Hej Byggahus,
Jag bor i ett 60-tals enplanshus där huset är fördelat på 89kvm krypgrund och 35kvm platta på backe.
I den delen som står på platta så har jag tre nya radiatorer, en är på egen slinga kopplad med kopparrör och de två andra med RiR. Dessa tre radiatorer funkar givet med min nya fina IVT (air-split 208 utedel + airmodule S-9 innedel). Innan luft/vattenpumpen installerades körde vi olja/el-kombipanna, högtemp system helt enkelt.
Nu till problemet... Det kokar under vintern i vad som är groventré, allrum, sovrum och kontorsdel. Det är även här vi återfinner de nya radiatorerna.
I den andra delen, 89kvm på krypgrund, så är det inte lika mysigt. Nog för att det går att få varmt, det har jag prövat (28c), men det kräver som ni förstår en framlednings temp nära nog helvetet. Det i sin tur gör ju då att systemet, oavsett injustering av de nya elementen, är otroligt ojämt. För att inte tala om det faktum att pumpen inte kan må bra av detta?
Min plan således är att byta 9 radiatorer och dra uponors isolerade RiR i grunden och borra rakt upp till nya radiatorerna som ersätter de gamle.... Men så dyker danfoss upp och påstår att jag kan bara byta insatsen/vredet/kopplingen och således kapa kostnad x5 och återinvestering på några få år. Hjälper detta verkligen när jag gick från hög till lågtemp-system?
Vad hade ni gjort? Kommer förbrukningen antagligen att avta, hur markant? När vi installerade pumpen sa installatören att det bara är en tidsfråga innan det blir läckage, vart förstod jag inte.
Bakgrundsinfo: Jag renoverar grunden just nu, hittade en planka med struken cuprinol som jag inte vill ha kvar som golvbjälkarna vilar på, det läcker även från kopplingarna/värme vredet till någon radiator.
Jag bor i ett 60-tals enplanshus där huset är fördelat på 89kvm krypgrund och 35kvm platta på backe.
I den delen som står på platta så har jag tre nya radiatorer, en är på egen slinga kopplad med kopparrör och de två andra med RiR. Dessa tre radiatorer funkar givet med min nya fina IVT (air-split 208 utedel + airmodule S-9 innedel). Innan luft/vattenpumpen installerades körde vi olja/el-kombipanna, högtemp system helt enkelt.
Nu till problemet... Det kokar under vintern i vad som är groventré, allrum, sovrum och kontorsdel. Det är även här vi återfinner de nya radiatorerna.
I den andra delen, 89kvm på krypgrund, så är det inte lika mysigt. Nog för att det går att få varmt, det har jag prövat (28c), men det kräver som ni förstår en framlednings temp nära nog helvetet. Det i sin tur gör ju då att systemet, oavsett injustering av de nya elementen, är otroligt ojämt. För att inte tala om det faktum att pumpen inte kan må bra av detta?
Min plan således är att byta 9 radiatorer och dra uponors isolerade RiR i grunden och borra rakt upp till nya radiatorerna som ersätter de gamle.... Men så dyker danfoss upp och påstår att jag kan bara byta insatsen/vredet/kopplingen och således kapa kostnad x5 och återinvestering på några få år. Hjälper detta verkligen när jag gick från hög till lågtemp-system?
Vad hade ni gjort? Kommer förbrukningen antagligen att avta, hur markant? När vi installerade pumpen sa installatören att det bara är en tidsfråga innan det blir läckage, vart förstod jag inte.
Bakgrundsinfo: Jag renoverar grunden just nu, hittade en planka med struken cuprinol som jag inte vill ha kvar som golvbjälkarna vilar på, det läcker även från kopplingarna/värme vredet till någon radiator.
Bump...
102 läsningar och inget svar? Är det ingen som vågar uttala sig om det är värt att skrota de gamla ledningarna i värmesystemet samt raidator och bygga nytt 2-rörssystem, RiR isolerade, som går i krypgrund, och smacka upp nya radiatorer?
102 läsningar och inget svar? Är det ingen som vågar uttala sig om det är värt att skrota de gamla ledningarna i värmesystemet samt raidator och bygga nytt 2-rörssystem, RiR isolerade, som går i krypgrund, och smacka upp nya radiatorer?
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Dom flesta koppel (anslutningsdelar till radiatorer) kan ställas in för enrörs och tvårörssystem. Lägg upp en bild så får du bekräftat.
Själva radiatorn bryr sig inte om vilket system
Själva radiatorn bryr sig inte om vilket system
Hej!D Davspa skrev:Hej Byggahus,
Jag bor i ett 60-tals enplanshus där huset är fördelat på 89kvm krypgrund och 35kvm platta på backe.
I den delen som står på platta så har jag tre nya radiatorer, en är på egen slinga kopplad med kopparrör och de två andra med RiR. Dessa tre radiatorer funkar givet med min nya fina IVT (air-split 208 utedel + airmodule S-9 innedel). Innan luft/vattenpumpen installerades körde vi olja/el-kombipanna, högtemp system helt enkelt.
Nu till problemet... Det kokar under vintern i vad som är groventré, allrum, sovrum och kontorsdel. Det är även här vi återfinner de nya radiatorerna.
I den andra delen, 89kvm på krypgrund, så är det inte lika mysigt. Nog för att det går att få varmt, det har jag prövat (28c), men det kräver som ni förstår en framlednings temp nära nog helvetet. Det i sin tur gör ju då att systemet, oavsett injustering av de nya elementen, är otroligt ojämt. För att inte tala om det faktum att pumpen inte kan må bra av detta?
Min plan således är att byta 9 radiatorer och dra uponors isolerade RiR i grunden och borra rakt upp till nya radiatorerna som ersätter de gamle.... Men så dyker danfoss upp och påstår att jag kan bara byta insatsen/vredet/kopplingen och således kapa kostnad x5 och återinvestering på några få år. Hjälper detta verkligen när jag gick från hög till lågtemp-system?
Vad hade ni gjort? Kommer förbrukningen antagligen att avta, hur markant? När vi installerade pumpen sa installatören att det bara är en tidsfråga innan det blir läckage, vart förstod jag inte.
Bakgrundsinfo: Jag renoverar grunden just nu, hittade en planka med struken cuprinol som jag inte vill ha kvar som golvbjälkarna vilar på, det läcker även från kopplingarna/värme vredet till någon radiator.
Jag hade absolut satsat på att dra nya isolerade RiR i krypgrund, upp till nya radiatorer, om dom gamla radiatorerna är uttjänta.
Detta av följande anledningar:
-Du får ett 2-rörssystem (inte massa krångel med injustering och flöden, 1-rörsystem = djävulens påfund!)
-Nya radiatorer kombinerat med 2 rörs-system bör leda till att du kan köra en något lägre värmekurva, VP går ju bättre ju lägre värmekurva man kan köra.
Det finns ju utbytesinsatser, som säkert kan hjälpa något, men någon större besparing skulle jag inte räkna kallt med.
Det är mina tankar i vart fall.
/IM
Ska jag tolka det Thomas som att det inte är ett problem att gå från högtemp -> lågtemp?T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns inget att justera, det är ett bra flöde redan nu.
Tror du besparingen blir stor utifrån två-rör och nya radiatorer då?I IVMI skrev:Hej!
Jag hade absolut satsat på att dra nya isolerade RiR i krypgrund, upp till nya radiatorer, om dom gamla radiatorerna är uttjänta.
Detta av följande anledningar:
-Du får ett 2-rörssystem (inte massa krångel med injustering och flöden, 1-rörsystem = djävulens påfund!)
-Nya radiatorer kombinerat med 2 rörs-system bör leda till att du kan köra en något lägre värmekurva, VP går ju bättre ju lägre värmekurva man kan köra.
Det finns ju utbytesinsatser, som säkert kan hjälpa något, men någon större besparing skulle jag inte räkna kallt med.
Det är mina tankar i vart fall.
/IM
Värmekurvan ligger på 55-65 för att ens få ut 21,5 grader ut i huset idag. Den kör även rätt mycket på el-patron. Sen läcker också från något vred lite här och där.....
Befintliga kopparrör finns det förmodligen ingen anledning att byta. Gamla stålrör håller oftast också länge. Vad är skälet till att du vill byta rör. Jag tolkar din beskrivning som att de gamla radiatorerna är dimensionerade för hög framledningstemperatur vilket fungerar bra med oljepanna, elpanna, pellets och vedpanna men inte så bra med värmepumpar.
Att bara byta ventiler i radiatorerna kommer inte att öka radiatorernas möjlighet att värma rummen. Har ventilerna fastnat i stängt läge så blir det såklart någon förbättring när de byts ut. Jag gissar att du behöver byta de gamla radiatorerna till större som dimensioneras för önskad framledningstemperatur vid lägsta utetemperatur.
För att dimensionera nya radiatorer behöver man först känna till effektbehovet per rum om det ska bli riktigt bra. Det går kanske att få till det hyfstat bra baserat på tidigare förbrukning av olja eller el när det har varit riktigt kallt ute i flera dygn sammanhängande. Har man inga uppgifter om förbrukning så kan man beräkna effektbehovet om man känner till husets konstruktion med isolering i golv, väggar, tak och fönstrens U-värden. Kanske kan man få det bra genom att basera dimensioneringen på schablonvärden för olika typer av hus men har man t ex något rum med högre effektbehov p g a ovanligt stora fönster så kanske schoblonvärden leder lite fel. Det kanske ändå fungerar om man har några graders marginal på den beräknade önskade framledningstemperaturen. Facit får man tyvärr inte föränn hela investeringen är gjord och allt är injusterat och provkört.
1-rör eller 2-rör dimensioneras olika men båda fungerar bra när allt är rätt gjort. I ett rätt dimensionerat 1-rörsystem justerar man bara Kv per slinga medan vid 2-rör justerar man Kv för varje radiator så mer krångel i det avseendet för 2-rör jämfört med 1-rör. Vinsten med att kunna återanvända befintliga rör tycker jag vida överstiger de mindre skillnaderna i 1-rör kontra 2-rör men det florerar mycket missförstånd och okunskap om värmesystem på många internetforum. Ja, varför skulle detta område skilja sig från all annan okunskap som florerar.
Edit: Jag har i vårt hus bytt allt i värmesystemet förutom 12mm prisolrören i golven och den gamla elpannan. Vi hade platta Aga Termopanel från 1981 med väldigt hög framledningstemperatur. Nu har vi max 45 grader C framledningstemperatur med -18 grader C ute och 22-23 grader inomhus. I boendedelen har vi 3 st 1-rörslingor med 5 st radiatorer på varje slinga med de relativt klena 12mm rören. Drygt 2kW på slingan med störst effektbehov, detta är inte möjligt enligt felaktiga råd på flera forum. Purmo Termopanel V4 med 13 st TP22 och 2 st TP21. En nackdel med 1-rör att radiatorerna behöver bli stegvis lite större nerför varje slingorna, det ger en något högre kostnad för radiatorerna men rördragningen blir enklare och billigare, speciellt om man återanvänder de gamla rören. Läs på så att du förstår hur värmesystemet fungerar och lite inte på några råd utan skaffa en egen förståelse.
Har du inte möjlighet att dimensionera det nya värmesystemet själv så behöver du en VVS-ingenjör. Installatörer kan sällan dimensionera värmesystem vilket väldigt många trådar på detta forum visar.
Att bara byta ventiler i radiatorerna kommer inte att öka radiatorernas möjlighet att värma rummen. Har ventilerna fastnat i stängt läge så blir det såklart någon förbättring när de byts ut. Jag gissar att du behöver byta de gamla radiatorerna till större som dimensioneras för önskad framledningstemperatur vid lägsta utetemperatur.
För att dimensionera nya radiatorer behöver man först känna till effektbehovet per rum om det ska bli riktigt bra. Det går kanske att få till det hyfstat bra baserat på tidigare förbrukning av olja eller el när det har varit riktigt kallt ute i flera dygn sammanhängande. Har man inga uppgifter om förbrukning så kan man beräkna effektbehovet om man känner till husets konstruktion med isolering i golv, väggar, tak och fönstrens U-värden. Kanske kan man få det bra genom att basera dimensioneringen på schablonvärden för olika typer av hus men har man t ex något rum med högre effektbehov p g a ovanligt stora fönster så kanske schoblonvärden leder lite fel. Det kanske ändå fungerar om man har några graders marginal på den beräknade önskade framledningstemperaturen. Facit får man tyvärr inte föränn hela investeringen är gjord och allt är injusterat och provkört.
1-rör eller 2-rör dimensioneras olika men båda fungerar bra när allt är rätt gjort. I ett rätt dimensionerat 1-rörsystem justerar man bara Kv per slinga medan vid 2-rör justerar man Kv för varje radiator så mer krångel i det avseendet för 2-rör jämfört med 1-rör. Vinsten med att kunna återanvända befintliga rör tycker jag vida överstiger de mindre skillnaderna i 1-rör kontra 2-rör men det florerar mycket missförstånd och okunskap om värmesystem på många internetforum. Ja, varför skulle detta område skilja sig från all annan okunskap som florerar.
Edit: Jag har i vårt hus bytt allt i värmesystemet förutom 12mm prisolrören i golven och den gamla elpannan. Vi hade platta Aga Termopanel från 1981 med väldigt hög framledningstemperatur. Nu har vi max 45 grader C framledningstemperatur med -18 grader C ute och 22-23 grader inomhus. I boendedelen har vi 3 st 1-rörslingor med 5 st radiatorer på varje slinga med de relativt klena 12mm rören. Drygt 2kW på slingan med störst effektbehov, detta är inte möjligt enligt felaktiga råd på flera forum. Purmo Termopanel V4 med 13 st TP22 och 2 st TP21. En nackdel med 1-rör att radiatorerna behöver bli stegvis lite större nerför varje slingorna, det ger en något högre kostnad för radiatorerna men rördragningen blir enklare och billigare, speciellt om man återanvänder de gamla rören. Läs på så att du förstår hur värmesystemet fungerar och lite inte på några råd utan skaffa en egen förståelse.
Har du inte möjlighet att dimensionera det nya värmesystemet själv så behöver du en VVS-ingenjör. Installatörer kan sällan dimensionera värmesystem vilket väldigt många trådar på detta forum visar.
Redigerat:
Det jag tror är att besparingen åtminstone blir större, jämfört med om du har kvar gamla radiatorer och 1-rörssystem. Högst troligt kommer du behöva köra högre värme i systemet med ett 1-rörssystem.D Davspa skrev:Ska jag tolka det Thomas som att det inte är ett problem att gå från högtemp -> lågtemp?
Det finns inget att justera, det är ett bra flöde redan nu.
Tror du besparingen blir stor utifrån två-rör och nya radiatorer då?
Värmekurvan ligger på 55-65 för att ens få ut 21,5 grader ut i huset idag. Den kör även rätt mycket på el-patron. Sen läcker också från något vred lite här och där.....
En värmepump går ju som effektivast på lägre temperaturer, så resonerar jag.
/IM
Tumregel för 1-rör är att man väljer radiatorer längre fram på slingan 7% större än föregående radiator vilket kompenserar för den fallande framledningstemperaturen längre ner på slingan.
Just nu har vi -1 C ute och framledning in på första radiatorn i varje slinga är ca 34 C. In på den femte radatorn har vi ca 30 C. Det är bara ca 35% av flödet som passerar genom radiatorn och resten leds vidare vilket begränsar avkylningen av vattnet.
Med 2-rör skulle den genomsnittliga framledningstemperaturen för varje slinga i mitt fall bli ca 2 C lägre. Det går att i databladet för värmepumpen räkna ut vad skillnaden i COP blir för 2 C skillnad i genomsnittlig framledningstemperatur. Utan att räkna så är jag övertygad om att den lilla skillnaden i COP aldrig sparar in kostnaden för att byta alla rör även om man justerar för merkostnaden för något större radiatorer.
Just nu har vi -1 C ute och framledning in på första radiatorn i varje slinga är ca 34 C. In på den femte radatorn har vi ca 30 C. Det är bara ca 35% av flödet som passerar genom radiatorn och resten leds vidare vilket begränsar avkylningen av vattnet.
Med 2-rör skulle den genomsnittliga framledningstemperaturen för varje slinga i mitt fall bli ca 2 C lägre. Det går att i databladet för värmepumpen räkna ut vad skillnaden i COP blir för 2 C skillnad i genomsnittlig framledningstemperatur. Utan att räkna så är jag övertygad om att den lilla skillnaden i COP aldrig sparar in kostnaden för att byta alla rör även om man justerar för merkostnaden för något större radiatorer.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 960 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 960 inlägg
Jag har ungefär samma förutsättningar som dig. 1 rörsystem, 60-talshus och krypgrund.D Davspa skrev:Hej Byggahus,
Jag bor i ett 60-tals enplanshus där huset är fördelat på 89kvm krypgrund och 35kvm platta på backe.
I den delen som står på platta så har jag tre nya radiatorer, en är på egen slinga kopplad med kopparrör och de två andra med RiR. Dessa tre radiatorer funkar givet med min nya fina IVT (air-split 208 utedel + airmodule S-9 innedel). Innan luft/vattenpumpen installerades körde vi olja/el-kombipanna, högtemp system helt enkelt.
Nu till problemet... Det kokar under vintern i vad som är groventré, allrum, sovrum och kontorsdel. Det är även här vi återfinner de nya radiatorerna.
I den andra delen, 89kvm på krypgrund, så är det inte lika mysigt. Nog för att det går att få varmt, det har jag prövat (28c), men det kräver som ni förstår en framlednings temp nära nog helvetet. Det i sin tur gör ju då att systemet, oavsett injustering av de nya elementen, är otroligt ojämt. För att inte tala om det faktum att pumpen inte kan må bra av detta?
Min plan således är att byta 9 radiatorer och dra uponors isolerade RiR i grunden och borra rakt upp till nya radiatorerna som ersätter de gamle.... Men så dyker danfoss upp och påstår att jag kan bara byta insatsen/vredet/kopplingen och således kapa kostnad x5 och återinvestering på några få år. Hjälper detta verkligen när jag gick från hög till lågtemp-system?
Vad hade ni gjort? Kommer förbrukningen antagligen att avta, hur markant? När vi installerade pumpen sa installatören att det bara är en tidsfråga innan det blir läckage, vart förstod jag inte.
Bakgrundsinfo: Jag renoverar grunden just nu, hittade en planka med struken cuprinol som jag inte vill ha kvar som golvbjälkarna vilar på, det läcker även från kopplingarna/värme vredet till någon radiator.
Jag tror inte en sån investering lönar sig rent ekonomiskt i lägre förbrukning. Är rädd att spillvärmen i krypgrunden blir hög även det är isolerade rör.
Däremot så hade det gjort stor skillnad i att känna att man har en ”fräsch” anläggning och inte behöva vara rädd för att det helt plötsligt ska börja läcka. Å ena sidan kan allt hålla i 50 år till, å andra sidan kan det gå sönder imorgon.
Det är ju svårt att prata om storleken av besparingar då varje system är unikt med sina egna förutsättningar, samt hur väl isolerad byggnaden är osv.T TommyC skrev:Tumregel för 1-rör är att man väljer radiatorer längre fram på slingan 7% större än föregående radiator vilket kompenserar för den fallande framledningstemperaturen längre ner på slingan.
Just nu har vi -1 C ute och framledning in på första radiatorn i varje slinga är ca 34 C. In på den femte radatorn har vi ca 30 C. Det är bara ca 35% av flödet som passerar genom radiatorn och resten leds vidare vilket begränsar avkylningen av vattnet.
Med 2-rör skulle den genomsnittliga framledningstemperaturen för varje slinga i mitt fall bli ca 2 C lägre. Det går att i databladet för värmepumpen räkna ut vad skillnaden i COP blir för 2 C skillnad i genomsnittlig framledningstemperatur. Utan att räkna så är jag övertygad om att den lilla skillnaden i COP aldrig sparar in kostnaden för att byta alla rör även om man justerar för merkostnaden för något större radiatorer.
Din värmekurva talar om att just du har ett väldigt väl fungerande system, kanske ihop med mycket bra isolering i byggnaden, då många system kräver högre värme än så, såvida du inte har ovanligt låg inomhustemperatur.
Det finns trots allt en anledning till att man gått ifrån 1-rörssystem..
/IM
Ja, jag håller verkligen med om att förutsättningarna kan skilja mycket mellan olika hus. Därför förespråkar jag att räkna så noga som möjligt på effektbehov och dimensioneringen av radiatorer och allt annat som behöver bytas ut. Jag hade räknat ut att den gamla cirkulationspumpen var precis på gränsen till att fungera, det gjorde den inte vilket gjorde att det betedde sig lite märkligt när flödet blev för klent då pumpen inte orkade ge erforderligt differentiellt tryck. 1-rör kan behöva en något starkare pump mot 2-rör.
Purmo calculator är väldigt smidigt när man ska beräkna effektbehov och dimensionera radiatorer och rörsystem. Kv beräknas automatiskt för radiatorer vid 2-rör eller för slingor vid 1-rör. Även erforderligt tryck och flöden fås enkelt fram.
Vi har bekanta som har ett hus som är drygt 20 år gammal, det har 1-rörsystem. Vissa husföretag väljer 1-rör då det är lite snabbare att installera. Hur fördelningen 1-rör vs 2-rör ser ut har jag ingen aning om.
Vi har 22-23 C i huset förutom i sovrummet där det är drygt 20 C. Hus byggt 1981 så inte fantastiskt bra isolering och 3-glasfönster med U-värde <2 som det står på en skylt på fönstren.
Purmo calculator är väldigt smidigt när man ska beräkna effektbehov och dimensionera radiatorer och rörsystem. Kv beräknas automatiskt för radiatorer vid 2-rör eller för slingor vid 1-rör. Även erforderligt tryck och flöden fås enkelt fram.
Vi har bekanta som har ett hus som är drygt 20 år gammal, det har 1-rörsystem. Vissa husföretag väljer 1-rör då det är lite snabbare att installera. Hur fördelningen 1-rör vs 2-rör ser ut har jag ingen aning om.
Vi har 22-23 C i huset förutom i sovrummet där det är drygt 20 C. Hus byggt 1981 så inte fantastiskt bra isolering och 3-glasfönster med U-värde <2 som det står på en skylt på fönstren.
Jag sitter på tilläggs isolerad fasad från -84 och 90% av mina fönster är 3-glas också från 80/90-talet.
Jag har skyhög förbrukning där jag kan utläsa att det är värmesystemet som är boven.
Vi är 2 vuxna och 3 småbarn, ca 14-15.000Kwh/år.
Januari för bara värme, 1297kwh, vi pratar alltså 60% av förbrukningen som ligger på totalt 2121 förbrukade kwh.
Jag har en känsla av att det gör STOR skillnad att lämna kopparrören till förflutet och byta ut radiatorerna.
Man måste ha i beaktning att jag sitter med 3 nya radiatorer som fullständigt kokar där man påstår att om man bara kan sänka någon grad så gör det stor skillnad på kalkylen i slutända.
Kan även tillägga att jag får materialet till inköpspris när det kommer till kopplingar och RiR + fördelningsskåp. Den stora kostnadspucken blir timpris av vvs samt att få till en VVS som vill utföra ett arbete där jag redan har utfört dragning, borrhål och satt radiatorerna. Den känns inte lika självklar.
Jag har skyhög förbrukning där jag kan utläsa att det är värmesystemet som är boven.
Vi är 2 vuxna och 3 småbarn, ca 14-15.000Kwh/år.
Januari för bara värme, 1297kwh, vi pratar alltså 60% av förbrukningen som ligger på totalt 2121 förbrukade kwh.
Jag har en känsla av att det gör STOR skillnad att lämna kopparrören till förflutet och byta ut radiatorerna.
Man måste ha i beaktning att jag sitter med 3 nya radiatorer som fullständigt kokar där man påstår att om man bara kan sänka någon grad så gör det stor skillnad på kalkylen i slutända.
Kan även tillägga att jag får materialet till inköpspris när det kommer till kopplingar och RiR + fördelningsskåp. Den stora kostnadspucken blir timpris av vvs samt att få till en VVS som vill utföra ett arbete där jag redan har utfört dragning, borrhål och satt radiatorerna. Den känns inte lika självklar.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 960 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 960 inlägg
Jag tyckte inte det var jättehög förbrukning. Vart i landet?D Davspa skrev:Jag sitter på tilläggs isolerad fasad från -84 och 90% av mina fönster är 3-glas också från 80/90-talet.
Jag har skyhög förbrukning där jag kan utläsa att det är värmesystemet som är boven.
Vi är 2 vuxna och 3 småbarn, ca 14-15.000Kwh/år.
Januari för bara värme, 1297kwh, vi pratar alltså 60% av förbrukningen som ligger på totalt 2121 förbrukade kwh.
Jag har en känsla av att det gör STOR skillnad att lämna kopparrören till förflutet och byta ut radiatorerna.
Man måste ha i beaktning att jag sitter med 3 nya radiatorer som fullständigt kokar där man påstår att om man bara kan sänka någon grad så gör det stor skillnad på kalkylen i slutända.
Kan även tillägga att jag får materialet till inköpspris när det kommer till kopplingar och RiR + fördelningsskåp. Den stora kostnadspucken blir timpris av vvs samt att få till en VVS som vill utföra ett arbete där jag redan har utfört dragning, borrhål och satt radiatorerna. Den känns inte lika självklar.
Jag bor i Skåne och hade 1900 kWh fjärrvärme i Januari.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 960 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 960 inlägg