstår är de flesta karmar anpassade för dörrblad med 40 mm djup. Båda sidorna av dörren ska ha furuplywood som ytskikt. Öppningsmåtten är 210x80 samt 210x90. Prioritet är att bygga dörrar som inte slår sig och håller under lång tid framöver.

Min tanke är att bygga upp dörren med:

7 mm furuplywood
ram av 26 mm limfog furu samt isolering
7 mm furuplywood

Är jag ute och cyklar eller kan detta funka? Jag har läst trådar där man går igenom dörrbygge med reglar som vänds och störtas, men den metoden skulle ge för tjocka dörrblad inklusive plywoodytan på båda sidor. Min tanke är att de två skivorna samt limfogen bör skapa en formstabil skivkonstruktion, men jag har aldrig byggt en dörr förut, så tacksam för input och rättningar!

Hur har det gått med dina plywooddörrar? Jag planerar att bygga dörrblad till skjutdörrar men har också velat hitta plywooddörrar. Jag beställde en Gebo dörr men deras leveranstid gjorde att jag skrotade den planen och är nu lite nyfiken på hur du löste det med dina dörrar?

F Fabiano skrev:
Hur har det gått med dina plywooddörrar? Jag planerar att bygga dörrblad till skjutdörrar men har också velat hitta plywooddörrar. Jag beställde en Gebo dörr men deras leveranstid gjorde att jag skrotade den planen och är nu lite nyfiken på hur du löste det med dina dörrar?
Dörrarna är fortfarande i planeringsstadiet, återkom gärna med dina planer! Jag kommer uppdatera när konstruktionen är igång.

Är det någon av er som gjort slag i saken av era idéer? jag funderar på något liknande och det skulle vara spännande att se/höra om resultatet i så fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.