Har en säng med till hörande sänggavel. Funderar på att göra en "sänggavel till" bakom, med integrerat nattduksbord.
Lite inspirerat av denna bild, hade gärna haft även hyllan mot sidoväggen. Men den kommer jag förmodligen inte få plats med. Har bara ca 70cm på var sidan om sängen att spela på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några frågetecken
1. Vilket skivmaterial? och var får man tag på det. Tänker mig antingen naturligt mörkt trä, alternativt att jag betsar en ljusträsort. Vet att det finns plywood i ädelträ som teak och mahogny tex. Men vet inte om det "går att få tag på" för en lekman. Kanske ska köpa björkplyfa av hög kvalité istället och bara betsa den?
2. Hur ska jag festa skivorna, har en betongvägg bakom?
Ska jag regla ut skivorna en bit från väggen, sen skjuta dem med dyckert? Limma mot betongen eller reglar?
Hade varit skönt att slippa skruvskallar, även om det blir "lite väl permanent" med lim kanske
En fördel med att regla ut dem någon cm från väggen är att det blir enkelt att dra lite el bakom för eventuella integrerade sänglampor, eller möjligen lägga en dold ledlist bakom för mysbelysning.
3. Själva nattduksbordet, hur ska jag göra det?
Hitta färdigt hyllplan/bit i massivt trä av samma träsort som skivorna på väggen, sen betsa dem på samma vis (om dem betsas).
Tips på diskret infästning? Optimalt hade varit att få till en bra "svävande hylla"
Om man har en hylla som är ca 3cm tjock räcker det kanske med ett par väl vedertagna träskruv dragna bakifrån skivan på väggen?