5 968 läst ·
45 svar
6k läst
45 svar
Bygga med Trivselhus?!
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Om man bara jämför pengar så ligger Götene, Trivsel och Sävsjö i en klass för sig. Men likadant är det om man jämför kvaliteten. Det viktigaste är alltså att se vad man får för pengarna.
Bestäm hur mycket ert hus får kostam ytan och vilken standard ni önskar. Gå sedan till ett antal och ta in offerter och jämför detaljerna...såsom om extra varmvattenberedare ingår, kökskvalitet etc.
Bestäm hur mycket ert hus får kostam ytan och vilken standard ni önskar. Gå sedan till ett antal och ta in offerter och jämför detaljerna...såsom om extra varmvattenberedare ingår, kökskvalitet etc.
Vi bygger ett egenritat hus med TH. Inflyttning i början av april. som Calle Anka säger så är nog det viktigaste att man väljer hantverkare med omsorg. Vi litar fullständigt på våra, allihop känns proffsiga och serisösa och vi har en bra relation. Vi är dessutom där mycket själva och spacklar, målar osv. det fungerar jättebra.
Vi har byggt ett enplans modifierat Solvik610 där vi ritat om en del innan kontrakt. Tyvärr är vi inte klara med huset trots att det är slutbesiktigat sedan drygt ett år tillbaka. Vi är inte nöjd med de av TH rekommenderade entreprenörerna och vi är inte nöjda med THs oproffsiga sätt att hantera problemen på.
Vi är däremot glada över att bo där vi bor och vi har tak över huvudet. Vi har hela tiden trott att problemen ska komma att åtgärdas av entreprenören och TH men så har det inte blivit och nu går vi in med annan entreprenör och åtgärdar det som kan åtgärdas och drar av trasiga leveranser från TH (toastol, underskåp, garderober, fönsterfoder etc). Advokat är inblandad (vår) och fyra besiktningar gjorda.
Visst finns det nöjda TH kunder som faktiskt också har fått husen klara - men våra problem började när inte huvudentreprenören hann klart i tid och trasiga saker levererades från TH. Trots att vi då sköt på inflytt så blev det inte klart.
Klart att man kan säga att man är nöjd med TH när man "bara" skrivit kontrakt
det var ju vi med....
Vi är däremot glada över att bo där vi bor och vi har tak över huvudet. Vi har hela tiden trott att problemen ska komma att åtgärdas av entreprenören och TH men så har det inte blivit och nu går vi in med annan entreprenör och åtgärdar det som kan åtgärdas och drar av trasiga leveranser från TH (toastol, underskåp, garderober, fönsterfoder etc). Advokat är inblandad (vår) och fyra besiktningar gjorda.
Visst finns det nöjda TH kunder som faktiskt också har fått husen klara - men våra problem började när inte huvudentreprenören hann klart i tid och trasiga saker levererades från TH. Trots att vi då sköt på inflytt så blev det inte klart.
Klart att man kan säga att man är nöjd med TH när man "bara" skrivit kontrakt
Tråkigt att höra din historie! Det bekräftar tyvärr bara att alla leverantörerna ställer till det för sig ibland :-/
Dock vore det väldit intressant att höra vart i landet du byggar?
Hopas att det blir bra för Er till slutt, jag vet hur jobbigt det kan vare att kämpa mot leverantörer som inte håller vad dom lovar!
/Jan
Dock vore det väldit intressant att höra vart i landet du byggar?
Hopas att det blir bra för Er till slutt, jag vet hur jobbigt det kan vare att kämpa mot leverantörer som inte håller vad dom lovar!
/Jan
Vi har väl en liknande situation som Kathy, visst kan jag hålla med de som säger att det är hantverkarna som är problemet men å andra sidan så sitter de så intimt ihopa med affären med Trivselhus att det är svårt att helt separera dem från TH så snart det blir problem.
Jag tror att detta är ett gemensamt för branschen och drabbar de värst som har störst tillväxt, eftersom de måste söka nya oprövade tillverkare. Det jag tycker man kan klandra TH för är hur de sköter sina haverier, det verkar genomgående beskrivas som "katastrofer" för de som drabbas.
Jag tror att detta är ett gemensamt för branschen och drabbar de värst som har störst tillväxt, eftersom de måste söka nya oprövade tillverkare. Det jag tycker man kan klandra TH för är hur de sköter sina haverier, det verkar genomgående beskrivas som "katastrofer" för de som drabbas.
Vi har byggt ett solvik 618 De luxe Special med ett Ikea kök Lidingö
Kolla in bilder på
http://server.lindhardsen.org/gallery2/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_ite mId=5714
Kolla in bilder på
http://server.lindhardsen.org/gallery2/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_ite mId=5714
Vad jag förstått så tillhör solviken deras lite "billigare" serie. Men vad rör det sig om för pengar? Någon som vill dela med sig av prisuppgifter?
Rätta länk till Bimbosorkens husbilder:
http://server.lindhardsen.org/gallery2/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=5714
Jag antar att det inte är sådär jätte kul att titta på mina familjbilder
http://server.lindhardsen.org/gallery2/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=5714
Jag antar att det inte är sådär jätte kul att titta på mina familjbilder
Vad ingår i det priset?HM skrev:
Kollade på Bimosorkens bilder och det ser ju väldigt trevligt ut!
Jag var sugen på ett 618 från början men gav upp när jag såg prislappen :'( det finns ju alltid en gräns - och den sätter banken! Skämt åsido, jag insåg direkt att det var för mycket pengar. Man måste ju ha några kronor över till tomten också (och då menar jag inte den trevlige farbrorn i december
Hur mycket extra fick ni betala för all denna takpanel?
Vad är det mer som är De luxe special?
/Björn
Någon frågade vart vi hade byggt - i vilket område och det är som med många andra med problem med TH och entreprenörer i Stockholmsområdet. Vi har "tyvärr" också "hittat" ett tiotal familjer i vår absoluta närhet som också byggt TH och som också har problem. En del av dem har haft samma entreprenörer som vi andra har haft andra.
Visst är det till stor del ett hantverkarproblem - men TH gör klart fel som fortsätter att rekommendera dessa "hantverkare"! Trots att de vet om alla problem. Sen kör TH med en fuling till - "Men det var det värsta - så här ska det inte få gå till. Ni är dom enda som har haft den här typen av problem!" Så att man ska känna sig/uppleva sig vara de enda som klagar antar jag!
Grejen är väl att inte ge sig! Visst tillhör Solvik deras "billigare" serie - men den är ändå drygt 2 millar i pengar. Är sedan felen och skadorna många o stora så känns det inte direkt roligare att kunna konstatera att man riskerar/troligtvis kommer att få betala det själv för att åtgärda inom rimlig tid.
Visst är det till stor del ett hantverkarproblem - men TH gör klart fel som fortsätter att rekommendera dessa "hantverkare"! Trots att de vet om alla problem. Sen kör TH med en fuling till - "Men det var det värsta - så här ska det inte få gå till. Ni är dom enda som har haft den här typen av problem!" Så att man ska känna sig/uppleva sig vara de enda som klagar antar jag!
Grejen är väl att inte ge sig! Visst tillhör Solvik deras "billigare" serie - men den är ändå drygt 2 millar i pengar. Är sedan felen och skadorna många o stora så känns det inte direkt roligare att kunna konstatera att man riskerar/troligtvis kommer att få betala det själv för att åtgärda inom rimlig tid.
Vill bara tala om att vi precis har landat i vårt nybyggda hus levererat av Trivselhus. Trots att jag är en amatör inom byggsektorn och hade blivit varnad för allt slit och hårt arbete som det innebär att vara byggherre så har vår samlade bild varit att TH har varit fantastiska. Vi har byggt i Stockholm och valt ett funkisliknande hus med puts och raka linjer. Ett allmänt råd från oss är att om ni ska bygga TH och vill ha egna alternativ såsom IKEA kök, Badrumsinredning från annan lev m m så se till att avtala ordentligt med entreprenörerna vad som ska ingå och vad ni sätter upp själv. Detta vållade oss inga större problem men detta var p g a en juste byggledning....
I övrigt så får man vara beredd på att lägga ca 10 tim / vecka för kontakter med allt runt om kring ett bygge ex VA, el, bygglov, markarbeten och tele m m.
En sak är i alla fall säker man lär sig mycket under byggperioden...
Jag kommer att försöka lägga ut lite bilder när slutputsningen är på plats. (Det är för kallt nu)
Hej Douglas
Vi har byggt ett kraftigt modifierat Ark skiss 530. Vi har förstorat huset(från 154-192 kvm) samt vridit taket 90 grader. Vi är själva mycket nöjda med slutresultatet.
Hälsningar
HappyGilmore
Vi har byggt ett kraftigt modifierat Ark skiss 530. Vi har förstorat huset(från 154-192 kvm) samt vridit taket 90 grader. Vi är själva mycket nöjda med slutresultatet.
Hälsningar
HappyGilmore