Vi var tvungna att utöka vår boyta och bestämde oss för att bygga på en andra våning, ska väl tillägga att 99% av bygget gör vi själva för att hålla nere kostnader. Men frågan var bara hur och efter en massa sonderande insåg vi att vädersäkrad byggställning var för dyrt, 230 000 för att få den på plats och sedan en veckohyra på jag minns inte vad. Att beställa en färdigbyggd andra våning blir väldigt dyrt samt att det är svårt att få på plats på ett gammalt torp som inte har några direkta raka hörn.
Men så helt plötsligt kom jag på hur vi skulle göra, helt enkelt resa stommen ovanpå det gamla taket och bara såga sig ner till stommen och fästa resvirket och sedan vädersäkra hålen med byggplast och pressening. Det hela tar sin tid och man stöter hela tiden på problem som måste lösas så har man bråttom är det inget att rekommendera. Men nu har vi kommit så långt att bygget i stort sett är vädersäkrat med asfaboard på ytterväggarna.
Men så helt plötsligt kom jag på hur vi skulle göra, helt enkelt resa stommen ovanpå det gamla taket och bara såga sig ner till stommen och fästa resvirket och sedan vädersäkra hålen med byggplast och pressening. Det hela tar sin tid och man stöter hela tiden på problem som måste lösas så har man bråttom är det inget att rekommendera. Men nu har vi kommit så långt att bygget i stort sett är vädersäkrat med asfaboard på ytterväggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi lade byggplast och låste det med tegelpannorna bakom och vid varje stolpe klippte vi en skåra i byggplasten och vek fram den och lade tegel emellan för att hålla plasten nere. Om nu den förklaringen är begriplig?joakim_j skrev:
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Vi byggde på en våning på en del av huset för en del år sedan. Snickaren vi anlitade gjorde precis så som du visar här. I vårt fall skulle ändå allt göras om på våningen under, så det gjorde inte så mycket om det inte var 100% vädertätt. Vill minnas att det läckte in en begränsad mängd vatten på ett ställe. Det var en väldigt blöt sommar.
Ja helt tätt är det svårt att få men bor man i ett timmerhus utan byggplast så torkar det upp utan problem. Killen som levererade virke till mig sade att förr gjorde man som din snickare och jag har gjort. Så vi har nog varit med förr!H hempularen skrev:Vi byggde på en våning på en del av huset för en del år sedan. Snickaren vi anlitade gjorde precis så som du visar här. I vårt fall skulle ändå allt göras om på våningen under, så det gjorde inte så mycket om det inte var 100% vädertätt. Vill minnas att det läckte in en begränsad mängd vatten på ett ställe. Det var en väldigt blöt sommar.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Om det verkligen måste vara 100% tätt, så går det ju att få till det, det går ju att få tätt runt ventilationsrör/huvar osv. Men det blir överdrivet och onödigt dyrt att täta helt, om en mindre mängd vatten inte ställer till någon skada på något som skall behållas.
Klicka här för att svara