Hej! Har dessa takstolar i mitt garage som är 8,4x6m. Saken är den att jag skulle vilja höja upp den undre balken på fyra stycken takstolar för att tjäna ca 40cm så det blir lite trevligare med saxlyft.
Funderade rent förstärkningsmässigt att iprincip bygga en till takstol med lika grovt material och skruva ihop med varje takstol jag tänker bygga om. Det borde ju vara tillräckligt starkt?
Vet att jag kan ta in en konstruktör men pengarna till det finns tyvärr inte.
Vad är era synpunkter på detta? Någon som gjort nåt liknande?
Funderade rent förstärkningsmässigt att iprincip bygga en till takstol med lika grovt material och skruva ihop med varje takstol jag tänker bygga om. Det borde ju vara tillräckligt starkt?
Vet att jag kan ta in en konstruktör men pengarna till det finns tyvärr inte.
Vad är era synpunkter på detta? Någon som gjort nåt liknande?
Självklart kan du bygga om dina takstolar. Hur du ska göra är svårare. Jag vet hur jag skulle göra det och det är att bygga en ny bredvid där det finns en väggregel som kan föra ner lasten i plattan.
Du kan inte börja kapa i dom befintliga innan du fått dit nya takstolar
Du kan inte börja kapa i dom befintliga innan du fått dit nya takstolar
Precis vad jag hade tänkt mig. Finns väggregel mitt under varje takstol idag. Bör man sätta en extra väggregel brevid så den hamnar exakt under den nya takstolen? Kanske likabra om man vill va säkerMatti_75 skrev:
Detta är inte enkelt att utföra så att taket behåller sin bärighet.
Beroende på hur väggen är uppreglad så kanske du har reglar på c/c 600mm. Då kan du ställa dina nya på dessa. Du får då 2st takstolar som står tätare men det är skitsamma.J JimmySM skrev:
Har du en garage port eller två har du två är drt enkelt att lägga en limträbalk hela vägen så högt upp det går från gavel till gavel som då avlastar takstolarna limträbalken måste dock ligga på riktiga upp lägg eller väggreglar den bör vara rätt så grov
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förstärka/bygga om takstolar?
Tak & Vind -
Ersätta/bygga om takstolar på plats
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Flytta balk till vinden, eller bygga om till W-takstolar
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga om takstolar
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga om takstolar i garage för att växla av befintlig konstruktion