Jag leker m tanken på att lyfta taket på mitt 1,5plans mexitegel souterränghus och bygga en ovanvåning. I dagsläget värms huset enbart upp av direktverkande el.

Jag har precis totalrenoverat (inkl nya golv) på ovanvåningen (blivande mellanplan alltså) och vill såklart helst undvika att stöka runt för mkt där.

Är det nån idé för mig att överhuvudtaget försöka räkna hem en investering i byte av uppvärmningssystem i samband med bygget av ovanvåningen? Vilket ska jag isf satsa på?

Bottenvåningen skall förmodligen också få sig en ansiktslyftning och då skulle jag egentligen helst kakla tvättstugan och bygga ett badrum och dra in golvvärme i båda rummen . I så fall skulle jag i så fall kanske lika gärna kunna dra in golvvärme i hela nedanvåningen (golven är tillräckligt slitna för att jag ska kunna byta utan att gråta över kostnaden) samt i nya ovanvåningen och fortsätta med elradiatorerna på mellanvåningen.

Nån som kan ge mig en indikation på ungefär vad kalaset skulle kosta?

Eller kan jag lika gärna köra vidare på el och komplettera med luftvärmepumpar på varje våningsplan?

Skorstensstock och eldstad (BV) finns. Gissningsvis gör vi idag av med ca 30 000kWh/år.

Tankar, synpunkter?

genom att du redan renoverat så käns det ju lite sådär, det är ju svårt att göra det osynligt. Men o andra sidan så har du kanske lite tapeter kvar m.m. så det går att bättra på utan att det syns.

om investeringen går att räkna hem eller ej, beror ju enbart på hur länge du ska bo i huset, då det är det som bestämmer återbetalnings tiden.

Ska jag tolka det som att ett byte av uppvärmningssystem innebär förhållandevis stora ingrepp i golv å väggar? Jag är dåligt insatt i vad byten till olika typer av uppvärmningssystem kan kosta och vad de innebär för faktiska ingrepp (finns det nån bra, enkel, överskådlig sammanställning nånstans?)men hade hoppats att det kunde gå att lösa på nåt smidigt sätt.

Det låter kanske ändå som om jag ska satsa på att sätta in ett par elradiatorer på ovanvåningen och komplettera med luftvärmepumpar på resp våningsplan. Jag skulle helst slippa lägga en enda sekunds jobb till på det våningsplan som är renoverat...

Gissningsvis bor vi kvar ca 5år men jag inbillar mig att man kan få igen åtminstone en del av en eventuell investering genom att kåken ökar i värde om den kan värmas billigt så jag vill inte stirra mig blind på återbetalningstiden.

hur stora ingrepp eller vilka ingrepp man göre beror ju på hur huset ser ut & hur det är byggt.

enklast är väll att dra synliga rör i källaren, nära taket, o sen borra hål upp där varje radiator ska sitta på våningen över.

sen får du göra en trumma från källaren igenom våningen över & upp till den nya över våningen. där lägger du rören i golvet.

eller har du yttligare en våning?
hursom helst så ska det gå 2 rör till varje radiator. rörena måste sitta nånstans, dom går ofta att få hyfsat dolda, bara man tänker till lite

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.