Hej,
Mina bromsar har säckat ihop och hjulet låst sig.
Jag funderar på att registrera om till obromsat släp och undrar hur jag kan göra det.

Kan jag ha den fjädrade hjulaxeln kvar?
Jag har förstått att man måste byta dragstång till en stel - alltså ingen påskjutsbroms.
Var kan man köra sådana?

Mycket tacksam för tips - känns jobbigt att lägga massor med pengar på nya delar till bromsarna!

Har du tagit bort trummorna och kollat vad orsaken är, kan ju bara någon som hoppat ur sitt läge?
Är troligtvis billigare att fixa bromsarna än ombyggnad och typa om kärren, för så mycket kostar inte reservdelar såvida inte allt har rostat sönder.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Reservdelar till bromsen kostar ju inte många kronor. Skruva isär och fixa!

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ja jag säger det samma. Reparera ordentligt.
Trumbromsar är okomplicerade så bara du får tag på delar är den ingen konst att byta alla rörliga delar.

• Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Blockat isär bromsarna och konstaterar att ett band är helt nerslitet och att båda vajrarna är halt slut - detta har även noterats av bilprovningen tidigare ett antal gånger. Får försöka leta upp reservdelar till min gamla släp och göra det ordentligt..

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Helt rätt, du bör hitta grejorna till överkomligt pris och sedan med lite rengöring och smörjning har du fortfarande ett bromsat släp.

Kostar väl ca 2000:- i delar sen är det lite trixigt att justera bromsarna om man inte gjort det förr.

Har aldrig justerat bromsarna... återkommer nog i frågan när jag fått tag på delarna :)
Släpen är gammal men fin - bytte flaket för ett par år sedan och fixade elen.
Tvättat av alla delar i diesel nu och smörjer upp när jag har prylarna hemma.

• Gilla
kristofo
  • Laddar…
Jag justerar så här, drar in påskjutsbromsen med spännband till 2/3 och lyfter ena hjulet, justerar sedan bromsen på trummans baksida så jag känner att den precis börjar ta genom att snurra på hjulet. Sedan gör du på samma sätt på den andra sidan.
Tänk på att när du har trumman borta så kollar du att justerskruven går lätt och inte fastnat, du ser då också hur justeringen fungerar.

• Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Varje enskild broms ska ju justeras så att den nyper lite och sedan släpper man lite på justerskruven så att det går lätt.
Byter du allt, även wire, så kan dragpinnen/wirespelet behöva justeras så att det blir lagom rörelsereserv vid påskjut. (Annars är det inget man normalt behöver eller ska justera).
Om allt är uppsmort och löper så brukar höger/vänster ta lika.
Ett sätt att testa jämn bromsverkan (som är lite farligare än AndersS ;) ) :
Krypkör i 2 km/h på en grusplan. Ha en medhjälpare som går emellan och sakta ökar draget i handbromsen.
Släp-spåren i gruset ska börja vid samma ställe.

Om bromsbanden var kaputt brukar trummorna vara ganska dåliga de också. De får nu nötfåror och utstickande kanter.
Om du kan få tag på nya trummor för ett rimligt pris är det antagligen bäst att byta dem. Annars kan de gå att svarva.

Hej,
Kollat reservdelar nu och det är dyrt och svårt att få tag på.
Släpen är snart 40år gammal.
Bromsbanden slut och hittar inga nya att nita eller kompletta.
Justeringen helt sönderrostad och båda vajrarna slut och inte hittat någon som har dom på lager..
ringde tillverkaren och han sa det var svårt med delar till denna broms så det blir steloperation.

Röret jag behöver för att blockera rörelse är 2" (5.08cm) - Är det någon som har någon aning om var jag kan hitta ett sådant?

Tänker typa det till 600Kg så får jag dra det med dom flesta bilarna (halva bilens tjänstevikt)

bra ide?

Har reggat om mitt släpp till obromsat. Räckte helt enkelt med att ta bort dämparen i påskjutsbromsen och sen borra två hål igenom påskjutsbromsen, ett vertikalt och horisontellt, och låsa med genomgående bult. Sen in och regbesikta.

• Gilla
Mätarlars och 1 till
  • Laddar…
Kan man ha kvar p-bromsen ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.