Halloj alla kunniga!
Jag håller på med projekt att sätta upp en vägg i vårat allrum för att få till ett nytt rum. Befintliga väggar är gips på träreglar, och den nya väggen blir osb och gips på bägge sidor. Det jag funderar på är om/hur man bäst fäster in första och sista väggreglarna i de befintliga väggarna? Gissar att det finns överhängande risk för sprickning i hörnen om man inte gör det, men hur gör jag det bäst när det inte är reglar bakom gipsen precis där den nya väggen ska stå. Behöver jag ta ner en bit av gipsen för att få in en regel bakom eller finns det enklare, men bra lösning? Lim/ plugg? Tacksam för alla tips.
Jag håller på med projekt att sätta upp en vägg i vårat allrum för att få till ett nytt rum. Befintliga väggar är gips på träreglar, och den nya väggen blir osb och gips på bägge sidor. Det jag funderar på är om/hur man bäst fäster in första och sista väggreglarna i de befintliga väggarna? Gissar att det finns överhängande risk för sprickning i hörnen om man inte gör det, men hur gör jag det bäst när det inte är reglar bakom gipsen precis där den nya väggen ska stå. Behöver jag ta ner en bit av gipsen för att få in en regel bakom eller finns det enklare, men bra lösning? Lim/ plugg? Tacksam för alla tips.
Husägare
· Stockholm
· 714 inlägg
Du fäster regeln i väggen. Ta sättlim om det är så. Personligen kör jag plåtregel då räcker korta enlagers träskruv bra. med en träregel borrar du ett 8mm hål i regeln å tar 6x70 eller 80 skruv in i gipsen. Skruva lugnt så ordnar det sig.M Marcus Ericsson skrev:Halloj alla kunniga!
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Gipsankare, kanske?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kan jag bygga ny wc på andra sidan om bärande vägg?
Byggnadsfysik -
Bygga ny innervägg på betonggolv med värmeslingor
Byggmaterial & Byggteknik -
Ny vägg mot befintlig - hur förebygga sprickbildning?
Byggmaterial & Byggteknik -
Riva och bygga upp ny icke-bärande innervägg
Utbyggnad och tillbyggnad -
Ansluta ny vägg mot befintlig - förebygga sprickbildning
Byggmaterial & Byggteknik