Villa med två lägenheter
Min idé är att bygga ett hus där man skall kunna hyra ut en avskild del av ett huset för att kunna lätta upp våra bolånekostnader & på samma gång erbjuda ett bra boende åt någon. Jag vill bygga huset så att man på samma gång på ett smidigt & kostnadseffektivt sätt kan bygga om huset till ett enfamiljshus. Öppna upp eventuella väggar, byta ut eventuella ingångar, samt montera bort kök för att möjliggöra plats till framtida rum till eventuella egna äldre barn.

Jag undrar om den idén är möjlig och om det är någon som har sett sådana designade hus förut? Någon som har värdefulla erfarenheter av detta? Finns saker som talar emot idén? Är det lönsamt? Vilka risker finns?

Planlösning
Se gärna mina skisser hur jag har tänkt mig att man ska kunna göra. Classic 140 är ett hus som jag har skissat på som är från LB-hus. En annan är Brantevik från a-hus. Tanken är att man lätt ska kunna göra om dessa hus så att det ser ut som ett enfamiljshus. Tror ni att mina planskisser vore realistiska? Kan man lätt göra om ett kök till en tvättstuga?

• Exempel 2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Exempel 4.png
    Skapa konto
Att göra om ett kök till en tvättstuga borde inte vara några större problem, grundbehoven för båda rummen är vatten, el och avlopp.

Däremot ser vardagsrummet i lägenhetsdelen på ritningen från LB-hus löjligt liten ut. Ser inte vitsen med en altandörr där om man måste klättra över soffan armstöd för att ta sig ut. Går det inte att göra ett lite mindre matrum, alternativt ha öppen planlösning mellan rummen?

Håller med dig totalt har därför ändrat möbleringen lite och tagit bort en vägg.
Exempel 4.png
Skapa konto

• Gilla
sam820921 och 1 till
  • Laddar…
Har ni byggt huset?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.