Hejsan
Vi har precis byggt färdigt våran friggebod. Nu när den står klar så tycker grannen att den är förnöra hans tomt.

För snart 5 månader sedan pratade vi m grannen o jag ritade in friggebod m mått i skala på planritningen.
Grannen som vi tidigare har haft bra kontakt m skrev glatt på ritningen o underlaget.

Nu 5 månader senare så tycker han att vi ska flytta in väggen 10 cm eftersom han säger att det finns en lag som reglerar att man inte får bygga närmare 50cm från tomtgräns
Jag har lagt många timmar på att googla detta men kan inte se något om det.

Grannen kommer nu att kontakta kommunen pga att vi inte följt denna lag. Ingen verkat känna till denna lag.

Kan grannen ändra ett avtal som redan är påskrivit för att han har ändrat sig?

Mvh Gunilla

Nej, det finns ingen laglig om 50 cm från tomtgränsen.
Man får bygga typ 1 mm från tomtgränsen, MEN då kan det bli svårt att underhålla byggnadens fasad mm utan att beträda grannens fastighet.

• Gilla
STA och 2 till
  • Laddar…
P
Gunilla bl Gunilla bl skrev:
Hejsan
Vi har precis byggt färdigt våran friggebod. Nu när den står klar så tycker grannen att den är förnöra hans tomt.

För snart 5 månader sedan pratade vi m grannen o jag ritade in friggebod m mått i skala på planritningen.
Grannen som vi tidigare har haft bra kontakt m skrev glatt på ritningen o underlaget.

Nu 5 månader senare så tycker han att vi ska flytta in väggen 10 cm eftersom han säger att det finns en lag som reglerar att man inte får bygga närmare 50cm från tomtgräns
Jag har lagt många timmar på att googla detta men kan inte se något om det.

Grannen kommer nu att kontakta kommunen pga att vi inte följt denna lag. Ingen verkat känna till denna lag.

Kan grannen ändra ett avtal som redan är påskrivit för att han har ändrat sig?

Mvh Gunilla
Har grannen godkänt ritningen och ni byggt efter ritningen kan grannen inte göra något.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Man får bygga typ 1 mm från tomtgränsen, MEN då kan det bli svårt att underhålla byggnadens fasad mm utan att beträda grannens fastighet.
Enligt Byggningbalken ska man lämna en och en halv alns avstånd till granne om jag minns rätt. Det behöver alltså finnas plats för byggställning och normalt underhåll.

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det finns ingen laglig om 50 cm från tomtgränsen.
Tack för svar, vi har 40cm och till grannen.

P Peter787 skrev:
Har grannen godkänt ritningen och ni byggt efter ritningen kan grannen inte göra något.
Tack så mycket för detta. 🙏

Tack så mycket för detta. 🙏
Det är bygg enligt mått på planritning endast.

F fribygg skrev:
Enligt Byggningbalken ska man lämna en och en halv alns avstånd till granne om jag minns rätt. Det behöver alltså finnas plats för byggställning och normalt underhåll.
Hittar inget i byggbalken om detta. Står mest lull i den.

Hittar inget i byggbalken om detta.
Du läste tydligen inte andra kapitlet första paragrafen, men jag kan citera texten åt dig (och alla andra som inte har koll)
"Ej må någon närmare till grannens tomt bygga, än att han till stödje eller stolparum en och en halv aln å sin tomt lämnar"

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Står mest lull i den.
Det får du givetvis tycka, men det är nu gällande lag så du bör anpassa dig och dina byggnationer efter vad som faktiskt gäller.

Claes Sörmland
Byggningabalken kan vi släppa, den reglerar inte modernt byggande utan är en historisk lag. Lustigt nog ligger den kvar som obsolet lag, oklart varför lagstiftaren inte har strukit den helt. Det är PBL som har ersatt den för att reglera byggande.

• Gilla
nissebrun och 1 till
  • Laddar…
Nog för att byggbranchen är seg med begreppen men Aln? :D

• Haha
yonna och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Nog för att byggbranchen är seg med begreppen men Aln? :D
Det är lagstiftningen som är gammal, vissa tycker till och med den är obsolet men Byggningbalken från 1736 är nu gällande lag.

F fribygg skrev:
Du läste tydligen inte andra kapitlet första paragrafen, men jag kan citera texten åt dig (och alla andra som inte har koll)
"Ej må någon närmare till grannens tomt bygga, än att han till stödje eller stolparum en och en halv aln å sin tomt lämnar"
Har du koll på vad det betyder i värkligen?

Chattade med tillsynsmyndigheten dom säger påskrivet papper o värkligen ska stämma överens. Så det är bara.

F fribygg skrev:
Går hellre på vad tillsynsmyndigheten jobbar efter.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.