Byggahus.se

Bygga liten stuga av gammalt timmer ?

1k läst  21 svar

1. B
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Vad tror ni, skulle man kunna snickra ihop en liten timmerstuga (25-30kvm) av gammalt timmer från ett 2 plans timmerhus på 9x11 m.

Allt är nedplockat och det som behövs är transport 12 km. Får bli en något firma som fixar det. Frågan är hur lång tid det kan tänkas ta. 1 arbetsdag ?

Antar att det blir svårt att anpassa timret så att det passar i varandra när man ska modifiera ursprunglig design ?
    Samt ingenting är märkt så hur den satt ihopa från början vet jag heller inte.

Någon som har gjort något liknande ?

2. D
    Medlem · Nivå 18
    En dag är inte i närheten av den tid som behövs.

3. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 10
    Om man inte är ett erfaret arbetslag på 20 timmergubbar/tanter. Annars är nog typ tre arbetsveckor en rimligare tidsram...

4. B
    Medlem Nivå 2
    Misstänkte det, ville vara lite optimistisk. Då blir det helt plötsligt helt andra pengar för att transportera det.
    Vad skulle du uppskatta att det tar ?

5. B
    Medlem Nivå 2
    För transporten ? :O

6. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 10
    Jaha. Ja nä det tar nog inte tre veckor...

7. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    Du menar alltså att du ska ta in en firma för att flytta timret?
    Och undrar hur lång tid det kan ta?

Det borde väl en kranbil lösa på en dag?

8. B
    Medlem Nivå 2
    Ja precis det var det jag undrade.

Också hur svårt det är att anpassa gammalt timmer till egen konstruktion.

• Laddar…
  9. B
    Medlem Nivå 2
    Haha, tänkte det :p

10. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 10
    Trodde i min enfald att du tänkte bygga stuga av återvunnet timmer på bara en dag...

11. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Om du inte ska bygga upp huset precis som det var så blir det en hel del arbete - Alla knutar och öppningar måste göras om. Ni sparar in jobbet med skrädningen, men draget måste ni justera om ni inte råkar hitta två stockar som har suttit ihop tidigare.

12. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 13
    Du kommer ha så mycket timmer att välja bland så du kan med lätthet bygga en så liten stuga (y)
    Antagligen tre..

Renkapa och gör nya knutar är mitt tips.

13. H
    Medlem · Nivå 17
    Om du inte kan sätta upp timran i sin ursprungliga form och om den inte heller är märkt så får du räkna med att renkapa och göra nya knutar. Draget måste naturligtvis huggas om. För att inte tjockleksvariationerna i timret skall ställa till det i knutarna är det bäst att bila bort litet på tjockleken där du skall knuta så alla stockar är lika tjocka i knuten.
    Det tar mer tid att timra av gammal timmer än av nytt timmer som man har blocksågat på två sidor. Eftersom man dels måste rensa en massa spik ur det gamla timret och dels måste pussla och fundera mer för att dragen skall gå att anpassa och dels måste man vässa verktygen hela tiden när man likaförbannat har sågat eller huggit i spik. En stock om dagen är ett bra resultat första tiden men då du har hållit på en tid och fått litet rutin kan du hinna med två. Då räknar jag med rak korsknut med varmtand (också kallad rak enkelkattsknut)

Transporten torde gå på en dag om du har förberett underlag att lägga virket på.

14. H
    Medlem · Nivå 17
    Jag glömde säga att eftersom du förlorar i medeltal 2cm vägghöjd per stockvarv då du passar ihop gammalt timmer så får du räkna med 12-14 stockvarv på en våningshöjd i stället för det vanliga 11-13 stockvarv.

Det man sparar på att timra av gammalt timmer är virke och skogsarbete och skrädning eller numera sågning av timret.
    Själva timringen blir drygare med gammalt timmer men om timret är gratis och annars av god kvalitet kan man ju ta den smällen för det tar ju åtskilliga dagar i skogen att plockhugga 60 stockar och sedan skall de köras ut och blockas och barkas innan man kan börja timra..... och så skall ju alla skatar och lumpar tas om hand och bli ved.

15. B
    Medlem Nivå 2
    Tack för alla svar :)

Nu vet jag mer om vilket jobb det är att fixa till det. Får se om det blir något av det :)