2 173 läst ·
31 svar
2k läst
31 svar
Bygga nära tomtgränsen
Sida 1 av 3
Hejsan
Vi har precis byggt färdigt våran friggebod. Nu när den står klar så tycker grannen att den är förnöra hans tomt.
För snart 5 månader sedan pratade vi m grannen o jag ritade in friggebod m mått i skala på planritningen.
Grannen som vi tidigare har haft bra kontakt m skrev glatt på ritningen o underlaget.
Nu 5 månader senare så tycker han att vi ska flytta in väggen 10 cm eftersom han säger att det finns en lag som reglerar att man inte får bygga närmare 50cm från tomtgräns
Jag har lagt många timmar på att googla detta men kan inte se något om det.
Grannen kommer nu att kontakta kommunen pga att vi inte följt denna lag. Ingen verkat känna till denna lag.
Kan grannen ändra ett avtal som redan är påskrivit för att han har ändrat sig?
Mvh Gunilla
Vi har precis byggt färdigt våran friggebod. Nu när den står klar så tycker grannen att den är förnöra hans tomt.
För snart 5 månader sedan pratade vi m grannen o jag ritade in friggebod m mått i skala på planritningen.
Grannen som vi tidigare har haft bra kontakt m skrev glatt på ritningen o underlaget.
Nu 5 månader senare så tycker han att vi ska flytta in väggen 10 cm eftersom han säger att det finns en lag som reglerar att man inte får bygga närmare 50cm från tomtgräns
Grannen kommer nu att kontakta kommunen pga att vi inte följt denna lag. Ingen verkat känna till denna lag.
Mvh Gunilla
Har grannen godkänt ritningen och ni byggt efter ritningen kan grannen inte göra något.Gunilla bl skrev:
Hejsan
Mvh Gunilla
Enligt Byggningbalken ska man lämna en och en halv alns avstånd till granne om jag minns rätt. Det behöver alltså finnas plats för byggställning och normalt underhåll.Demmpa skrev:
Du läste tydligen inte andra kapitlet första paragrafen, men jag kan citera texten åt dig (och alla andra som inte har koll)Gunilla bl skrev:
"Ej må någon närmare till grannens tomt bygga, än att han till stödje eller stolparum en och en halv aln å sin tomt lämnar"
Byggningabalken kan vi släppa, den reglerar inte modernt byggande utan är en historisk lag. Lustigt nog ligger den kvar som obsolet lag, oklart varför lagstiftaren inte har strukit den helt. Det är PBL som har ersatt den för att reglera byggande.
Har du koll på vad det betyder i värkligen?F fribygg skrev:
Chattade med tillsynsmyndigheten dom säger påskrivet papper o värkligen ska stämma överens. Så det är bara.
Går hellre på vad tillsynsmyndigheten jobbar efter.F fribygg skrev: