Hej! Helt ny här, och helt ny med att bygga saker. Jag vill bygga mig ett matbord eftersom jag helt enkelt inte hittar något i den stil jag vill ha. Eftersom jag inte har någon erfarenhet alls vill jag gärna ha hjälp och åsikter från er. 
Som planen är nu har jag tänkt köpa hyllplan från Norrgavel (http://norrgavel.se/mobel/hyllplan/) där jag tänkt köpa 2 st 40x180 så jag får ett bord som är 80x180. Tyvärr är det bara 19mm tjockt, så första frågan är väl egentligen om den tjockleken räcker för en bordsskiva? Sen kommer också problemet med att få ihop dessa hyllplan. Går det att bara limma, eller ska man köra på både lim och plugg? Har funderat lite på att bara strunta i att sätta ihop skivorna och ha en springa i mitten, men vill helst slippa det..
Har även hittat snygga ben jag vill använda mig av (https://www.mio.se/produkt/plaine/27273733) eller (https://www.rge.se/sv/Varor/Bord/Bordsben/Perstorp_Konat_Ben,_svart,_4-Pack?id=409326) men frågan är hur jag ska fästa dessa på ett bra sätt?
Är också lite fundersam på om jag behöver någon form av sarg eller inte. Benen är så pass höga att jag inte kan fästa ben på en sarg utan måste fästa benen direkt i bordsskivan för att bordet inte ska bli för högt.
Blev ett långt inlägg, men jag hoppas verkligen att ni kan komma med lite tips och goda råd!
Som planen är nu har jag tänkt köpa hyllplan från Norrgavel (http://norrgavel.se/mobel/hyllplan/) där jag tänkt köpa 2 st 40x180 så jag får ett bord som är 80x180. Tyvärr är det bara 19mm tjockt, så första frågan är väl egentligen om den tjockleken räcker för en bordsskiva? Sen kommer också problemet med att få ihop dessa hyllplan. Går det att bara limma, eller ska man köra på både lim och plugg? Har funderat lite på att bara strunta i att sätta ihop skivorna och ha en springa i mitten, men vill helst slippa det..
Har även hittat snygga ben jag vill använda mig av (https://www.mio.se/produkt/plaine/27273733) eller (https://www.rge.se/sv/Varor/Bord/Bordsben/Perstorp_Konat_Ben,_svart,_4-Pack?id=409326) men frågan är hur jag ska fästa dessa på ett bra sätt?
Är också lite fundersam på om jag behöver någon form av sarg eller inte. Benen är så pass höga att jag inte kan fästa ben på en sarg utan måste fästa benen direkt i bordsskivan för att bordet inte ska bli för högt.
Blev ett långt inlägg, men jag hoppas verkligen att ni kan komma med lite tips och goda råd!
Beror lite på dina förväntningar på slutresultatet. Som jag läser det så verkar du sakna vettiga verktyg, så att hyvla och limma ihop med limknektar verkar vara utanför vad du kan klara?L Linnea Lundh skrev:Hej! Helt ny här, och helt ny med att bygga saker. Jag vill bygga mig ett matbord eftersom jag helt enkelt inte hittar något i den stil jag vill ha. Eftersom jag inte har någon erfarenhet alls vill jag gärna ha hjälp och åsikter från er.
Som planen är nu har jag tänkt köpa hyllplan från Norrgavel ([länk]) där jag tänkt köpa 2 st 40x180 så jag får ett bord som är 80x180. Tyvärr är det bara 19mm tjockt, så första frågan är väl egentligen om den tjockleken räcker för en bordsskiva? Sen kommer också problemet med att få ihop dessa hyllplan. Går det att bara limma, eller ska man köra på både lim och plugg? Har funderat lite på att bara strunta i att sätta ihop skivorna och ha en springa i mitten, men vill helst slippa det..
Har även hittat snygga ben jag vill använda mig av ([länk]) eller ([länk]) men frågan är hur jag ska fästa dessa på ett bra sätt?
Plugg/kex/domino är där mest för att se till så att träet linjerar med varandra, gör ingen större påverkan på hållbarheten. Viktigare är då att hyvla och se till att båda ytorna är jämna och sedan limma ihop under tryck från ordentliga limknektar.
Jag hade i så fall sett till att köpa en skiva som så långt som möjligt liknar vad du vill att det skall se ut. Var i landet bor du, så kanske du kan få rekomendationer om var du kan köpa vettigare material? Om du har Fredricsson i närheten så kan du på fredagar handla där som privatperson.
Bordsbenen ovan verkar vara av den typen som man skruvar upp i skivan. Sedan är jag osäker på riskerna med utvidgning, men borde vara mindre risk då det är 4 separata ben, vilket säkert skapar andra problem med att bordet inte kanske orkar lika mycket vikt. Men detta kan säkert någon som är bättre än jag kommentera.
Hej!
Jag tror att du behöver förstärka med någonting på undersidan för 19 mm är inte jättetjockt.
Tänk dig att någon får för sig att sätta sig på bordet. Det blir rätt stor belastning på limskarven då.
Vart bor du?
Jag har några hyllplan från Norrgavel till salu om du vill komma lite billigare undan. Det är 1 st i bredd 400 och två st i bredd 250.
Jag kan hjälpa till att klyva i önskad bredd om det är intressant.
Jag tror att du behöver förstärka med någonting på undersidan för 19 mm är inte jättetjockt.
Tänk dig att någon får för sig att sätta sig på bordet. Det blir rätt stor belastning på limskarven då.
Vart bor du?
Jag har några hyllplan från Norrgavel till salu om du vill komma lite billigare undan. Det är 1 st i bredd 400 och två st i bredd 250.
Jag kan hjälpa till att klyva i önskad bredd om det är intressant.
Jag har tänkt att jag ska ringa till Norrgavel och höra om de har några tips och tankar. De brukar ju vara väldigt trevliga och hjälpsamma när man är i butiken iallafall. Har kollat lite på deras bord på hemsidan, och bordsskivan på deras bord ser inte särskilt tjock ut, men då har de ju såklart en sarg på undersidan. Har även tittat på mitt nuvarande bord, och där är bordsskivan i samma tjocklek, dock är det ett slagbord, så skivorna är ju uppdelade. Men inte heller där är det någon sarg, utan bara ett par bräder fästa åt andra hållet. Men jag får se lite hur jag går vidare, om jag försöker bygga mig något eller ger upp och köpet ett bord i en stil jag inte vill ha...
Nu är hyllplanen från Norrgavel inköpta! Pratade med personalen i butiken som var väldigt hjälpsamma. Rekommenderade Perstorpsbenen eftersom de verkade mest stabila så jag ska beställa under dagen tänkte jag.
Har bestämt mig för att inte försöka fästa ihop skivorna utan ska köra med en springa i mitten. Största problemet nu är att bestämma hur jag ska fästa skivorna och stabilisera bordet. Tänker mig både längs- och tvärgående, men velar mellan trä och metall.
Eftersom hyllplanen är obehandlade i nuläget blev jag rekommenderat att först olja och sedan eventuellt lägga på en hårdvaxolja. Har hittat denna ekologiska möbelolja http://fargriket.com/butik/inomhus/golv-och-mobler/golv-mobeloljor/golv-mobelolja-supreme-240/ någon som har erfarenhet av den? Och är det någon som har tips på någon bra hårdvaxolja?
Har bestämt mig för att inte försöka fästa ihop skivorna utan ska köra med en springa i mitten. Största problemet nu är att bestämma hur jag ska fästa skivorna och stabilisera bordet. Tänker mig både längs- och tvärgående, men velar mellan trä och metall.
Eftersom hyllplanen är obehandlade i nuläget blev jag rekommenderat att först olja och sedan eventuellt lägga på en hårdvaxolja. Har hittat denna ekologiska möbelolja http://fargriket.com/butik/inomhus/golv-och-mobler/golv-mobeloljor/golv-mobelolja-supreme-240/ någon som har erfarenhet av den? Och är det någon som har tips på någon bra hårdvaxolja?
Jag antar eftersom att träet är helt obehandlat så vill man mätta det med olja innan man lägger på en vaxig yta?
Möjligt det fungerar också. Men det är inte nödvändigt. Det räcker med Osmo hårdvaxolja i 2 eller gärna 3 lager. Blir en motståndskraftig och bra yta som ändå inte känns lackad!L Linnea Lundh skrev:
Hej!
Jag har ju helt missat att visa slutresultatet av mitt bord! Det har varit klart i ett år eller något sånt. Är faktiskt väldigt nöjd med resultatet, och har redan gjort lite andra projekt också.
Tack för all er hjälp och input till en nybörjare som jag.
Jag har ju helt missat att visa slutresultatet av mitt bord! Det har varit klart i ett år eller något sånt. Är faktiskt väldigt nöjd med resultatet, och har redan gjort lite andra projekt också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
windestal skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske inte bästa bilden, men det va den jag hade. Underredet är ihopsatt med små vinkeljärn, och sedan är det skruvat direkt i skivan. Ganska många skruv, bordsskivan är inte så tjock (19mm bara) och jag ville att bordet skulle bli stadigt. Hoppas det duger