2 849 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Bygga nytt pannrum och gräva kulvertar
Hej !
Jag ska bygga ett nytt pannrum till sommaren där det ska eldas med flis.
Pannrummet / flisförrådet blir en ny byggnad och därifrån ska det grävas ner Pex-rörskulvert till
3 olika byggnader. Totalt är det 130 m kulvertar som behövs.
Flispannan blir en 80kw panna och den ska gå mot 2 st 2000l ackumulatortankar som står i pannrummet. Ena tanken ska ha tappvattenslinga.
Anläggningen blir lite överdimensionerad för värmebehovet just nu men det finns en plan att bygga en lite större verkstad i framtiden.
Funderar lite hur jag ska lösa allt med hur man skickar ut värmen från pannrummet ?
Vill begränsa temperaturen till max 65-70 grader på kulvertarna för att få lång livslängd så jag lär ju shunta matningen till dom.
En separat cirkulationspump / kulvert hade jag tänkt mig.
Frågan är vad som är bäst här ?
Ska man försöka få till nån shuntautomatik styrd av ett reglersystem kopplat till en utegivare eller liknande att styra temperaturen på stammen med matande vatten till alla 3 kulvertarna ?
Känns ju som att man då inte skickar varmare vatten än vad som behövs ut på kulverarna och då borde ju effektförlusten bli mindre ?
Detta kanske blir svårt att reglera när det blir 3 olika byggnader ?
Eller ska man köra en konstant temperatur ut på dom året runt och istället försöka reglera genom
cirkulationspumparna i varje kulvert ?
Finns ju måna fina pumpar idag med mycket inställningar.
Eller hur brukar man göra ?
Ett reglersystem med shuntautomatik i bostadshuset vill man kanske ha iaf.
Lite mer info av vad som ska värmas nu.
Byggnad 1 :
Detta är bostadshuset som är på 200 m2.
Hit är det 36 meter från pannrummet.
Huset värms idag med en 8kw bergvärmepump med varmvattenberedare.
I huset sitter det gamla radiatorer.
Pumpen är idag kanske något underdimensionerad så jag tror att jag skulle behöva ha hit
ca 10 kw effekt för att det ska vara bra.
Vill även ha möjlighet att bygga ut huset med ca 50m2 och då blir det golvvärme där så runt 14-15 kw
bör denna kulvert klara att leverera.
Funderar på att lägga ner en 4-rörs kulvert hit så att jag har möjlighet att köra VVC från pannrummet om jag skulle vilja det senare.
Dock tror jag att jag kommer att ha kvar bergvärmen tills vidare och köra den till varmvattenberedningen.
Vilken dimension på kulvert kan vara lämplig hit och vilket Delta T ska man försöka ha ? 10grader kanske ?
Tänkte mig nog en 2x32 för värmen här tror jag ( eller 32+32 / 25+20).
Vill nog ha lite överkapacitet utifall man vill sätta en tekniktank här istället för värmepumpen nån gång också.
Byggnad 2:
Hit är det 62 meter.
Denna byggnad är på 150m2 men just nu värms endast 50m2.
Vill ha möjlighet att värma hela byggnaden och här tror jag att jag klarar mig på 10-12 kw.
Ingen plan på att ha tappvatten här heller så det räcker med en 2 rörs kulvert hit.
2x25mm bör väl funka hit ?
Byggnad 3:
Hit är det 32 m.
I denna byggnad värms just nu 60m2 med 4 m takhöjd.
Ska varmbona ytterligare 200m2 i denna byggnad framöver med 5 m i takhöjd,
Blir nog nog några vattenburna aerotemprar här.
2x32 borde räcka hit va ?
Jag ska bygga ett nytt pannrum till sommaren där det ska eldas med flis.
Pannrummet / flisförrådet blir en ny byggnad och därifrån ska det grävas ner Pex-rörskulvert till
3 olika byggnader. Totalt är det 130 m kulvertar som behövs.
Flispannan blir en 80kw panna och den ska gå mot 2 st 2000l ackumulatortankar som står i pannrummet. Ena tanken ska ha tappvattenslinga.
Anläggningen blir lite överdimensionerad för värmebehovet just nu men det finns en plan att bygga en lite större verkstad i framtiden.
Funderar lite hur jag ska lösa allt med hur man skickar ut värmen från pannrummet ?
Vill begränsa temperaturen till max 65-70 grader på kulvertarna för att få lång livslängd så jag lär ju shunta matningen till dom.
En separat cirkulationspump / kulvert hade jag tänkt mig.
Frågan är vad som är bäst här ?
Ska man försöka få till nån shuntautomatik styrd av ett reglersystem kopplat till en utegivare eller liknande att styra temperaturen på stammen med matande vatten till alla 3 kulvertarna ?
Känns ju som att man då inte skickar varmare vatten än vad som behövs ut på kulverarna och då borde ju effektförlusten bli mindre ?
Detta kanske blir svårt att reglera när det blir 3 olika byggnader ?
Eller ska man köra en konstant temperatur ut på dom året runt och istället försöka reglera genom
cirkulationspumparna i varje kulvert ?
Finns ju måna fina pumpar idag med mycket inställningar.
Eller hur brukar man göra ?
Ett reglersystem med shuntautomatik i bostadshuset vill man kanske ha iaf.
Lite mer info av vad som ska värmas nu.
Byggnad 1 :
Detta är bostadshuset som är på 200 m2.
Hit är det 36 meter från pannrummet.
Huset värms idag med en 8kw bergvärmepump med varmvattenberedare.
I huset sitter det gamla radiatorer.
Pumpen är idag kanske något underdimensionerad så jag tror att jag skulle behöva ha hit
ca 10 kw effekt för att det ska vara bra.
Vill även ha möjlighet att bygga ut huset med ca 50m2 och då blir det golvvärme där så runt 14-15 kw
bör denna kulvert klara att leverera.
Funderar på att lägga ner en 4-rörs kulvert hit så att jag har möjlighet att köra VVC från pannrummet om jag skulle vilja det senare.
Dock tror jag att jag kommer att ha kvar bergvärmen tills vidare och köra den till varmvattenberedningen.
Vilken dimension på kulvert kan vara lämplig hit och vilket Delta T ska man försöka ha ? 10grader kanske ?
Tänkte mig nog en 2x32 för värmen här tror jag ( eller 32+32 / 25+20).
Vill nog ha lite överkapacitet utifall man vill sätta en tekniktank här istället för värmepumpen nån gång också.
Byggnad 2:
Hit är det 62 meter.
Denna byggnad är på 150m2 men just nu värms endast 50m2.
Vill ha möjlighet att värma hela byggnaden och här tror jag att jag klarar mig på 10-12 kw.
Ingen plan på att ha tappvatten här heller så det räcker med en 2 rörs kulvert hit.
2x25mm bör väl funka hit ?
Byggnad 3:
Hit är det 32 m.
I denna byggnad värms just nu 60m2 med 4 m takhöjd.
Ska varmbona ytterligare 200m2 i denna byggnad framöver med 5 m i takhöjd,
Blir nog nog några vattenburna aerotemprar här.
2x32 borde räcka hit va ?
Jag tycker att "nån shuntautomatik styrd av ett reglersystem kopplat till en utegivare eller liknande att styra temperaturen på stammen med matande vatten till alla 3 kulvertarna" låter som en bra idé. Det finns sånt att köpa rakt av från t.ex Rinkaby.
Sen tycker jag det räcker med en (något större) cirkpump och en shunt, och framledningen delar sig i tre efter det. I byggnaderna har du i enklaste fall endast termostater på elementen som tar in den värme dom behöver.
Ska du ha nån form av cirkulation på tappvarmvattnet? Om inte kan du få spola vääldigt länge innan det blir varmt.
/P
Sen tycker jag det räcker med en (något större) cirkpump och en shunt, och framledningen delar sig i tre efter det. I byggnaderna har du i enklaste fall endast termostater på elementen som tar in den värme dom behöver.
Ska du ha nån form av cirkulation på tappvarmvattnet? Om inte kan du få spola vääldigt länge innan det blir varmt.
/P
Hej,
med tanke på att värmekarakteristiken kan skilja sig helt åt mellan de 3 husen så skulle jag nog göra som följande.
Ha en "grundshuntning" ut ifrån PC och sedan en shuntgrupp i resp hus för regleringen av det huset.
Grundshuntningen kan även gå mot en vvx för varmvatten med en elberedare på runt 50-60l i serie resp hus.
På det sättet slipper du vänta i onödan på vv och kan låta bli att elda på sommaren.
"Grundshuntningen" följer utetemp men ligger kanske 5-10C för högt beroende på hur olika husens värmekarakteristik är.
Framledningstemp & Delta-T är beroende på hur dimensioneringen av radiatorer i de olika husen ser ut.
Om du totalt ska värma 550m2 så krävs 550*70W/m2 ~38,5kW och med låt oss säga ett Delta-T på 10C så krävs 38500/1,16/10 ~3,3m3/h vid full effekt. Lämpligen en tryckstyrd pump.
med tanke på att värmekarakteristiken kan skilja sig helt åt mellan de 3 husen så skulle jag nog göra som följande.
Ha en "grundshuntning" ut ifrån PC och sedan en shuntgrupp i resp hus för regleringen av det huset.
Grundshuntningen kan även gå mot en vvx för varmvatten med en elberedare på runt 50-60l i serie resp hus.
På det sättet slipper du vänta i onödan på vv och kan låta bli att elda på sommaren.
"Grundshuntningen" följer utetemp men ligger kanske 5-10C för högt beroende på hur olika husens värmekarakteristik är.
Framledningstemp & Delta-T är beroende på hur dimensioneringen av radiatorer i de olika husen ser ut.
Om du totalt ska värma 550m2 så krävs 550*70W/m2 ~38,5kW och med låt oss säga ett Delta-T på 10C så krävs 38500/1,16/10 ~3,3m3/h vid full effekt. Lämpligen en tryckstyrd pump.
Redigerat:
Som jag nämnde i första inlägget så tänkte jag ta tappvarmvattnet till bostadshuset från bergvärmepumpen som sitter där nu. Lägger dock ner en 4 slangs kulvert dit så att jag har möjlighet att ta varmvatten från pannrummet om värmepumpen går sönder. Lär ju då ha VVC (cirkulation) pga avståndet.
Tänkte låta inkommande kallvatten förvärmas med en värmeväxlare innan det går in i värmepumpens beredare.
Då blir det förvärmt så länge jag skickar värme till huset.
Så ni tycker att en pump är lika bra som 3 st separata ?
Jag tycker det hade känts lättare att trimma in varje byggnad med en separat pump till varje kulvert.
Annars lär man väl strypa in flödet till varje kulvert för att inte skicka onödigt mycket flöde ?
Tänkte låta inkommande kallvatten förvärmas med en värmeväxlare innan det går in i värmepumpens beredare.
Då blir det förvärmt så länge jag skickar värme till huset.
Så ni tycker att en pump är lika bra som 3 st separata ?
Jag tycker det hade känts lättare att trimma in varje byggnad med en separat pump till varje kulvert.
Annars lär man väl strypa in flödet till varje kulvert för att inte skicka onödigt mycket flöde ?
Det blir shuntgrupperna (eller ev. termostaterna) i byggnaderna som justerar flödet. Dom tar det dom behöver och inget mer. Fjärrvärme funkar så, och det är ett litet fjärrvärmenät du håller på att bygga.
Ställ in pumpen så den reglerar på ev viss tryckstegring så pumpar den inte mer än den behöver heller.
Ställ in pumpen så den reglerar på ev viss tryckstegring så pumpar den inte mer än den behöver heller.
Klicka här för att svara