10 675 läst ·
33 svar
11k läst
33 svar
Bygga platsbyggd TV-bänk – hur får man den att se riktigt proffsig ut?
Hej,
Min sambo har önskat sig en platsbyggd TV-bänk, och jag planerar att bygga den själv. Jag har dock några funderingar och vill gärna höra era synpunkter.
Min idé är att utgå från Ikeas färdiga stommar – antingen Metod eller Bestå (40×60×37/40) – som jag sedan tänker klä in med MDF, som på den bifogade bilden. Eftersom jag kommer behöva skarva både toppskivan och flera andra skarvar kommer uppstå undrar jag hur jag bäst kan dölja dessa. Finns det risk att de syns med tiden, även om jag använder tvåkomponentsspackel (i flera lager), slipar noggrant, grundmålar och sedan målar med en täckande färg?
Finns det kanske något annat material som lämpar sig bättre för den här typen av projekt? Jag har hört att "rysk" björkplywood ska vara ett bra alternativ, men det verkar dels vara svårt att få tag på och dels så kostar det en halv förmögenhet.
Finns det något annat jag bör tänka på?
Tack på förhand för er hjälp!
Min sambo har önskat sig en platsbyggd TV-bänk, och jag planerar att bygga den själv. Jag har dock några funderingar och vill gärna höra era synpunkter.
Min idé är att utgå från Ikeas färdiga stommar – antingen Metod eller Bestå (40×60×37/40) – som jag sedan tänker klä in med MDF, som på den bifogade bilden. Eftersom jag kommer behöva skarva både toppskivan och flera andra skarvar kommer uppstå undrar jag hur jag bäst kan dölja dessa. Finns det risk att de syns med tiden, även om jag använder tvåkomponentsspackel (i flera lager), slipar noggrant, grundmålar och sedan målar med en täckande färg?
Finns det kanske något annat material som lämpar sig bättre för den här typen av projekt? Jag har hört att "rysk" björkplywood ska vara ett bra alternativ, men det verkar dels vara svårt att få tag på och dels så kostar det en halv förmögenhet.
Finns det något annat jag bör tänka på?
Tack på förhand för er hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så gjorde jag när jag gjorde liknande.R roli skrev:
Min är inte lika bred, men det kvittar ju. Det finns bänkskivor med längd för det.
Jag tog Ikea stommar och klädde sedan in under, ovanför och på sidorna med bänkskiva som jag sen betsade svart.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
358cm får du lätt med en bänkskiva, bok, ek, etc. Finns lite olika i lager på t.ex. Bauhaus och Hornbach.
Sen skulle jag undvika METOD och gå mer mot BESTÅ eller PLATSA stommar. Kanske även ENHET
Sen skulle jag undvika METOD och gå mer mot BESTÅ eller PLATSA stommar. Kanske även ENHET
R roli skrev:
Jag vill att hela möbeln ska ha ett enhetligt utseende utan att träets ådring framträder. Målet är istället att få en helt slät yta. Undra om jag då behöver använda en bänkskiva i laminat för att uppnå detta resultat? Och kan det då vara svårt att få färgen att fästa bra?M Mortsken skrev:
Det finns även praktiska aspekter att ta hänsyn till: att transportera en fyra meter lång bänkskiva från bygghandeln som ligger cirka en timme bort i jämförelse med att hämta MDF-skivor några minuter hemifrån, vilka dessutom går att få in i bilen
Jag har funderat på gips, däremot vet jag inte hur jag isf. ska få till ändarna på ett snyggt sätt. Om jag använder sidan med pappremsan utåt så är väl den istället nedkonad vilket jag inte önskar?Farstatjej90 skrev:
Hur kommer det sig att du skulle undvika METOD? Min uppfattning var att METOD är lite mer robust än BESTÅ och PLATSA? Ur en ekonomisk aspekt så är det att föredra att använda BESTÅ om så inte är falletRabbithole skrev:
Förr gjorde man möbler och satte en stenskiva ovanpå. ett enkelt sätt att skapa något där ögat att se på. Har gjort det med ett antal målade möbler dom senaste 5 åren men satt en träskiva av något slag som jag gjort en fin kant på. blir oerhört fint. blir väldigt fint på Ikeamöbler.
Exempel på hur ett väggskåp förvandlats från tråkig furu till målad med skiva..
En skiva ovanpå en billyhylla gör en enorm skillnad. (hittade ingen bild på den just nu, kundbeställning)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exempel på hur ett väggskåp förvandlats från tråkig furu till målad med skiva..
En skiva ovanpå en billyhylla gör en enorm skillnad. (hittade ingen bild på den just nu, kundbeställning)
Jag har byggt en tv-bänk av Bestå med 40 djup men med de djupare lådorna. Fanns två olika lådor med mjukstängande skenor tidigare. Ser ut som om den djupare har utgått. De 40 djupa skåpen har fått sitt bakstycke öppnat i överkant för att den djupare lådan skulle få plats. Varför en djupare låda i en grundare stomme undrar man då, jo för att då får man plats med en massa kablar under lådan och mellan skåpstomme och vägg. För att täcka den extra spalt som blir har vi lagt en brun köksbänkskiva som fått sitt djup anpassat till den djupa lådan. På bänkens ena sida står en högre Bestå modul som rymmer förstärkare, blu-ray, digitalbox mm mm, modulen fick också en sidoskiva för att täcka spalten mot väggen och i denna skiva finns ventilationsgaller som en datorfläkt kan skicka ut förstärkarvärmen i genom. Och på bänkens andra sida ett fack för baslådan i det utrymme som blev över eftersom bänkmodulerna inte passade exakt i det utrymme som fanns. Jag kan ta en bild och lägga upp när jag kommer hem om önskemål finns.
De flesta ställen som säljer bänkskivor kan såga till den åt dig också får några hundra, de har riktiga skivsågar så det blir perfekt. Min lokala byggmarknad har inga problem att såga även skivor man har med sig, kanske för att jag brukar handla där annars med, men det är väldigt smidigt.
Gips i sig är tryckkänsligt (mjukt).Farstatjej90 skrev:
Men om TV:n väger typ 2 kg, så bör det väl funka.