Jag har lagt ett bud på en tomt som verkar gå igenom. Tomten är inte kopplad till någon husleverantör och jag har noll koll hur man går till väga. Vill inte ha en standardhus utan en arkitektritad hus. Skulle vara hemskt tacksam om någon förklara processen. Tackar på förhand

Finns det några villkor kopplade till tomtköpet som säger att den måste bebyggas inom en viss tid etc?

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Första steget (helst innan man köpt) är normalt att kolla detaljplanen vad man får bygga.

Hur stort och högt m.m.

Sen behöver man få in ett bygglov (som följer detaljplanen) och leta entreprenörer för de bitar man inte vill utföra själv.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A
En annan viktig bit är att du kollar i tråden "Ni bygger inte hus" så att du titulerar dig rätt framöver. (Obs, ironi) Jag önskar dig lycka till med ditt husbyggande(y)

• Gilla
  • Haha
Tamazin och 5 till
  • Laddar…
1) Kolla vad du får lov att bygga
2) Ta in en arkitekt och rita ett hus
3) Hitta någon som kan bygga huset

Någonstans på vägen kan det vara värt att kolla att ni har råd att bygga det arkitekten planerar rita.

• Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Finns det några villkor kopplade till tomtköpet som säger att den måste bebyggas inom en viss tid etc?
Inget alls, tomten obebyggt i många år?

Vad säger detaljplanen då?

useless useless skrev:
Vad säger detaljplanen då?
Tackar så hjärtligt för att ni tog er tid att svara. Jag har nu hittat ett byggbolag som hjälper mig igenom alla momenten

Jag tycker du ska driva projektet genom en konsult i stället för buggbolag som faktist tjänar på att det blir riktigt dyrt i slutänden.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Får man till ett tydligt avtal som talar om vad som. Ska levereras, när och till vilket pris så har en totalentreprenad goda förutsättningar att vara kostnadseffektiv.

Sen att hålla såg till avtalet i största möjliga mån och där detta inte är möjligt ha en god hantering med skriftliga prissatta tilläggsbeställningar.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Men, om jag förstått rätt så har du inte skrivit på för köpet ännu (eller hade iallafall inte häromdagen)?

Innan du skriver på ett köpeavtal, så MÅSTE du veta vad du får bygga på tomten, om du överhuvdutaget får bygga där.

Om det finns en detaljplan (ring kommunen), så framgår där bestämmlser i still med "max 60 kvm" (förhoppningsvis mer), "max 3m höjd" osv. Det finns dessutom oftast begränsningar om var på tomten man får bygga, det kan också ge kraftiga begränsningar.

Om det inte är detaljplanerat område, så bör du ordna ett förhandsbesked för bygglov, finns inget giltigt förhandsbesked, så kan dte visa sig vara byggförbud, så du överhuvudtaget inte får bygga, tomten kan vara värdelös. Troligen fnns det ett förhandsbesked från när tomten styckades av, men dte gäller bara i två år.

En annan kalldusch jag vet att några drabbas av, är att det finns villkor för bygglov, om att avlopp måste kunna ordnas (normalt standardvillkor), folk köpte tomter där kommunen lagt en plan om att kommunalt VA skulle ordnas typ om ett år. Byggen fick bygglov, byggen påbörjades. Men så ändrade kommunen sina planer. Installation av kommunalt avlopp sköts på obestämd framtid, därmed kan man visserligen fortsätta bygga. Men det går inte att få slutbevis, det blir olagligt att flytta in i det färdiga huset. De som drabbades ville då installera egna enskilda avloppsanläggningar, vilket kräver tillstånd från kommunen. Kommunen nekar rutinmässigt sådana tillstånd när det pågår planering för kommunala avlopp (kommunen tvingas lösa in de enskilda avloppen när det kommunala kommer). I det området fanns ett antal övergivna byggen som stod under förfall i flera år. Tror att de är igång igen nu.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.