Gips o spackel har ju relativt dåligt skydd mot slitage så man gör ju normal sätt inte möblet av det.

Mdf är bra, men det krävs mer än många tror när det gäller att få bra finish. Det kräver bra lack och förarbete. Jag hade nog kört Ikea täckskivor som matchar lådor/skåp på sidorna och en bänkskiva på toppen, de finns i de längderna.

• Gilla
A.Johansson6994
  • Laddar…
Köp en måttbeställd bänkskiva på
t ex Karl Hedin Karlstad.

Du får det tillverkat, exakt som sambon vill.

Så gjorde jag när jag renoverade köket.
Nöjd efter 5 år.
Tåligt och mycket bra.

Köksbänk med vit marmorerad bänkskiva ovanför träskåp och trähantag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttbeställd marmormönstrad bänkskiva i kök med träskåp och Electrolux diskmaskin.
Skapa konto
Kontaktinformation och adress för AB Karl Hedin Bygghandel i Karlstad.
Skapa konto

Redigerat:
Byggde en TV-bänk med tillhörande tv-spelshylla till barnens tv-rum.
väldigt mycket trä, men bifogar bild för inspiration.

• TV-bänk och tv-spelshylla i trä med konsol och spel i barnens tv-rum, belyst av vägglampa.
    Skapa konto
  • Gilla
karagic och 1 till
  • Laddar…
Bygden denna för några årsedan. Lite stökigt, men… IKEA-skåp klädda i MDF.
Alla möten fasade jag av kanterna något för att spackel kunde komma ner. Limmat och skruvat underifrån och ut.
Skippade knoppar och har tryckknappar istället till dörrarna. Ger en clean look.

Satte en del av skivan mellan skåpsmodulerna för att det såg snyggt ut.

Ett problem var att färgen inte fäste på IKEA-luckorna. Fick lösas med super-heft eller vad det heter först.
Målade även golvsockeln i samma färg.

• IKEA-skåp modifierat med MDF-paneler, fasade kanter, och tryckknappar istället för standardknoppar. Golvsockeln målad i samma färg.
    Skapa konto
  • IKEA-skåp klädd i MDF med föremål ovanpå, inklusive en controller och en datorenhet, bredvid en randig kruka.
    Skapa konto
  • En beige IKEA-möbel klädd i MDF, med en terrakottakruka ovanpå. Små husdekorationer syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Grått skåp av MDF i vardagsrum med TV, bordslampa och grön växt, byggt med IKEA-skåp och tryckknappar istället för knoppar.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
K KimAA3 skrev:
Jag vill att hela möbeln ska ha ett enhetligt utseende utan att träets ådring framträder. Målet är istället att få en helt slät yta. Undra om jag då behöver använda en bänkskiva i laminat för att uppnå detta resultat? Och kan det då vara svårt att få färgen att fästa bra?

Det finns även praktiska aspekter att ta hänsyn till: att transportera en fyra meter lång bänkskiva från bygghandeln som ligger cirka en timme bort i jämförelse med att hämta MDF-skivor några minuter hemifrån, vilka dessutom går att få in i bilen :D En fördel jag ser med MDF är också att det är relativt billigt (cirka 1 000 kr för nästan 10 meter) så jag har större utrymme att misslyckas utan att det svider för mycket. Min största fundering gäller dock hur synliga skarvarna kommer att bli.

Jag har funderat på gips, däremot vet jag inte hur jag isf. ska få till ändarna på ett snyggt sätt. Om jag använder sidan med pappremsan utåt så är väl den istället nedkonad vilket jag inte önskar?

Hur kommer det sig att du skulle undvika METOD? Min uppfattning var att METOD är lite mer robust än BESTÅ och PLATSA? Ur en ekonomisk aspekt så är det att föredra att använda BESTÅ om så inte är fallet :D
Metod har klumpiga lådor, och inte lika fina stommar som bestå.

Vill du ha målad mdf?
Det är bara att beställa en lång skiva då. Det går att skarva, slipa och spackla så det inte syns, men mycket mer jobb

Din fru känner inte min fru? 🤣 Håller på med exakt samma här hemma.

Kör med fyra Metod-stommar i 80*60*37 och en 40*60*37 för att fylla ut väggen som är 374 cm lång. Har en stomme i botten gjord av 45*195 som jag ställt stommarna på och sedan satt Biltemas 18 mm hyllplan i furu runt om.

Jag valde furu av två anledningar. MDF är ett h-vete att måla och jag skall bygga en bokhylla ovanpå och vill inte att hyllplanen skall sagga.

Nu när vi börjat måla är det dock ett h-vete att måla stavlimmad furu också, ådringen syns igenom på provbiten. Så nu har jag köpt en excenterslip ock gått över allt rejält och sedan hoppas jag det blir relativt slätt med slipning med 120-papper mellan grund och de två slutstrykningarna.

Toppskivan har jag skarvat. Borrat med jigg, träplugg och sedan limmat. Slutligen snickerispackel och slipa slipa slipa.

På dörrarna skall jag göra speglar med hjälp av dekorlister. Men det gör jag först när de är målade är planen.

Ja, dörrarna skall justeras i höjdled.

Nej, jag orkade inte centrera stommarna utan det blev en 18 mm skiva till höger och en 93 mm passbit till vänster. Till frugans stora irritation.

• Inbyggd bokhylla under uppbyggnad med fem vita dörrar och furu toppskiva; tre färgprover målade på väggen ovanför.
    Skapa konto
  • Träpanel av furu med synliga ådringar och en skarv, del av ett hemmabygge där plankorna är sammanfogade och slipade för att bli målade.
    Skapa konto
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
Gör den så smidig du kan, det är inte ett kök. Jag personligen gillar tygklädda ramar på dörrarna så att det inte blir överhettat. Ska ni ha förstärkare så tänk på att djupet kan bli kanske stort.

• Gilla
Johan Sahlin
  • Laddar…
Jag byggde denna för ett antal år sen som en kombinerad tv- och fönsterbänk.
Hörndelen är en ikea bestå tv-möbel med inbyggt tv-fäste, sidoskåpen är en enkel och två dubbla bestå-enheter.
Sidorna och toppskivan är gjorda av ikea köksluckor av lackad mdf. Mycket tid lades på att få skarvarna att se snygga ut.
Bänken gömmer också ett element som löper under fönstrena.

• Vardagsrum med specialbyggd tv- och fönsterbänk av Ikea Bestå-enheter, TV och högtalare. Bänken har flera gröna växter vid fönstren.
    Skapa konto
  • Vit kombinerad tv- och fönsterbänk med tv, växter och ljudutrustning framför stort fönster. Möbeln består av Ikea Bestå-enheter.
    Skapa konto
  • Vit IKEA Bestå tv-möbel mot en vägg, dekorerad med en svart kubformad prydnad och en genomskinlig glasfigur.
    Skapa konto
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Davidbagare
Chr1st0ff3r Chr1st0ff3r skrev:
Tjena
Nu kanske jag kapar tråden lite men är det någon som byggt en tv-bänk med en motoriserad tv-hiss liknande nedan och har några bra tips?
[länk]
Tack för tipset! Nu kan frugan inte neka Tv i vardagsrummet längre😃
Återkommer med tips när det är byggt👍🏻 om inte du hinner före

• Älska
Chr1st0ff3r
  • Laddar…
Nu är det inte vad du frågade efter, men vill ändå ge ett alternativ. Om du har ett utrymme du kan ställa elektroniken i så är det rätt så skönt att få bort allt. Man slipper fläktljud och vibrationer från optisk läsare, samtidigt som man enklare kan hantera miljön elektroniken står i för att förlänga livslängden.

• Inbyggd hemelektronik med väggmonterad TV och högtalare, ger en ren och tyst miljö utan synlig utrustning.
    Skapa konto
  • Gilla
A.Johansson6994 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Måste det vara trä? Det verkar lättare att få till snygg finish med gips och spackel. Att du bygger skelett av reglar sen gipsar spacklar och målar...
Slutsatser från YouTube Shorts detta , obs!
Gips blir det märken i vid stötar eller oförsiktighet.

• Gilla
sarsag
  • Laddar…
Farstatjej90
C cnordi1 skrev:
Gips blir det märken i vid stötar eller oförsiktighet.
VIlket material föreslår du och hur mycket dyrare är det och hur mycket svårare att använda till det här? Det får ju vägas mot vad man vinner i hållbarheten...

• Gilla
Göran Tivenius
  • Laddar…
Några saker att beakta:

Ska stor tv stå på den platsbyggda av möbeln? Om det är 85” eller större kolla bredden på fotstativen

Ska stora AV receivers eller slutsteg in i skåpen ?

Djupet blir viktigt jag skulle gå för 60cm djup - då stora tv har stora fötter… min Sony är större än 40 cm

En stor tv kan lätt placeras för högt

Om du har 40cm i höjd på skåpen och en skiva ovanpå

Kan säkert 85”-98” funka

Aldrig kul att kolla filmer om en tv är för högt placerad.

Jag använde IKEA metod och en köksskiva ovanpå

Dock är möbeln endast 240 cm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.